falco_tuna
Medlem
- Gick med
- 9 Jul 2011
- Hoj
- Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Jag tänkte börja rota lite i problematiken kring växellådan på banjärnet. Nu misstänker jag starkt att det orsakade min första vurpa som blev en smaskig highsider på Gotland Ring. Och ja, jag vet att jag lämnar mig vidöppen för anklagelser och gliringar om bortförklaringar och att jag skyller på materialet.
Men ska man inte göra det om man vill bli en riktig räääjserpilot när man blir stor? 
Men seriöst, nu schiiter jag i det, det är nåt fel på skiten och skulle behöva lite stöd/konsultation om hur att gå framåt.
Problemet verkar vara mellan trean och fyrans växel där det verkar finnas ett litet friläge. Fast när det hoppar i friläget så är det bara för en bråkdels sekund, sen hoppar trean tillbaka i igen! Jag har haft hojar förr med ofrivilliga frilägen mellan växlarna, men de har inte betett sig så här... Då hoppar det ur mer som i ett riktigt friläge och man måste i princip koppla ur och försöka sparka i växeln igen.
Till historien är att det är en quickshifter inblandad i det här också. Det är Yoshimuras kit-quickshifter som inte är den bästa i världen... Den använder sig av sidostödskontakten som helt enkelt blir påverkad av växelpedalen. Inte ett under av precision då det inte ens är en mikrobrytare i kontakten! Allt som oftasts vid växling på mellanvarv så blir det ett jädra ryck i drivlinan. På toppvarv och högre växlar verkar det funka bättre, men det är väl inte lika känsligt där med bryttider och timing kanske? När jag testade en Tuono V4 APRC och dess QS så funkade den 10ggr bättre i alla lägen...
Jag illustrerar problemet med några snuttar film:
http://www.youtube.com/watch?v=TDCloPp6gDw
Den första är från depåkurvan på G-åsen där jag shortshiftade för att jag inte hade hittat spåret ännu (och var lite skraj för literklippet
). Hade inte speciellt bråttom heller.
Den andra är från samma session fast innan snabbhögern.
Den tredje är från GR... experimenterade med att gå upp till fyran just för att minska risken för bakhjulssläpp (FAIL) och få mindre motorbroms/mer fart genom esset innan rakan.
Vad göras?
Bara att riva lådan och kolla växelförare och styrtrumma o.s.v.?
Kan det vara QS som gör att växeln hoppar tillbaka sådär efter friläget?
Alla funderingar/spåningar är välkomna!


Men seriöst, nu schiiter jag i det, det är nåt fel på skiten och skulle behöva lite stöd/konsultation om hur att gå framåt.
Problemet verkar vara mellan trean och fyrans växel där det verkar finnas ett litet friläge. Fast när det hoppar i friläget så är det bara för en bråkdels sekund, sen hoppar trean tillbaka i igen! Jag har haft hojar förr med ofrivilliga frilägen mellan växlarna, men de har inte betett sig så här... Då hoppar det ur mer som i ett riktigt friläge och man måste i princip koppla ur och försöka sparka i växeln igen.
Till historien är att det är en quickshifter inblandad i det här också. Det är Yoshimuras kit-quickshifter som inte är den bästa i världen... Den använder sig av sidostödskontakten som helt enkelt blir påverkad av växelpedalen. Inte ett under av precision då det inte ens är en mikrobrytare i kontakten! Allt som oftasts vid växling på mellanvarv så blir det ett jädra ryck i drivlinan. På toppvarv och högre växlar verkar det funka bättre, men det är väl inte lika känsligt där med bryttider och timing kanske? När jag testade en Tuono V4 APRC och dess QS så funkade den 10ggr bättre i alla lägen...
Jag illustrerar problemet med några snuttar film:
http://www.youtube.com/watch?v=TDCloPp6gDw
Den första är från depåkurvan på G-åsen där jag shortshiftade för att jag inte hade hittat spåret ännu (och var lite skraj för literklippet

Den andra är från samma session fast innan snabbhögern.
Den tredje är från GR... experimenterade med att gå upp till fyran just för att minska risken för bakhjulssläpp (FAIL) och få mindre motorbroms/mer fart genom esset innan rakan.
Vad göras?
Bara att riva lådan och kolla växelförare och styrtrumma o.s.v.?
Kan det vara QS som gör att växeln hoppar tillbaka sådär efter friläget?
Alla funderingar/spåningar är välkomna!
