Växeln hoppar ur vid gaspådrag (GSXR)

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Har en GSX-R 750 -91 som i slutet på förra säsongen började bete sig lite otrevligt. När man gasade på första växeln så började den "hicka" som om växeln hoppar i och ur väldigt snabbt. Jag fortsatte köra med den tills säsongen tog slut och då hade den börjat hinna göra det här på både andra tredje och ibland även fjärde växeln (krävs mer gaspådrag för högre växlarna). Min brorsa sa att det förmodligen är "skedarana" som styr vilken växel som ligger i som blivit sneda och att dreven kanske var slitna där de greppar i. Låter det hela rimligt? Vet att det finns en del gsx-r-rävar här så tänkte man kunde bolla frågan till er också. :7peta

En annan lite enklare fråga, skruven som håller fast kopplingnavet, är den vänster- eller högergängad? Har inte lust att ha sönder den igen bara för att jag skruvar på fel håll, kommer inte ihåg från föra gången :huvet

mankan skrev:
2137992 Aj aj aj. Låter som samma problem jag hade förra året. Kan bli dyrt.

Läs gärna min tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=79443

Har läst igenom tråden nu och NEEEEEJ, fan om det ska kosta så mkt.. Skit.. Om jag ska behöva byta mer än ett drevpar vilket verkar va sannolikt så kommer det ju kosta mer än vad jag har råd med egentligen... :huvet :huvet

Hur mycket kostar en gsx-r-motor på skroten? Och kan man trycka in en 92:ans motor i 91:ans ram? Hade varit skönt att slippa betala flera miljoooner kronor i olja (går ju i en 5 liter i den jäveln...) :död

Alla 1052/1127/1157 är utbytbara med varandra, dvs motorfästesmässigt. Insugsgummina, förgasare och oljetråg kan skilja. Lätt att byta ut.

Väcker en väldigt gammal tråd eftersom felet fortfarande finns där. Lite nya fakta i fallet; växellådan bytt dvs alla drev på utgående axel är bytta, gafflarna som styr de dreven på utgående axel är bytta men ändå samma problem. Just nu går den ju att köra helt normalt men varför hoppar växeln ur?! :confused: Nu är det bara ettan som inte funkar när man gasar på vid 10-11krpm och uppåt...

En observation jag gjort är att ettans drev går att flytta axiellt lite, mindre än en millimeter men ändå. Kan inte minnas om den gjorde så från första gången jag hade uppe den när jag bytte lagret på samma axel... Känns sådär roligt att behöva ha upp lådan igen när man precis fått ihop allt...:gråta

Hoztic skrev:
2382429 Har du bytt växeltrumman också? Är den nött så kan det ge liknande effekter.

Nepps, det har jag ju inte gjort men börjar också fundera i de banorna... Förstår bara inte hur den kan bli sliten så mkt att det skulle spela ngn roll, är det mer som måste bytas då, typ låsningen av trumman osv?

Jag brukar shimsa upp dreven så att de yttre ettans och tvåans drev ligger med nästan noll axiellt glapp med offset innemot sitt motsvarande ingreppsdrev, dvs så att dreven sitter närmre varandra för att få ingrepp. Jag brukar även shimsa upp växeltrummans lillände (den mot utgående drevet) så att växeltrumman inte kan röra sig axiellt. Kräver dock väldigt tunna shimsbrickor. Din lokala maskinaffär har sådana.

När du plockar isär den en andra gång - låt undercutta 1'an och 2'an - trots att dreven är sprillans nya. En väl spenderad utgift och investering i lådans livslängd.

andersbrink skrev:
2382599 Jag brukar shimsa upp dreven så att de yttre ettans och tvåans drev ligger med nästan noll axiellt glapp med offset innemot sitt motsvarande ingreppsdrev, dvs så att dreven sitter närmre varandra för att få ingrepp. Jag brukar även shimsa upp växeltrummans lillände (den mot utgående drevet) så att växeltrumman inte kan röra sig axiellt. Kräver dock väldigt tunna shimsbrickor. Din lokala maskinaffär har sådana.

När du plockar isär den en andra gång - låt undercutta 1'an och 2'an - trots att dreven är sprillans nya. En väl spenderad utgift och investering i lådans livslängd.

Tror du att det kan vara trumman som är boven i dramat då? Fanns nämligen en annan teori när det här drogs upp vid middagsbordet här hemma å det var att axeln (utgående) hade fått sig en törn när lagret pajade och att den är böjd. En annan teori är att lagret inte sitter helt rätt men det förklarar ju inte problemet på de andra växlarna som jag hade tidigare.

Edit: Dessutom undrar jag hur det funkar med Biltema-oljan, e den okej för GSX-Rn? e ju 5W-50 eller 40..

Last edited:
marten_larsson skrev:
2137986 Har en GSX-R 750 -91 som i slutet på förra säsongen började bete sig lite otrevligt. När man gasade på första växeln så började den "hicka" som om växeln hoppar i och ur väldigt snabbt. Jag fortsatte köra med den tills säsongen tog slut och då hade den börjat hinna göra det här på både andra tredje och ibland även fjärde växeln (krävs mer gaspådrag för högre växlarna). Min brorsa sa att det förmodligen är "skedarana" som styr vilken växel som ligger i som blivit sneda och att dreven kanske var slitna där de greppar i. Låter det hela rimligt? Vet att det finns en del gsx-r-rävar här så tänkte man kunde bolla frågan till er också. :7peta

En annan lite enklare fråga, skruven som håller fast kopplingnavet, är den vänster- eller högergängad? Har inte lust att ha sönder den igen bara för att jag skruvar på fel håll, kommer inte ihåg från föra gången :huvet
Hupps!
Samma problem som jag har på min blade-99a.
Vid körning på fyrans växel hoppar den ibland ner i trean utan förvarning. Antar att det beror på för slarviga krossväxlingar vid bankörningar. Tänkte lämna in det till verkstad över vintern och räknar kallt med att det kommer kosta skjortan. Bladen är ju känd för att ha växellådor som är gjorda av margarin, typ..:näsblod
Lycka till!
/B)

BMS skrev:
2382854 Hupps!
Samma problem som jag har på min blade-99a.
Vid körning på fyrans växel hoppar den ibland ner i trean utan förvarning. Antar att det beror på för slarviga krossväxlingar vid bankörningar. Tänkte lämna in det till verkstad över vintern och räknar kallt med att det kommer kosta skjortan. Bladen är ju känd för att ha växellådor som är gjorda av margarin, typ..:näsblod
Lycka till!
/B)

Hej
Rent generellt i den här trådens alla växellådsproblem så är det också viktigt att påpeka att för att en låda ska funka bra så ska den skiftarm, vars två hakar arbetar på rullarna på kulissrullens gavel, är rätt injusterad enligt boken. Justeringen kan lätt rubbas om man tex stampat i växlar och annat dumt. Justeringen framgår av verkstadshandboken men bygger på att skiftarmans slaglängd ska "rå" lika långt åt båda hållen. Om inte detta är injusterat korrekt så blir det svårt att hitta friläge, lådan kan spotta ur växlar fast skiftgafflar och klor är hela, det kan även göra att man lätt hittar nya "frilägen".

Mvh
Jörgen

Jörgen Karlsson skrev:
2382872 Hej
Rent generellt i den här trådens alla växellådsproblem så är det också viktigt att påpeka att för att en låda ska funka bra så ska den skiftarm, vars två hakar arbetar på rullarna på kulissrullens gavel, är rätt injusterad enligt boken. Justeringen kan lätt rubbas om man tex stampat i växlar och annat dumt. Justeringen framgår av verkstadshandboken men bygger på att skiftarmans slaglängd ska "rå" lika långt åt båda hållen. Om inte detta är injusterat korrekt så blir det svårt att hitta friläge, lådan kan spotta ur växlar fast skiftgafflar och klor är hela, det kan även göra att man lätt hittar nya "frilägen".

Mvh
Jörgen

Intressant info, tack!
Häder rätt ofta att min hoppar ur fyran och ligger och flipprar mellan växellägena.
Rätt hårigt när man kör bana! Säkrast att växla uppåt vid sådana tillfällen.:) .
/B)

BMS skrev:
2382881 Intressant info, tack!
Häder rätt ofta att min hoppar ur fyran och ligger och flipprar mellan växellägena.
Rätt hårigt när man kör bana! Säkrast att växla uppåt vid sådana tillfällen.:) .
/B)
Det är lätt att kolla, mekanismen sitter ofta innanför kopplingskåpan, utom på tex Ducati som har den på andra sidan. Kör man med den armen ojusterad så frestar man klor och skiftgafflar, så det är ekonomiskt att ställa in den.
Det är en lätt justering och lådan blir med ens mycket tightare och skönare att växla om armen stod fel innan.

Mvh
Jörgen

andersbrink skrev:
2382599 Jag brukar shimsa upp dreven så att de yttre ettans och tvåans drev ligger med nästan noll axiellt glapp med offset innemot sitt motsvarande ingreppsdrev, dvs så att dreven sitter närmre varandra för att få ingrepp. Jag brukar även shimsa upp växeltrummans lillände (den mot utgående drevet) så att växeltrumman inte kan röra sig axiellt. Kräver dock väldigt tunna shimsbrickor. Din lokala maskinaffär har sådana.

Hur pass tight ska det vara? Även dreven växer väl lite är dom blir varma, och jag antar att det inte är bra om det är för tight när lådan blivit varm :va

Jörgen Karlsson skrev:
2382872 Hej

Mvh
Jörgen

Jag förstår inte hur du menar, menar du växeltrumman som gafflarna styrs av? Kan inte påstå att jag hittat något som går att justera där, antingen sitter det rätt eller inte.

Edit: Menar du månne den lilla "pinnen" som låser växeltrumman, en fjäderbelastad sak med ett litet hjul på som rullar i en stjärnformad bana.

Last edited:
marten_larsson skrev:
2383375 Jag förstår inte hur du menar, menar du växeltrumman som gafflarna styrs av? Kan inte påstå att jag hittat något som går att justera där, antingen sitter det rätt eller inte.

Edit: Menar du månne den lilla "pinnen" som låser växeltrumman, en fjäderbelastad sak med ett litet hjul på som rullar i en stjärnformad bana.

Många hojar (men inte alla) har en arm som är förbunden med växelpeten och som iandra änden har två hakar vilka drar kulissrullen vid växling. Denna arm brukar på engelska ibland kallas tex shift pawl. Denna arms dödgång ska justeras enligt verkstadshandboken, ofta med en tolk. Görs inte det så upplevs lådan rätt nyckfull och lite rick-rack.

Mvh
Jörgen

Last edited:
Jörgen Karlsson skrev:
2383401 Många hojar (men inte alla) har en arm som är förbunden med växelpeten och som iandra änden har två hakar vilka drar kulissrullen vid växling. Denna arm brukar på engelska ibland kallas tex shift pawl. Denna arms dödgång ska justeras enligt verkstadshandboken, ofta med en tolk. Görs inte det så upplevs lådan rätt nyckfull och lite rick-rack.

Mvh
Jörgen

Okej, med den beskrivningen så skulle jag säga att det närmsta jag kommer e en sån här.

Bifogat

• vxl.JPG
    vxl.JPG
    61.4 KB · Visningar: 107
marten_larsson skrev:
2383464 Okej, med den beskrivningen så skulle jag säga att det närmsta jag kommer e en sån här.
Jag ser bara axialstyrningen samt spärrhjulsmekanismen (förutom kulissrullen). Den detalj jag pratar om är den arm som roterar kulissrullen, den är inte med på din bild. Förstår du?

Hoztic skrev:
2383085 Hur pass tight ska det vara?

Så att glappet "känns". :D Typ runt 0.20 mm.

Angående axeln som påverkar kulissrullen, den är fixerad/svetsad och kan inte ändras annat än genom materialpålägg mha svetsning med "släpskopinne", dvs hårdsvets. Men det ska till mycket för att inte växelaxeln ska räcka till. Däremot kan kulissrullen bli väldigt sliten.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT