Växellådsras KTM Duke -02 ?

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
KTM Duke -02

Körde en sväng förra helgen och kopplingen verkade sluta ta,stannade och kollade över det hela och allt verkade ok,körde 150 m till och bakhjulet låste sig.

Utgick ifrån att lagret bakom kopplingskorget sagt upp sig och kilat vidare till kullagerhimmlen med tanke på att det är en -02

Kom hem och rev ner kopplingskorgen på den och allt var i sin ordning,inga trasiga eller glappande lager allt såg ut som nytt.

Har kollat utgånde axel,där ser allt bra ut,bakhjulet rullar fritt och fint när man tagit bort kedjan,det funkar att växla utan problem ,men den tyck inte frikoppla ordentligt och den rullar även trögt i neutralen.

"Motorn" i sig går och startar i övrigt utan problem.

Vad kan ha hänt ?

Ett lager i lådan ?

Shims i lådan ?

Är det dax att röja köksbordet och klyva motorn ?

Alla förslag och tips mottages tacksamt.

Last edited:
Långa farbron skrev:
2105396 KTM Duke -02

Körde en sväng förra helgen och kopplingen verkade sluta ta,stannade och kollade över det hela och allt verkade ok,körde 150 m till och bakhjulet låste sig.

Utgick ifrån att lagret bakom kopplingskorget sagt upp sig och kilat vidare till kullagerhimmlen med tanke på att det är en -02

Kom hem och rev ner kopplingskorgen på den och allt var i sin ordning,inga trasiga eller glappande lager allt såg ut som nytt.

Har kollat utgånde axel,där ser allt bra ut,bakhjulet rullar fritt och fint när man tagit bort kedjan,det funkar att växla utan problem ,men den tyck inte frikoppla ordentligt och den rullar även trögt i neutralen.

"Motorn" i sig går och startar i övrigt utan problem.

Vad kan ha hänt ?

Ett lager i lådan ?

Shims i lådan ?

Är det dax att röja köksbordet och klyva motorn ?

Alla förslag och tips mottages tacksamt.
Verkar ju som att nåt i lådan gått på lunch.Hördes det inga knackningar eller missljud innan det slog stopp?Har hela mekhandboken i pdf-format om du behöver kika på sprängskisser.

ktmjacke skrev:
2107088 Verkar ju som att nåt i lådan gått på lunch.Hördes det inga knackningar eller missljud innan det slog stopp?Har hela mekhandboken i pdf-format om du behöver kika på sprängskisser.

Nja slangade på 3:an och tyckte det högg till så jag stannade och kollade,allt tycktes fungera så jag tog en lite provtur på 150 m då slog det stopp.

Har en fet PDF-lunta i burken på alla KTM modeller 98-02 ,
men stort tack ändå Jacke.

Långa farbron skrev:
2107182 Nja slangade på 3:an och tyckte det högg till så jag stannade och kollade,allt tycktes fungera så jag tog en lite provtur på 150 m då slog det stopp.

Har en fet PDF-lunta i burken på alla KTM modeller 98-02 ,
men stort tack ändå Jacke.
Aha,slangning på trean,det förklarar ju en hel del.Då lär du ju ha skitit på dig av skräck,o sen drog skitångerna raka vägen genom luftburken o in i motorn.O som alla vet kan inte skitångor komprimeras så då slog det tvärnit i hela rovan. :tungan

ktmjacke skrev:
2108610 Aha,slangning på trean,det förklarar ju en hel del.Då lär du ju ha skitit på dig av skräck,o sen drog skitångerna raka vägen genom luftburken o in i motorn.O som alla vet kan inte skitångor komprimeras så då slog det tvärnit i hela rovan. :tungan

Måste börja med blöjor :gnissla

Ja ja nu är skiten nästan nere,får låna en avdragare i morgon så kommer svänghjulet av så får vi se hur det ser ut i lådan.

Långa farbron skrev:
2109005 Måste börja med blöjor :gnissla

Ja ja nu är skiten nästan nere,får låna en avdragare i morgon så kommer svänghjulet av så får vi se hur det ser ut i lådan.
Satt det mycket spånor på oljepluggen?

philsson skrev:
2111713 Hur har det gått med demonteringen? :confused:

Svänghjulet bråkar med mig,lagt merparten av dagen på att försöka få loss/hitta avdragare utan framgång.

Den lokala KTM verkstaden erbjöd inte heller några lösningar mer än en stunds väntan på två expediter som stog och letade i påsar 70 cm ifrån mig på andra sidan disken och nochade mig,på frågan om hjälp med avdragare så blir svaret.

-Vi kan beställa hem en åt dig.

På följdfrågan om dom kunnde tänka sig att lyfta ner sin "gyllende" avdragare dom hade i verkstaden och gör jobbet åt mig mot betalning så blev svaret

-nja kanske kan vi hjälpa dig sen.

Det hela blev väl lite löjligt då meken står och rökar utanför och bubblar med sin polare i mobilen.

Så då fixar jag hellre en egen även om det så är det sista jag gör här i livet än att försöka få hjälp av dom snöskallarna, alternativt åker 14 mil till närmsta andra KTM verkstad.

Skall svänga förbi en polare i morgon så får vi se om han kan svarva till en åt mig.

Långa farbron skrev:
2111907 Svänghjulet bråkar med mig,lagt merparten av dagen på att försöka få loss/hitta avdragare utan framgång.

Den lokala KTM verkstaden erbjöd inte heller några lösningar mer än en stunds väntan på två expediter som stog och letade i påsar 70 cm ifrån mig på andra sidan disken och nochade mig,på frågan om hjälp med avdragare så blir svaret.

På följdfrågan om dom kunnde tänka sig att lyfta ner sin "gyllende" avdragare dom hade i verkstaden och gör jobbet åt mig mot betalning så blev svaret

Det hela blev väl lite löjligt då meken står och rökar utanför och bubblar med sin polare i mobilen.

Så då fixar jag hellre en egen även om det så är det sista jag gör här i livet än att försöka få hjälp av dom snöskallarna, alternativt åker 14 mil till närmsta andra KTM verkstad.

Skall svänga förbi en polare i morgon så får vi se om han kan svarva till en åt mig.
Nu vet jag inte hur det ser ut på din pärna. Jag provade 8 avdragare innan jag lyckades få tag på en som gick. Fick dessutom tillgå vinkelslip för att modifiera den så att den passade. Men det gick. :tummenupp Surt att det ska vara så bökigt att få loss ett svänhjul. :gnissla

Långa farbron skrev:
2111907 Svänghjulet bråkar med mig,lagt merparten av dagen på att försöka få loss/hitta avdragare utan framgång.
Varför inte beställa en från Karlströms eller Lelles eller.... så har du den i brevlådan om nån dag ?

Borde vara 58429009000 Magneto Extractor du är ute efter. Karlströms har en på lager a 155,73.

.

Last edited:
Långa farbron skrev:

Om det är en viss KTM-handlare som råkar ligga nära ett av de större bagerierna i stan så känner jag igen beteendet. Har råkat ut för samma slappa mentalitet där ett antal gånger.
De skulle beställa hem lite små bling-bling prylar till min Husa och höra av sig när de fick delarna. Hörde inget på tre veckor, åkte dit och hörde med dem igen och fick samma svar... -Vi ringer när de kommer...
Var väl typ ett år sedan nu och inte f-n har de hört av sig.

henrikkrueger skrev:
2112221 Om det är en viss KTM-handlare som råkar ligga nära ett av de större bagerierna i stan så känner jag igen beteendet. Har råkat ut för samma slappa mentalitet där ett antal gånger.
De skulle beställa hem lite små bling-bling prylar till min Husa och höra av sig när de fick delarna. Hörde inget på tre veckor, åkte dit och hörde med dem igen och fick samma svar... -Vi ringer när de kommer...
Kommer en räkning nästa vecka. :hihi

henrikkrueger skrev:
2112221 Om det är en viss KTM-handlare som råkar ligga nära ett av de större bagerierna i stan så känner jag igen beteendet. Har råkat ut för samma slappa mentalitet där ett antal gånger.

Ja den är det.

Tyvärr känner jag igen det också,väntar också på grejer som jag beställde förra våren.

@Spider.

Tack för hjälpen.

philsson skrev:
2112239 Kommer en räkning nästa vecka. :hihi

Skulle inte förvåna mig... :gnissla
Chefen på det stället har kanske gått kurs hos Percy Nilegård vad gäller affärer. :hihi

@ Långa farbrorn: Förlåt för spammet. Hoppas det löser sig med din hoj!

henrikkrueger skrev:
2112412 Skulle inte förvåna mig... :gnissla
Chefen på det stället har kanske gått kurs hos Percy Nilegård vad gäller affärer. :hihi

@ Långa farbrorn: Förlåt för spammet. Hoppas det löser sig med din hoj!

Ingen fara med spam :)

Det ordnar sig säkert bara jag får av svänghjulet :hihi

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma