Växellådsproblem GSXR1000 K5

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Jag tänkte börja rota lite i problematiken kring växellådan på banjärnet. Nu misstänker jag starkt att det orsakade min första vurpa som blev en smaskig highsider på Gotland Ring. Och ja, jag vet att jag lämnar mig vidöppen för anklagelser och gliringar om bortförklaringar och att jag skyller på materialet. :hihi Men ska man inte göra det om man vill bli en riktig räääjserpilot när man blir stor? ;)

Men seriöst, nu schiiter jag i det, det är nåt fel på skiten och skulle behöva lite stöd/konsultation om hur att gå framåt.

Problemet verkar vara mellan trean och fyrans växel där det verkar finnas ett litet friläge. Fast när det hoppar i friläget så är det bara för en bråkdels sekund, sen hoppar trean tillbaka i igen! Jag har haft hojar förr med ofrivilliga frilägen mellan växlarna, men de har inte betett sig så här... Då hoppar det ur mer som i ett riktigt friläge och man måste i princip koppla ur och försöka sparka i växeln igen.

Till historien är att det är en quickshifter inblandad i det här också. Det är Yoshimuras kit-quickshifter som inte är den bästa i världen... Den använder sig av sidostödskontakten som helt enkelt blir påverkad av växelpedalen. Inte ett under av precision då det inte ens är en mikrobrytare i kontakten! Allt som oftasts vid växling på mellanvarv så blir det ett jädra ryck i drivlinan. På toppvarv och högre växlar verkar det funka bättre, men det är väl inte lika känsligt där med bryttider och timing kanske? När jag testade en Tuono V4 APRC och dess QS så funkade den 10ggr bättre i alla lägen...

Jag illustrerar problemet med några snuttar film:

http://www.youtube.com/watch?v=TDCloPp6gDw

Den första är från depåkurvan på G-åsen där jag shortshiftade för att jag inte hade hittat spåret ännu (och var lite skraj för literklippet ;) ). Hade inte speciellt bråttom heller.

Den andra är från samma session fast innan snabbhögern.

Den tredje är från GR... experimenterade med att gå upp till fyran just för att minska risken för bakhjulssläpp (FAIL) och få mindre motorbroms/mer fart genom esset innan rakan.


Vad göras?

Bara att riva lådan och kolla växelförare och styrtrumma o.s.v.?

Kan det vara QS som gör att växeln hoppar tillbaka sådär efter friläget?

Alla funderingar/spåningar är välkomna! :tummenupp
 
Høres ut som du mp ut med motor og skifte deler i transmisjonen.
Med ujustert quicshifter, pleier det å gå utover 3/4 girdrev på ingående aksel, også skiftegaffel som sitter på dette drevet pleier å få mye stryk
Drevet har delenr. 24231-40F30, og skiftegaffel no3 25231-35F11
Sjekk også nøye sjaltetrommel/cam, gear shift, P/n 25310-40F00
Siden du har Yoshimura QS, har du Yoshimura EM-Pro motorstyring?, Da kan du gå inn i software og sjekke/justere killtime.
Anbefaler å bytte til en HM QS bryter med justerbar load, da trenger du bare å koble opp en switched 12V power til bryteren
 
Høres ut som du må ut med motor og skifte deler i transmisjonen.
Med ujustert quicshifter, pleier det å gå utover 3/4 girdrev på ingående aksel, også skiftegaffel som sitter på dette drevet pleier å få mye stryk
Drevet har delenr. 24231-40F30, og skiftegaffel no3 25231-35F11
Sjekk også nøye sjaltetrommel/cam, gear shift, P/n 25310-40F00
Siden du har Yoshimura QS, har du Yoshimura EM-Pro motorstyring?, Da kan du gå inn i software og sjekke/justere killtime.
Anbefaler å bytte til en HM QS bryter med justerbar load, da trenger du bare å koble opp en switched 12V power til bryteren
 
jag har aldrig själv skruvat med QS-apparater, men vet på ett ungefär hur det är tänkt att dom ska fungera. men innan du börjat riva ner maskineriet, har du testat att ta bort din QS för att se om du har samma problem med växellådan utan all elektronik? jag är ganska tveksam till att koppla saker och ting till en stödbrytare då jag tycker att dessa är rätt känsliga för smuts och liknande... men visst, då är jag också en person som älskar mekaniska saker och ting istället för elektroniska saker.

MVH Phille
 
Høres ut som du må ut med motor og skifte deler i transmisjonen.
Med ujustert quicshifter, pleier det å gå utover 3/4 girdrev på ingående aksel, også skiftegaffel som sitter på dette drevet pleier å få mye stryk
Drevet har delenr. 24231-40F30, og skiftegaffel no3 25231-35F11
Sjekk også nøye sjaltetrommel/cam, gear shift, P/n 25310-40F00

Grymt svar! Du har haft erfarenhet av detta tidigare eller?

Har misstänkt detta i och för sig, men detta är alltså nåt som är erkänt känsligt?

Känns som att jag får först försöka med nånting annat först. Att riva motorn gör jag nog helst i höst, om jag inte absolut behöver göra det innan.

Siden du har Yoshimura QS, har du Yoshimura EM-Pro motorstyring?, Da kan du gå inn i software og sjekke/justere killtime.
Anbefaler å bytte til en HM QS bryter med justerbar load, da trenger du bare å koble opp en switched 12V power til bryteren

Ja, det är EM-Pro. Jag har dock inte varit inne och kollat med mjukvaran ännu. Vet ju inte riktigt om jag ska gå upp eller ned med bryttiden för att kompensera för en "slapp" låda. Gissar på upp då. Tänkte även pröva sist nu på banan med att flytta switchen en aning för att få mer "load" på växelspaken, men det blev aldrig av.

Bra tips med HM QS! Hade inte tänkt på dem. Tänkte faktiskt tanken i vintras att ersätta med en strain gauge QS, men hade snöat in på Cordona då det ju är det vanligaste här i Sverige. Fick dock ingen klarhet i riktigt hur man skulle koppla det. I HM manualen står det att om man tar en för power commander så är det en digital 12V signal ut från QS som man kopplar till ingången för brytsensor i kit-ECU. Verkar simpelt, fast jag antar att man får sätta bryttiderna i EM-Pro... Borde vara flanktriggad ingång då det bara är en switch som sitter på den.

Mycket intressant! :tummenupp
 
Last edited:
jag har aldrig själv skruvat med QS-apparater, men vet på ett ungefär hur det är tänkt att dom ska fungera. men innan du börjat riva ner maskineriet, har du testat att ta bort din QS för att se om du har samma problem med växellådan utan all elektronik? jag är ganska tveksam till att koppla saker och ting till en stödbrytare då jag tycker att dessa är rätt känsliga för smuts och liknande... men visst, då är jag också en person som älskar mekaniska saker och ting istället för elektroniska saker.

MVH Phille

Du, jag är också bra skeptisk till den där sidstödsbrytaren. Och det var ju direkt den jag misstänkte först, speciellt då jag visste vilken rutten lösning det var baserat på. De som fiskade upp mig ur sandlådan fick ta del av dessa misstankar då de frågade vad som hände... -"den där j#¤%a quickshiftern!!" var i stil med det första jag sade. :D

Det kändes även som om det skulle kunna vara nåt med kontaktproblem, för 100 växlingar kan gå och sen pangar en ur, helt slumpmässigt.

Men sen så började jag tvivla på det mekaniska också, för det verkar bara vara mellan trean och fyran... Men till nästa körning så kommer jag nog att köra utan i vilket fall för jag måste ändå byta ut fotpinnesats och växellänkage. Tror inte jag hinner (eller snarare vill) mickla dit den där switchen tills dess.
 
Default verdier for kill time i Yoshimura software er: 1-2 gir 65 millisek, 2-3 60ms, 3-4 60ms, 4-5 50ms og 5-6 45ms
Ja, har skrudd mye på disse motorene i racing sammenheng.
Stort sett bare brukt Yoshimura Em-Pro motorstyring, i den senere tid også med factory spincontrol.
Er en relativt enkel jobb å komme til girkasse, siden du bare trenger og skille den nedre blokkhalvdelen.
 
Default verdier for kill time i Yoshimura software er: 1-2 gir 65 millisek, 2-3 60ms, 3-4 60ms, 4-5 50ms og 5-6 45ms
Ja, har skrudd mye på disse motorene i racing sammenheng.
Stort sett bare brukt Yoshimura Em-Pro motorstyring, i den senere tid også med factory spincontrol.
Er en relativt enkel jobb å komme til girkasse, siden du bare trenger og skille den nedre blokkhalvdelen.

Hmm, kollade i EM-Pro på senaste konfigurationen som tidigare ägaren hade gjort.

3-4 bryttiden var redan uppställd till 80ms, så det verkar ju som att han själv har försökt kompensera för detta tidigare. Undrar om det är någon mening att gå upp ännu högre i bryttid...

Verkar ju som att det är att riva växellådan som gäller, ska även beställa en HM QS, men det blir efter Mantorp-körningen om två veckor att pilla dit grejerna... Tror jag kör utan QS då och ger fan i att växla med nedlägg. :)

Förresten, du råkar inte ha en EM-Pro manual i digital form Beemer? Känns som jag är lite vilsen i programvaran...
 
Har noen forskjellige liggende, har du RS232 eller USB grensesnittkabel?
K5 hadde RS232, men det kom USB kabel i 2006.
Tror Instruction Manual V5.0 dekker K5
 
Har noen forskjellige liggende, har du RS232 eller USB grensesnittkabel?
K5 hadde RS232, men det kom USB kabel i 2006.
Tror Instruction Manual V5.0 dekker K5

Det är RS232. Det är iaf. det på kabeln som jag fick med.

Men jag fick en manual skickad av tidigare ägaren, men tack i alla fall!

Nu ska jag bara få ECU:n att koppla upp med datorn, där kommer jag ingen vart... :-/ Har försökt med en USB-RS232-adapter, men det kanske inte fungerar med det alls? Den jag försökt med (ATEN UC-232A) har jag framgångsrikt använt till Bil-ECU där det annars är känsligt med seriell kommunikation.

Nästa steg blir att försöka med en urgammal laptop med windows 2000, men med en riktig seriellport... Några felsökningstips annars?
 
Det är RS232. Det är iaf. det på kabeln som jag fick med.

Men jag fick en manual skickad av tidigare ägaren, men tack i alla fall!

Nu ska jag bara få ECU:n att koppla upp med datorn, där kommer jag ingen vart... :-/ Har försökt med en USB-RS232-adapter, men det kanske inte fungerar med det alls? Den jag försökt med (ATEN UC-232A) har jag framgångsrikt använt till Bil-ECU där det annars är känsligt med seriell kommunikation.

Nästa steg blir att försöka med en urgammal laptop med windows 2000, men med en riktig seriellport... Några felsökningstips annars?

Du må bruke Yoshimura sin interfacekabel som følger med EM-Pro'en, og PC med seriell port,fungerer svært sjelden med en USB til RS232.
Nyere EM-Pro bruker USB kabel, og en mer oppdatert software, der følger det også med en UART-Bridgecontroller fra Silab.
Den Seneste EM-Pro softwaren støtter også Win7, ellers er det XP eller Vista som gjelder.
 
Hej, bara undrar trampar du till ordentligt?. Har haft problem på min gixxer med att 3:an hoppar till friläge när jag inte stampar till ordentligt upp mot varvstoppet. Det hela blev nog värre pga av att PC3:an och ignitionmodulen inte funka som dom skulle. Sen när jag bytte till bazzaz så har dom endast hoppat ur när jag inte tryckt i växeln ordentligt.

Just samma problem som dig jag sitter och spänner mig i depåkurvan, trycker inte i växeln ordentligt. Du skulle kunna dra ännu längre på 3:an där innan du petar i 4:an. Upp mot varvstoppet sen nästa. ;)
 
3-4 bryttiden var redan uppställd till 80ms, så det verkar ju som att han själv har försökt kompensera för detta tidigare. Undrar om det är någon mening att gå upp ännu högre i bryttid....
80ms låter länge för 3-4 växlingen. Säkert därför du får sånt stort transmissionsryck.
Jag har 75-80ms som längst (mellan 1-2) och gradvis ner till 55-60 ms på min K5 och det har funkat fint i två år (peppar peppar). Inget metallspån i oljan/pluggen eller missade växlar och hojen har gått 5000 mil.

Om du vill kan jag kolla min map efter de exakta bryttiderna på alla växlar. (Långsam/meckig gammal laptop att starta bara)

Har du specialhylsorna som krävs för att ta ur motorn ur ramen? Några hundra på ebay men nåt att tänka på om motorn ska ur.

edit: mina bryttider: 75-70-60-50-45 ms
 
Last edited:
Hej, bara undrar trampar du till ordentligt?. Har haft problem på min gixxer med att 3:an hoppar till friläge när jag inte stampar till ordentligt upp mot varvstoppet. Det hela blev nog värre pga av att PC3:an och ignitionmodulen inte funka som dom skulle. Sen när jag bytte till bazzaz så har dom endast hoppat ur när jag inte tryckt i växeln ordentligt.

Just samma problem som dig jag sitter och spänner mig i depåkurvan, trycker inte i växeln ordentligt. Du skulle kunna dra ännu längre på 3:an där innan du petar i 4:an. Upp mot varvstoppet sen nästa. ;)

Japp, nu är det slut med facking-feg-shortshifting en gång för alla! :yoparty Får plåga lite extra på varvstoppet också så att den lär sig... :)

Jag vet ju inte hur hårt/löst jag tröck vid just de där tillfällena, det är ju inte omöjligt att det är lite löst, men å andra sidan har jag inga problem på de andra växlarna. Känns ju inte så vasst att cross-stampa i växeln när man försöker gör en mjuuuk utgång på depåkurvan heller. :) Men över lag med raceväxlat så tror jag att jag trycker till hårdare än med vanligt mönster.
 
80ms låter länge för 3-4 växlingen. Säkert därför du får sånt stort transmissionsryck.
Jag har 75-80ms som längst (mellan 1-2) och gradvis ner till 55-60 ms på min K5 och det har funkat fint i två år (peppar peppar). Inget metallspån i oljan/pluggen eller missade växlar och hojen har gått 5000 mil.

Om du vill kan jag kolla min map efter de exakta bryttiderna på alla växlar. (Långsam/meckig gammal laptop att starta bara)

Har du specialhylsorna som krävs för att ta ur motorn ur ramen? Några hundra på ebay men nåt att tänka på om motorn ska ur.

edit: mina bryttider: 75-70-60-50-45 ms

Jo, 80ms sticker ut bland de andra tiderna också (65-60-80-50-45).

Fast jag har inte tittat i hojens programvara ännu (måste preppa en 12-13 år gammal laptop först), utan i vad jag tror är den senaste konfigurationen/mappen i filerna jag fick med. Den tidigare ägaren hörde av sig och var förvånad om den fortfarande stod på 80ms, då det var ett annat fel han höll på med då när han ställde upp det. Han hade haft glapp i växelindikatorgivaren.

Jag antar att du menar hylsan för kronmuttrarna. Bra påminnelse! :tummenupp Jag tillverkade en egen till 750:an, måste kolla om det är samma dimension på 1000-klubban. Annars får jag tillverka en ny eller beställa.
 
Nu har jag hittat varför det inte fungerade med EM-Pro. Brott i kabelstammen på jorden som gick till servicekontakten... :näsblod

Nu ser jag att bryttiderna står på default-värdena 65-60-60-50-45, så tidigare ägaren hade rätt. Då blir man ju än mer misstänksam mot det mekaniska i och med rycken i drivlinan. Men jag har iaf. redan beställt delarna från CMSNL, får se när de dyker up.

Kollade upp hylsan för kronmuttrarna och det är samma nummer på originalverktyget till båda, så den ska nog funka den jag har. Det verkar vara samma till alla(?) GSXR 600/750/1000 efter -00...
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top