Växellåds problem R1...

Micke

`-_-´
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 *Såld* Gixxer 1000 *Såld* XJ6n -10 *Såld*
Tjena!

Har precis renoverat växellådan på min R1'a och efter att jag satt ihop den så är det en växel som ligger...
Och när jag försöker växla så går det inte att växla vare sig upp eller ner, växelpedalen fjädrar bara tebax.
Har inte startat den ännu men kan det vara så att man måste göra det för att växellägen ska gå till sig. :confused:
Eller kan jag ha satt ihop något fel, tycker iofs att det inte gick... men jag kanske har lyckats ändå... :huvet

Jag antar att du inte "provkörde" växellådan med motorn isärplockad? Dvs. kollade så att alla växlar fungerade och gick att få i? Vad har du haft isär och vad har du bytt?

Micke skrev:
... Har inte startat den ännu men kan det vara så att man måste göra det för att växellägen ska gå till sig. ...
Nix. Lägena fungerar oberoende av knotan. Redan på arbetsbänken kan man, som McB skrev, provköra alla lägen.
Måste därför hålla med Bj.O.rn. Gör om men gör det på rätt sätt. Tough life!

McB skrev:
Jag antar att du inte "provkörde" växellådan med motorn isärplockad? Dvs. kollade så att alla växlar fungerade och gick att få i? Vad har du haft isär och vad har du bytt?

Har bytt 5 av 6 drev och ena gaffeln, börjar tro att jag vänt en utav gafflarna åt fel håll.

Kan det inte helt enkelt vara så att den berömda fjädern har hoppat ur läge eller gått av? Kan ju vara idé att kolla det innan man skruvar isär lådan igen iaf.

Jag vågar påstå att felet kan vara rätt ytligt beläget. Ta en titt under kåpan där rickrack-mekanismen (och den berömda fjädern) bor. Du har nog satt nåt en aning fel där. Det kostar inget att experimentera lite där först, i alla fall.

Ravetrancer skrev:
vad kostade det att renovera lådan?

Jag bytte 5 av 6 drev samt en massa packningar mm och det gick på närmare 6000:- tror jag det var... :(

Micke skrev:
Jag bytte 5 av 6 drev samt en massa packningar mm och det gick på närmare 6000:- tror jag det var... :(

Ändå billigt om man jämför med vad det skulle kosta att få samma jobb gjort på en verkstad.

ja fy fan då hade ju skrotning varit en tanke.

6000kr och man kan åka många år till ser jag inte som så farligt.

Man har kanske tom lärt sig att ta det lite lungt med lådan på kuppen.

5 drev, det var som f*n.
Vad var det som hade gjort att alla utom ett behövde bytas? Dom jag har hört talas om (inkl mig själv) behövde bara byta 2 drev.

MrGooFy skrev:
5 drev, det var som f*n.
Vad var det som hade gjort att alla utom ett behövde bytas? Dom jag har hört talas om (inkl mig själv) behövde bara byta 2 drev.

Det hade räckt att byta 2 drev för mig oxå, men jag tyckte att när jag ändå har rivit isär spisen så bytte jag allt som var slitet...

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!