Växel på cykel som slutar att fungera när det är kallt

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Hoj
GSXR1000 K6
nu blir jag trött.. ja, alltså det är en vanlig cykel där växlarna slutar fungerar så fort det blir lite kallt ute. Inte kan väll detta vara ett vanligt fenomen? Speciellt inte här nere i Skåne med våra milda vintertemperaturer :3freak

Växlarna sitter inne i navet på bakhjulet och jag får uppfattningen att det är där som det strular. Reglaget på styret kan man justera om cykeln parkerades med hög växel i (slapp vajer), men någon ändring på växel sker inte...
Någon som har någon ide vad man kan göra för att göra denna i princip splitter nya cykel vintervänlig? Låsolja i navet på morgonen kanske? :näsblod

För en tid sedan så fastnade dessutom hela bakhjulet i bromsläge. Det tog inte emot någonstans, utan det vägrade plötsligt bara att rulla. Genom att med händerna snurra och slita i bakhjulet, så började det att rulla igen. Gissningsvis så hade en inbromsning med pedalerna låst bakbromsen inne i navet.

Jag hade samma problem när jag hade en cykel med växlar.. Det enda som fungerade var att ställa in cykeln i värme på kvällen, då fungerade den hyfsat iaf.

Olja är ingen höjdare i navet. Fett skall det vara.
Trolig orsak till ditt problem: inget, eller fel fett i navet.
Om det nu inte i alla fall är wiren som spökar.

Biltemacykel?

tösen min har samma problem med sin cykel. växelväljaren på styret kan flyttas fram och tillbaka men cykeln byter inte växel. vet inte exakt vad felet är i hennes fall då vi inte tittat på cykeljäveln ännu, men jag gissar att det antingen beror på att smörjmedlet inne i navet (fett olja, nån annan var inne på samma spår) blir trögflytande eller stelnar när det blir kallt varpå växelbyte blir ogenomförbart. alternativt kan du ju ha fått in vatten nånstans där det inte ska vara och att det sedan fryser till när tempen sjunker så att växlarna helt enkelt fryser fast... det bör ju dock inte vara vajern eftersom du kan flytta växelhandtaget. plocka isär och rengör navet och se sen till att ha rätt smörja i. antingen det eller spring ut med en hårtork fem minuter innan du ska iväg...

Shimano 3växlat med glapp i lagringen beter sig så ibland.

Plocka isär, tvätta upp, fetta om, bromsskon ska också fettas!

Stoppa in vanligt fett som används för smörjning av cykellager/växel i frysen å se vad som händer :D :D :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT