Vätskekylda lagerhus

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Fråga 1.
Jag har sett flera rekomendationer om att använda turbos från t.ex moderna SAAB/Volvo/Audi m.fl. Numera har väl alla turbos vätskekylda lagerhus? Kan dessa köras även utan vätskekylning med bibehållen hyfsad livslängd på MC?

Fråga 2
Jag har en gammal Garret TB0312 liggandes i garaget (som i princip är i nyskick). Som orginal satt den på en 145hk SAAB. Kompressorn tror jag är i minsta laget om man siktar på 200 hk på en GSX 1168. Vore det kanske en bättre ide' att byta kompressordelen på min gamla än att skaffa en "modern"? MC-hobbyn får tyvärr gå på lågbudget, så det är frestande att använda det som ändå ligger i garaget. Jo jag vet att moderna turbos är mindre, "spoolar upp" snabbare och har högre verkningsgrad men samtidigt har ju också hållbarheten varit ett problem (i alla fall i mina bilar), för gatköra kan ju det vara en viktig parameter.

Vad säger ni som har färska kunskaper/erfarenheter?
 
IngvarB skrev:
2188885 Fråga 1.
Jag har sett flera rekomendationer om att använda turbos från t.ex moderna SAAB/Volvo/Audi m.fl. Numera har väl alla turbos vätskekylda lagerhus? Kan dessa köras även utan vätskekylning med bibehållen hyfsad livslängd på MC?

Fråga 2
Jag har en gammal Garret TB0312 liggandes i garaget (som i princip är i nyskick). Som orginal satt den på en 145hk SAAB. Kompressorn tror jag är i minsta laget om man siktar på 200 hk på en GSX 1168. Vore det kanske en bättre ide' att byta kompressordelen på min gamla än att skaffa en "modern"? MC-hobbyn får tyvärr gå på lågbudget, så det är frestande att använda det som ändå ligger i garaget. Jo jag vet att moderna turbos är mindre, "spoolar upp" snabbare och har högre verkningsgrad men samtidigt har ju också hållbarheten varit ett problem (i alla fall i mina bilar), för gatköra kan ju det vara en viktig parameter.

Vad säger ni som har färska kunskaper/erfarenheter?



Vätskekylningen kan man hoppa över det är inga problem

jag förstår det här med tight budjet men låt inte turbovalet lida för den saken

det går ju att få tag på beggade mitsubishiladdare för 2000-3000 kr
vilket är väldigt mycke bättre aggregat

Bygg inte in dig i ett hörn med en gammal turbo

Allt blir mycket bättre med en riktig snurra + att du kan uppgradera till större sen utan att behöva bygga nytt grenrör + avgasrör samt alla oljeledningar


Leta på volvo och saabforum efter beggat aggregat



Peter
 
Tack för råden.
Vet du hur mycket olja den vill ha? Tidigare vill jag minnas att Garret turbos ville ha ca: 2 l/min vid ~4 bar. Måste oljtrycket vara i den storleksordningen?
Du har tidigare visat en "fix" för att höja oljetrycket i gamla GSX'er (där en strypning monters i inloppet efter filtret). Vet du ungefär vilket oljetryck den genererar vid vam motor (750-drev till oljepumpen). Hur fungerar den vid kall motor när man inte har någon reduceringsventil, rusar trycket?

/Ingvar
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top