Västerbottningar i radio-mammas nya...

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Asså...
Mammas nya kille i P3 har ju en halvkorrekt Pitbo, men fanimig, Den där jäkla västerbottningen som är med... Herreguuud! vad jag skrattar!
Såå klockren!
http://www.sr.se/cgi-bin/p3/kanalarkiv.asp?ProgramId=2399&NrOfDaysInArchive=30
dra listen till sist så andra delen börjar, sen till runt 21:50
SÅ pratar fan gammfolke här!

Oj, gud, va hes ja vart...

Ja, skit i det, men det roar mig.

Första ggn jag hörde det satt jag i en bil mellan Ume å Skellefte, höll på köra av vägen.

Last edited:
heh... ja de e så jävla bra dedär..
gick o härma dendär snubben på fyllan i lördags.. o folk på festen ba..
hah, de så jävla bra dedär programmet..

AndreasNo skrev:
2645400 heh... ja de e så jävla bra dedär..
gick o härma dendär snubben på fyllan i lördags.. o folk på festen ba..
hah, de så jävla bra dedär programmet..
Om du hör denna snubbe (?) så hör du typ exakt hur våra gamla fäder eller fäders föräderz snackar... Fan inte varje dag man hört det på radio...
:D

3:e nerifrån:
gå förbi (dvs dra listen till nästa, trodde föfan vi gått igenom det här) å hamna på c:a 21:36.
Vet inte om den e bra, men, vafan, man få väl se, int allt ä ju bra här i Västerbott'n.

Finns de nån som typ ha hela schiitn på band ellernå?

För helvete.

Last edited:
Den där "västerbottningen" kommer från holmsund/obbola/holmön....

Av dialekten att dömma.

jesseboy skrev:
2645489 Int pitbon!
Västerbottningen!

Förhelvete, ska ja lugga de?

Ellervafanmenadu?

Näe, även om pitbon är en kass kopia på en riktig pitbo (vilket han mycket väl kan vara i grunden, då han kan uttrycken) så skiljer jag honom från den så kallade västerbottningen, som inte heller känns riktigt äkta...

Fast jag antar att dom försöker överdriva det "typiska"...

GuW skrev:
2645530 Näe, även om pitbon är en kass kopia på en riktig pitbo (vilket han mycket väl kan vara i grunden, då han kan uttrycken) så skiljer jag honom från den så kallade västerbottningen, som inte heller känns riktigt äkta...

Fast jag antar att dom försöker överdriva det "typiska"...
JA!
Of course!
Men killen snackar faktiskt nästan klngerlös Västerbottniska.
Och jag har skrattat åt pimålet nån snackat hittills, tills man insåg att det var ganska snett tolkat, men v-b-målet är fan klockrent! låter mer el mindre exakt som de äldre gör här... ( ok jag är inte "här" just nu, men, har allt där)
så jag höll fan på dö när de snackade om bivacker å skit som jag inte ens hört om, men det var ju så bra :)

AndreasNo skrev:
2645549 Det är ett humorprogram så kan garantera att han inte pratar sådär på riktigt...
Jo, jag kanske inte pratat exakt så, men frångått bonnska så visst, förfan!
i skelleftemål är det fan så man pratar i stort sett. ,en, som sagt, nåt tag tillbaks

Last edited:
Vad jag har hört så kommer han från Umeå. Tycks minnas att han och några till från Umeå fick göra ett par program i radio för 2-3 år sedan sen har han dykt upp lite här och där i radion.

Sedan finns även en rolig dialekt som jag inte märkte förrän jag hörde Johan Inde snacka den i Torsk på Tallin. Riktigt Vindelmål. HÄ Ä DE DÄR JÄVLA FÄTTÄ!

Quest skrev:
2645615 Vad jag har hört så kommer han från Umeå. Tycks minnas att han och några till från Umeå fick göra ett par program i radio för 2-3 år sedan sen har han dykt upp lite här och där i radion.

Sedan finns även en rolig dialekt som jag inte märkte förrän jag hörde Johan Inde snacka den i Torsk på Tallin. Riktigt Vindelmål. HÄ Ä DE DÄR JÄVLA FÄTTÄ!

Japp!
när man går inåt landet så...
Men jag må fan säga att han är fetejävla duktig!
seriöst, samma kille som gör pitmål och VB-mål?
pitmålet lyser igenom ibland iaf, men inte Skelletmåle.
Hursomhelst, jag höll iaf på skratta ballarna av mig första ggn jag hörde VB, sen verkar det fan ba bli värre...
Jaja, vi ha ju int så mycke å roa oss me, så vafan, om nån ä dryg få han väl haka å ha rolit.

Jag är ju från älvsbyn så varenda gång jag är ut i umeå så kommer tusen pers och frågar om jag hört mammas nya kille. De varierar litegrann och frågar vart jag är ifrån först ibland. Tror det kan vara för att dialekten kommer fram ordentligt när man är kanonfull, då bryr man sig inte så mycket så då kommer det automatiskt.

honkiie skrev:
2645670 Jag är ju från älvsbyn så varenda gång jag är ut i umeå så kommer tusen pers och frågar om jag hört mammas nya kille. De varierar litegrann och frågar vart jag är ifrån först ibland. Tror det kan vara för att dialekten kommer fram ordentligt när man är kanonfull, då bryr man sig inte så mycket så då kommer det automatiskt.
Jo, å i schellefte prata man som ba de man prata.
man fatta ju allt, men tro int att man prata så brett.
men ja ha hört att vi prata genom näsan.
jaja, FAN va kul å se dig tillbaks, honkiie!! :D

jesseboy skrev:
2645369 (massa text)

Ja, skit i det, men det roar mig.

Första ggn jag hörde det satt jag i en bil mellan Ume å Skellefte, höll på köra av vägen.

Det roar mig också! Jag tycker att det är ett av P3's absolut roligaste program!! Jag garvar läppen av mig när jag hör de flesta sketcher som de kör.
Favoriterna är "Frisören och Joel" som jämt har en massa miljonprojekt på gång och snubben som pratar om hur det var förr i tiden, Job Andersson tror jag de kallar honom. Är väl han som brukar säga "ska ja lugga dä"..
HEJDLÖST SKOJ! :banana :D :D :tummenupp

Zandrah skrev:
2645904 Det roar mig också! Jag tycker att det är ett av P3's absolut roligaste program!! Jag garvar läppen av mig när jag hör de flesta sketcher som de kör.
Favoriterna är "Frisören och Joel" som jämt har en massa miljonprojekt på gång och snubben som pratar om hur det var förr i tiden, Job Andersson tror jag de kallar honom. Är väl han som brukar säga "ska ja lugga dä"..
Japp, Job är västerbottningen :)

Det där programmet är hysteriskt! Det känns som hemma varje gång jag lyssnar på det.

Patrik (Pitebon) och Job (Folklivsfanatiker) är helt klart favoriterna!

"Hördu, gilla du Shläjjer ällär?" Eller varför inte "Klart å betart!"

Zandrah skrev:
2645904 Job Andersson tror jag de kallar honom. Är väl han som brukar säga "ska ja lugga dä"..

En av de mer klockrena sakerna i dialektsynpunkt Job brukar säga är "Jomen nå djääävulskt!"

Last edited:
Quest skrev:
2645615 Vad jag har hört så kommer han från Umeå. Tycks minnas att han och några till från Umeå fick göra ett par program i radio för 2-3 år sedan sen har han dykt upp lite här och där i radion.
Från vad jag har hört så är det Klungan-gänget som har gjort Mammas nya kille. Fyra killar som höll på mycket med studentspex på Umeå niversitet och senare satte upp föreställningar på en teaterscen i Umeå där innehållet ändrades varje gång.

Den 30dec vid typ 23:30 så kommer det visas en filmad föreställning på SVT från ifjol. Kolla in det!

Kanske världens bästa radioshow genom tiderna? Både jag och tjejen brukar lyssna på det och vi garvar lika mycket varje gång, det är ett underbart program. Patrik är klart bäst och tjejens favorit är de gamla gubbarna som försöker lösa korsord, hon garvar hysteriskt så fort hon får höra dem.
Kan de inte lägga sparka den där fruktansvärt enerverande människan ANICKA LANTZ och sända dessa varje dag istället? För mer motbjudande människa än Lantz är svårt att hitta, bara Luuks flickvän (hon med dödskalle-nyllet) som är äckligare.

Skogshuggare Håkan som går ut i skogen och samlar kottar i speciella korgar är rätt kul...:D

Killarna bakom MNK borde fan få Nobelpris i humor! Bättre blir det inte! Jag säger bara Jobs sockerkaka! :rofl

Finns det ingen länk till alla episoder? Hade en sån tidigare men tappade bort den....

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti