Växellådsras?

Berrkan

Alltid är nått paj
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Aprilia Falco
Min 1:a har alltid låtit (surrat) lite mer än dom andra växlarna men idag när jag spann lös på asfalten börja den smälla som fan. Den smäller som det var ett kugg borta på något av dreven på 1ans växel.

Tror ni att det är så det kan ligga till eller kan det vara något annat?
Och är det någon mening att ta isär och och byta bara kugghjulen på 1:an eller ska man satsa på en ny motor?

Ska tillägga att jag märkte inget problem på övriga växlar, men är det farligt att köra med den fast den låter sådär.
Kan man räkna med att det ligger metallskrot i lådan som bara väntar på att förstöra resten?

Last edited:
Hoztic skrev:
2263579 Det finns väl bara ett sätt att ta reda på det? Öppna lådan å kolla! :fakta

Visste väl egentligen redan svaret men det kändes förjävla besvärligt :huvet
Har 2 bilar som ska besiktas innan juli som jag håller på att skruva i så det sista jag behövde var problem med hojen.

Får väl säga sen hur det gick..

Någon som vet vars man kan få tag på drev om det är dom som är trasiga ? :confused:

Om dreven/klackerna är någotsånär, så kan man få de slipade (s.k. undercutting) hos en hel del mc-firmor,,hör med din närmsta..
Blir både billigare än nya,,och bättre. Tycker jag iaf..;-)
Frostie.

Berrkan skrev:
2263435 Den smäller som det var ett kugg borta på något av dreven på 1ans växel.

Kan man räkna med att det ligger metallskrot i lådan som bara väntar på att förstöra resten?

Ta loss oljepluggen och fiska lite med en magnet på en pinne!
TEX en teleskoperande magnet pekare från nån verktygshandlare.
Har du magnet i pluggen följer ev delarna med ut redan där.

Om du fått loss delar ur lådan så rekomenderar jag inte att åka med den då dessa kan ta vägen upp i motorn och sabotera mer än nödvändigt.
Och flisor av metall kan ta vägen vartsom helst och slita sönder mer än lämpligt.

Har bytt oljepump på en Triumph som sugit upp en bit av en fjäder genom nätet i pickupen!
Kunde blivit riktigt dyrt...

Och det går att renovera eller leta rätt på en beggad låda.

Måste man dela motorn för att komma åt växeldreven eller går det att komma åt från kopplingen?

Har tagit bort oljetråget och därifrån kommer man inte åt det.

Jag hittade inga flisor så jag vettifan vad som kan ha hänt

Bifogat

• P6270006.JPG
    P6270006.JPG
    62.4 KB · Visningar: 124
Berrkan skrev:
2265386 Måste man dela motorn för att komma åt växeldreven eller går det att komma åt från kopplingen?

Har tagit bort oljetråget och därifrån kommer man inte åt det.

Jag hittade inga flisor så jag vettifan vad som kan ha hänt
Hej

Du måste dela motorn. På den där modellen undrar jag dessutom om inte cylinderbanken måste av för att komma åt en del av skruvarna mellan blockhalvorna. Det är så på nån av Yamahas 600 modeller.

Mitt råd:
Inspektera och byt allt i lådan som är utom tolerans enligt verkstadsboken när motorn ändå är isär samt byt eller reparara (beroende på pris) ettans trasiga drevpar/ plus ev dito krökt skiftgaffel. Gör inget på motorn utan en verkstadshandbok och håll allt mycket rent. Att ta isär en modern MC-motor utan verkstadshandbok första gången är inte macho, det är bara jättedumt.

Inte kul det där. På HD tar man ut hela drevkassetten från sidan med motorn i ramen. Gammaldags men praktiskt.

Lycka till

Mvh
Jörgen

Last edited:
Jörgen Karlsson skrev:
2265418 Hej

Inte kul det där. På HD tar man ut hela drevkassetten från sidan med motorn i ramen. Gammaldags men praktiskt.

Lycka till

Mvh
Jörgen

Det kan jag meddela var en trevlig upptäckt när moderns Sportster skulle renoveras i lådan!
Hur glad blir man inte när man för skojs skull kikar in bakom kopplingen innan man rivit ur hela motorn och hittar ett bultförband! :banana

Du får dela motorn och ta ur växellåds stockarna och byta det kuggar som behövs bytas är jag rädd!
Har just nu en Blackbird motor och en ZX9R motor delade på mitten!
Tar inte så lång tid som man tror! :)

Kamikaze kid skrev:
2266403 Det kan jag meddela var en trevlig upptäckt när moderns Sportster skulle renoveras i lådan!
Hur glad blir man inte när man för skojs skull kikar in bakom kopplingen innan man rivit ur hela motorn och hittar ett bultförband! :banana

Du får dela motorn och ta ur växellåds stockarna och byta det kuggar som behövs bytas är jag rädd!
Har just nu en Blackbird motor och en ZX9R motor delade på mitten!
Tar inte så lång tid som man tror! :)

Förstår att du blev ganska nöjd över den upptäckten.

Är jag korkad om jag skruvar ihop och kör utan att använda 1:an medans jag väntar på en reservdelsmotor som jag hittat till bra pris?

Det var bara på 1an det smällde men även vid ganska liten belastning.

Jörgen Karlsson skrev:
2265418 Att ta isär en modern MC-motor utan verkstadshandbok första gången är inte macho, det är bara jättedumt.

Som tur var hittade jag en handbok på internet någonstans och du hade helt rätt. Jag hade nog trott att jag skulle kunna få isär och ihop den utan handbok men det hade varit helt omöjligt. Så om nån behöver en handbok till FZR 600 så har jag en i pdf format.

Det var som jag gissade att 1 tand på 1:ans drev på utgående axeln hade gått sönder men allt annat var som tur var ok.

Väntar på drevet nu så jag kanske hinner förhoppningsvis köra några fler mil innan sommaren tar slut.

Last edited:
Berrkan skrev:
2356601 Som tur var hittade jag en handbok på internet någonstans och du hade helt rätt. Jag hade nog trott att jag skulle kunna få isär och ihop den utan handbok men det hade varit helt omöjligt. Så om nån behöver en handbok till FZR 600 så har jag en i pdf format.

Det var som jag gissade att 1 tand på 1:ans drev på utgående axeln hade gått sönder men allt annat var som tur var ok.

Väntar på drevet nu så jag kanske hinner förhoppningsvis köra några fler mil innan sommaren tar slut.
Vad roligt att det gick bra!:tummenupp Då får vi hålla tummarna för att du får delarna innan sommaren flyr.

Mvh
Jörgen

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back