Växellådsrenovering -frågetecken

Balthazar

Balans
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
cr250 + rd350 = meck
Treans växel på drivaxeln har tappat lite tänder på motstående axel är drevet fullt av tänder men har tydliga skador. (motorn är från en TT600R-98 *5CH-002784*)

Jag skulle dock uppskatta lite tips...
1)På axel från kopplingen "huvudaxeln" är drevet för ettan en del av axel och sittter "överst" och längst ner på andra sidan sitter tvåans växel. Men tvåans drev sitter "fast" på axel. Borde inte drevet bara glida av utan att använda mer än tyngdlagen? Drevet som som inte trillar av heter "12" i boken.

2) Vart köper jag bäst/billigast nya kugghjul, låsbrickor för vev/balans-axel och packningar för att stoppa ihop allt igen?
(packningar verkar vara förmånligt på wemoto)

Så här ser den trasiga trean ut, "7" i verkstadshandboken.
kapdkaacl.jpg

Axel med drevet som inte trillar av, "12".
lapdaaacl.jpg

Skissen i verkstadshandboken.
lapdfaacl.jpg

Det enda jag har hunnit prova är att dra med fingrarna, sen vaknade dottern. Funkar kyla/värme knepet kanske?

Tacksam för tips.

Utan att ha sakerna i händerna tror jag att du skall lasta av vid "13" och pressa av det.

Tack för svaret

Utan att ha sakerna i händerna tror jag att du skall lasta av vid "13" och pressa av det.

Jo jag gissar också på det.

"13" snurrar fritt men rör sig inte utmed axel och "14" är ju en del av växelväljaren och glider upp och ner så det finns ju utrymme att komma in där emellan.

Om jag tolkar dig rätt så är det normalt att det skulle behövas en ut/avdragare, vill inte ta i och skada hela drev eller glidytor?

Du behöver nog en press och en tjock plåt med U-format hål för att få isär det. Det yttre drevet är drivande mot axlen och måste således sitta "hårt".

Har du kollat med skroten om hel låda finns att tillgå?

Brukar värderas till 2500-3000 komplettmed gafflar och allt

Har du kollat med skroten om hel låda finns att tillgå?
Brukar värderas till 2500-3000 komplettmed gafflar och allt
Tack för tipset. Jag ska googla upp en lista över MC-skrotar i södra Sverige imorgon och mejla ut förfrågningar. Vad brukar en komplett hel eller trasig motor, stånka, värderas ungefär?

Ebay? komplett innnehåll till låda till min gixxer gick loss på 2400:- Inte provkört men såg riktigt fint ut.
Tack för tipset. Ebay finns ju i flera länder, finns det ett smidigt sätt att hitta just växellådor som någon är villig att skicka till Sverige?
Jag tittade lite på ebay.co.uk och .com men hittade inget till 600cc med sökorden "ttr transmission" just nu tyvärr.

I min värld:
komplett växellåda i delar 3000:-
Komplett hel motor 7-11000:-
Komplett motor trasig 3-6000:- beroende på vad felet är.

Mina kompletta motorer jag köpt från mc skrot har legat på:
5500:- FZ 89
10000:- Gsx-r 750 04/05

Bägge från Anderberga mc skrot i Flenninge norr om Helsingborg.
de har varig klart billigast och bägge motorer var i bra skick.

Vöxellåda i delar till GSX.r 750 04/05 från ebay. till synes nyskick för 2400:-

Tack för tipset. Jag ska googla upp en lista över MC-skrotar i södra Sverige imorgon och mejla ut förfrågningar. Vad brukar en komplett hel eller trasig motor, stånka, värderas ungefär?

Tack för tipset. Ebay finns ju i flera länder, finns det ett smidigt sätt att hitta just växellådor som någon är villig att skicka till Sverige?
Jag tittade lite på ebay.co.uk och .com men hittade inget till 600cc med sökorden "ttr transmission" just nu tyvärr.

Ny växellåda

Det blev en komplett bättre begagnad växellåda istället för nytt drevpar.

Kostand för en komplett växellåda köpt privat genom soe/sporthoj användare, 1500:- +frakt :tummenupp

Det hade blivit aningen billigare att bara köpa nytt drevpar en dryg tusenlapp blev bästa pris på 2st nya drev. Men reservdelar är alltid skoj och återanvändning är bättre för miljön.

Behöver någon växellådsdelar till en tt600r så finns allt utom treans drevpar till salu.

Bifogat

• bild.jpg
    bild.jpg
    238.4 KB · Visningar: 64
*/ ?>
Back