Växellådeproblem...

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW 650 + Yamaha XJ550 *host*
Jag har fått problem på mitt "spjut" :hihi Yamaha XJ550 från 82. Växellådan funkar klockren på växlarna 1-4. Och växling 1-6 uppåt. Men när jag har femman eller sexan i är det stört omöjligt att få i den lägre växlar. Man får stampa hårt som bara den.

Sen tyckte jag det luktade lite brända lameller när jag körde senast. Samt att jag tyckte att det slirade ytterst lite. Men det kan ha varit inbildning.

Någon som har en koll på vad som kan vara fel? Är det bara lamellerna som är rökta? Eller är det mer allvarligt? :confused:

Funker Vogt skrev:
Jag har fått problem på mitt "spjut" :hihi Yamaha XJ550 från 82. Växellådan funkar klockren på växlarna 1-4. Och växling 1-6 uppåt. Men när jag har femman eller sexan i är det stört omöjligt att få i den lägre växlar. Man får stampa hårt som bara den.

Sen tyckte jag det luktade lite brända lameller när jag körde senast. Samt att jag tyckte att det slirade ytterst lite. Men det kan ha varit inbildning.

Någon som har en koll på vad som kan vara fel? Är det bara lamellerna som är rökta? Eller är det mer allvarligt? :confused:
Är det något utvändigt växellänkage på en sån där makapär?
Eller sitter växelspaken direkt i motorn?
Har du det så kolla så det är rätt injusterat/smort/ eller utslitet.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...