Väskor till Suzuki GSX 750F

Hej! Vet ej, men man får vara lite kreativ med remmarna som medföljer, tror det gäller vilka mjuka ej modellspecifika väskor som helst, inte unikt för biltemas. I tråden "långstyrning..." http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?269275-Långstyrning-på-semestern
syns lite bilder och länkar på dessa och andra. Angående kvalitet, ska själv köra med dem för andra sommarn i rad, höll utan problem förra årets långresa. Glöm regnskydden dock, annat än vid parkering, lägg saker i plastpåsar inuti istället.

Jag hade en sån med hårda Givi-väskor en gång för länge sen. Väskorna var klockrena, förutom att dom som alla andra väskor öppnas på mitten, rymde massor, satt stadigt mm. Enda nackdelen var att väskställningarna var måttligt snygga, och det var lite pyssel att ta av och sätta på dom. När jag sen skaffade en Gixxer istället blev det mjuka väskor från Oxford, och dom var helt underbara. Dom har numer kompletterats med två Oxford tankväskor också, bra grejer :tummenupp

Hej o tack för svar. Jag har aldrig haft sadelväskor och jag har bara sett sadelväskor på customcyklar. Där ser det så naturligt ut. Därför är jag lite nervös... Hur vet man om man inte bör ha väskorna? Dvs, om jag får på dem är de då ok eller kan de innebära fara på ngt sätt om de eg inte passar till min hoj?

Om väskorna sitter fast ordentligt på cykeln så skall det inte vara någon fara.
Det man bör kontrollera är så att väskorna eller lösa remmar inte kan fastna i bakhjulet, bakdrevet, svingen etc. Dessutom bör man se upp så väskorna inte ligger mot avgasröret då de kan smälta och/eller börja brinna.
Sist men inte minst bör man kolla så väskorna inte skaver mot lacken på cykeln, ingen säkerhetsrisk men trist om det blir repor. Enklast avhjälpt med en plastfilm som man klistrar på stället där väskorna ligger emot. Funkar också med bred eltejp som man tar bort efter resan.

Ingen fara. Det du ska se upp med är att de sitter fast ordenligt, att inte remmarna kan åka in i hjulen-kedjan, att de sitter på lagom avstånd från ljuddämparna så inte botten smälter av värmen samt ha backspegelsikten i åtanke. På en hoj som din sitter nog den typen av väskor alldeles utmärkt gissar jag.

Edit: seg tvåa...

Kan tillägga att till biltemas medföljer lackskydd som sätts fast på väskornas sidor.

Last edited:
Lite praktiska erfarenheter

Jag fick en sådan här Biltema sidoväska (vänster) när en kamrat sålde sin SV650S.
Han hade köpte båda sidorna (paret) men den högra väskan hade det smält hål på vid kontakt med ljuddämparen.
Så han hade bara den vänstra väskan kvar. Till mig.
Tänkbar lösning: Det kan gå att sänka ljuddämparen med en bit plattjärn (tex 40 x 80 x 4mm) mellan ljuddämparfästet vid höger passagerar fotpinne och ljuddämparen. Mindre frigång i högerkurvor har för mig endast betydelse vid bankörning med min Triumph Sprint RS.
Nåja
Hängde upp vänstra Biltemaväskan med ett antal packremmar och på högra sidan en liten packrulle.
Ovanför ljuddämparen på SV650S.
Det funkade men när jag upptäckte skavmärken på den vänstra (Biltemaväskan) där den gungat in mot hjulet
och jag läste om en känd medlem på SH som omkommit när hans packning åkt in i bakhjulet så kom obehaget.
Och jag fixade en ställning av 15x15mm fyrkantrör från Hornbach. På Triumphen.
Två st ca 550mm långa av fyrkantrör på varje sida
Fästade framtill med M8 skruv och brickor till Trianglarna med passagerarfotpinnarna och baktill med M6 till två tvärstag ca 450mm långa av fyrkantrör fastskruvade vid "stänkskärmen" på min Triumph.
För att garanterat inte kunna få in packväskor mellan hjulet och stänkskärm/sadel.

Jag rekommenderar någon form av stag, Kanske 2 plattjärn formade som en rektangel utan ena långsidan över sadeln. Med 2 förbindande plattjärn på varje sida. För att hindra att Biltema sidoväskorna gungar in mot bakhjulet.

Last edited:
Hej Ullis! Jag kör med biltemas packväskor (modellen innan tror jag) dvs bara sidoväskorna ej med den på toppen, och jag har samma motorcykel som dig och det funkar bra om man tar ett spännband och drar imellan handtagen över sadeln och lägger banden som håller ihop väskorna under sadeln. Hoppas det hjälper dig något, Mvh: Daniel

Hej Ullis! Jag kör med biltemas packväskor (modellen innan tror jag) dvs bara sidoväskorna ej med den på toppen, och jag har samma motorcykel som dig och det funkar bra om man tar ett spännband och drar imellan handtagen över sadeln och lägger banden som håller ihop väskorna under sadeln. Hoppas det hjälper dig något, Mvh: Daniel

Åh så bra med någon som har samma cykel :tummenupp Men vad menar du med att ta ett spännband? Är det någon slags slät stropp? Är det för att hålla upp väskorna? Har du någon bild? Jag har inte varit på biltema ännu, ska dit på torsdag, därför vet jag inte exakt hur väskorna ser ut.

Åh så bra med någon som har samma cykel :tummenupp Men vad menar du med att ta ett spännband? Är det någon slags slät stropp? Är det för att hålla upp väskorna? Har du någon bild? Jag har inte varit på biltema ännu, ska dit på torsdag, därför vet jag inte exakt hur väskorna ser ut.

Spännband kan du köpa på vilken bensinmack som helst kostar Max 50kr, anledningen till att jag har det är för att väskorna inte ska hänga o slänga och framför allt att den högra inte ska nudda avgasröret, nu har jag iofs slipon så det kan ju skilja sig ifrån ditt avgasrör, väskorna på bilden är väldigt lika mina minus toppväskan, kolla så att väskorna har handtag (sidoväskorna) så ska det inte vara några problem. PS som någon skrev, glöm inte att skydda dina plastkåpor, glömde det själv första resan o nu e dom repiga :huvet

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back