Växellåda RS

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Tjena.

Jo det är såhär. Min växellåda på min rs 125 är lite konstig. När motorn är igång på tomgång så lägger jag i en växel och då dör motorn som att kopplingen inte släpper. Men jag har justerat och det funkade ibörjan men sen kom det igen. Sen går det inte heller att lägga i friläge när man har 1:an i med motorn på. När man håller inne kopplingen så vill motorn dra den fram fast med hela kopplingen inne, men om jag varvar upp till ca: 4000 så släpper det där draget, men det går fortfarande inte att lägga i friläge. När jag kör så funkar det utmärkt med att växla.
Det jag har gjort är att byta olja, justera kopplingen där nere på motorn. Det är väll de.

Några tips som kan hjälpa? Väldigt tacksam för nån hjälp.

/David
 
Har du justerat ut till max? I så fall korta wiren? Kanske är så att det är en kass wire som tänjer ut sig?
 
cRoC skrev:
Har du justerat ut till max? I så fall korta wiren? Kanske är så att det är en kass wire som tänjer ut sig?
Sen så kan det ju vara så att lamellerna är helt slut också...
 
cRoC skrev:
Då borde han märkt att de börjat slira innan.. eller? (Bäst att titta på fel utanför motorn först)
Han har spänt varjen och problemet har försvunnit för att sedan komma tillbaka igen. Låter som om det är något som slits där inne.
 
Jag och polarn hade precis samma fel! Den dog när man petade i ettan...
Han skruvade både "där nere" och vid kopplingshandtaget...
Det hela slutade med att vi båda fick byta hela kopplingen :(
 
cRoC skrev:
Har du justerat ut till max? I så fall korta wiren? Kanske är så att det är en kass wire som tänjer ut sig?

Japp jag har justerat till max, om jag byter till en kortare wire så kommer den inte gå tillbaka helt. För de är precis lite glapp när den är i standard läge.
 
AddE <TM> skrev:
Jag och polarn hade precis samma fel! Den dog när man petade i ettan...
Han skruvade både "där nere" och vid kopplingshandtaget...
Det hela slutade med att vi båda fick byta hela kopplingen :(

Ok vad kostade det?
 
DJM skrev:
Den densitet som står i manualen har jag


Visst, rätt viskositet, men det är inte säkert att det fungerar för det.. Oljan måste vara avsed för motorer med våt-koppling... Annars funklar det inte riktigt som det ska då kan den låta bli att koppla eller slira på lammellerna..
 
Edholm skrev:
Visst, rätt viskositet, men det är inte säkert att det fungerar för det.. Oljan måste vara avsed för motorer med våt-koppling... Annars funklar det inte riktigt som det ska då kan den låta bli att koppla eller slira på lammellerna..

Hmm som du säger så tror jag det inte står att det är till för våtkoppling. Ska ut och kolla.

EDIT: Det står bara till växellådor men ingenting om våt koppling så imorgon blir det att köpa ny olja. Fick med denna oljan när jag köpte den.
 
Last edited:
Edholm skrev:
Visst, rätt viskositet, men det är inte säkert att det fungerar för det.. Oljan måste vara avsed för motorer med våt-koppling... Annars funklar det inte riktigt som det ska då kan den låta bli att koppla eller slira på lammellerna..
Exakt det jag menade med frågan. Skillnaden mellan olika oljor kan vara som dag och natt.
 
Det var oljan som var fel. Nu funkar det perfekt. Tack för alla tips :)
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top