Växellådsproblem fiddy

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Har en Moto X , 110 cc , 4-växlad manuell historia , som ungarna leker på.

Har 2 frågor :

1. Oljebyte ! Under motorn sitter 2 (vad det ser ut som ) oljepluggar. Ska båda lossas vid oljebyte ? Lossade bara den ena sista bytet , o fick inte i mer än ca 6 dl olja , mot 9 dl som det ska vara....

2. Det har helt plötsligt blivit svårt att hitta friläget + att växlarna kan hoppa ur ibland , vilket inte har hänt innan. TROR att problemet började i samband med sista oljebytet.... Kan det ha med ovanstående problem att göra ?

En sak till när jag ändå har ordet... :) . Har hört att Moto X ska vara en pitpro-kopia... Stämmer det ? O passar isåfall reservdelar rätt över ifrån Pitpro ?? Motordelar som chassidelar ??....

Last edited:
Ena pluggen sitter de en fjäder som spänner kamkedjan i, pilla INTE på den, ta den stora!

Har surfat runt på www.fiddy.se , men inte riktigt hittat vad jag söker... Har i alal fall kommit fram till att jag har en JH110X...Alltså ingen x2 el. x3...

Det sitter hasplåt monterad på min o det är hål för båda pluggarna...samma storlek... Ska ta en bild imorgon o lägga upp...

Jag har också likadan hoj, Min ungefär som din fast min är det bara när den är kall. Jag tror inte det är mycket att göra åt. Men dock så är det ju lite värre om växlarna hoppar ur! Jag hällde i en 5 w olja och då blev det lite bättre iallafall. kan ju alltid testa med det

Meli skrev:
2274506 Jag har också likadan hoj, Min ungefär som din fast min är det bara när den är kall. Jag tror inte det är mycket att göra åt. Men dock så är det ju lite värre om växlarna hoppar ur! Jag hällde i en 5 w olja och då blev det lite bättre iallafall. kan ju alltid testa med det

Såg på fiddy.se att man kan fila ur "stjärndrevet" som sitter bakom kopplingen... Eller vad det nu hette..:-). Växellägena är tydligen lite för grunda ifrån början...

Lossar du båda skruvarna under när du byter olja o hur mkt får du i ??

Folkezx9r skrev:
2276958 Såg på fiddy.se att man kan fila ur "stjärndrevet" som sitter bakom kopplingen... Eller vad det nu hette..:-). Växellägena är tydligen lite för grunda ifrån början...

Lossar du båda skruvarna under när du byter olja o hur mkt får du i ??

Du får bara ur 6-8 dl beroende om du har varmkört den innan och hur mycket olja som finns i . Rör inte den lilla pluggen om du inte skall justera kamkedjespänningen.

MVH Leif

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...