Växelpedal fladdrig. Tar emot växel-länkaget på Bandit 600

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Hej!

På min "nya" Bandit så har jag trott att nåt är seriöst fel med växellådan. (enbart kört den 3-4 gånger än så länge) Växelpedalen fastnar och ibland så går det inte att växla alls.

Tror problemet är att pedalen slår i länkaget och på så sätt hakar fast.
Den är allmänt fladdrig och borde tas in på service antar jag *suck*.

Min tanke var att man under tiden försöker stabilisera pedalen genom att binda upp liknande packningstejp innanför. Kan det hjälpa tills vidare?

Och hur tusan drar man åt den? Hittar inget sätt att få av fotpinnen.

Jag hjälpte en kompis att fixa samma fel på hans ZR-7. På den hojen var det helt enkelt bronsbussningen som lagrar växelpedalen som hade blivit sliten och glappade på axeln. Svarva en ny bussning och pressa den på plats tog ungefär 30 minuter, så det borde inte bli så dyrt att lämna in den på t.ex. en mekanisk verkstad.

Gott att veta.

Fick 3 månaders garanti på motor och växellåda, men vill ju inte bli av med fartmonstret allt för länge. :P

Gott att veta.

Fick 3 månaders garanti på motor och växellåda, men vill ju inte bli av med fartmonstret allt för länge. :P

Ring eller helst åk till stället där du köpte denna så fixar dom den relativt snabbt hoppas vi :)

Fotpinnen sitter från insidan om ja minns rätt har ej haft en bandit.

men du ska kunna demontera denna lätt o lossa växel länkarna och hållaren till pinnen, Har fixat det på andra suzukis mm

//Robin

Jag har varit med om att kulissrullens ingreppsmekanism haft en ojämn yta som gjort att det inte fungerat som tänkt. Lätt polering med slipande gummitrissa fixade det för mig. Felsök genom att helt utesluta länkaget - hojen ståendes på centralströdet och växla upp och ner, fort+sakta+löst+hårt då du samtidigt rör på bakhjulet med motorn avslagen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT