Värt bestycka efter byte ljudämpare ??

Frajp

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2006
Hoj
nope
Hej

Har en ttr 600 som jag monterade en Remus dämpare på i höstas, har inte rört förgasaren efter detta, den smäller lite vid gasavslag, läst att den kan gå för snålt då ? eller,, Det jag undrar är om det är värt att lämna in hojen för bestyckning/justering i bänk,, de skulle ha ca 2000;- för att ställa in den på Yamaha Center här i göteborg. I bland när man kör full rulle genom växlarna kan den även rycka/misstända lite på nån växel,typ trean oftast, kan det ha med bestyckningen att göra, ventilerna har jag justerat.,, nån som gjort detta på en liknande hoj,,dvs.. luftkyld slöstånka..

Mvh Fredrik.. :tungan

Gå upp en eller två storlekar på huvudmunstycket så kan du iaf känna dig lite säkrare på att ventilerna håller över sommaren. Skulle det råka vara alldeles för fet blandning så gör inte det speciellt mycket på effekten, däremot om den är lite för klen då gör en liten ändrning väldigt mycket på effekten.

För att kompensera lite klent på lågfarten kan du höja trottelnålarna ett hack, men gör det bara om den rycker lite när du gasar på försiktigt från låga varv - med fullt uppvärdm motor. Att den rycker lite när den är kall är normalt och det SKA vara så, annars är den för fet på lågfarten.

Tack för hjälpen,,

Börjar med att gå upp nåt steg på huvudmunstycket,, får se hur det blir..

Mvh Fredrik

TTR-Fredrik skrev:
2150081 Tack för hjälpen,,

Börjar med att gå upp nåt steg på huvudmunstycket,, får se hur det blir..

Mvh Fredrik

blir en djäkla skillnad på en offroad(enstånka) om man bestyckar riktigt efter byte av dämparn.

Upprepar mig som en dement, förgasarkit som t.ex. Dynojet-kit etc tillför noll och intet. Bänka med lamda-sond och byt storlekar på originalmunstycken är billigast. Även med ett "4 ps jetkit für snelle starten" måste man bänka för att få ut något av det, annars tror man bara - dvs att man fått mera kusar.

andersbrink skrev:
2150465 Upprepar mig som en dement, förgasarkit som t.ex. Dynojet-kit etc tillför noll och intet. Bänka med lamda-sond och byt storlekar på originalmunstycken är billigast. Även med ett "4 ps jetkit für snelle starten" måste man bänka för att få ut något av det, annars tror man bara - dvs att man fått mera kusar.

Lite off-topic kanske men undrar lite hur duktiga de är på att bänka? Behövs det massor av rundor eller är de såpass vassa att de prickar ganska rätt mha första körningen och typ finjusterar under andra?

Äger ju två förgasarhojjar som jag skulle velat bänka men om det tar hundra rundor (jaja, överdriver...) innan de kommer fram till rätt bestyckning så lär det ju kosta skjortan...

Ringde i dag och skulle kolla priset som jag fick i höstas,, då sa dem ca 3000,,har ju kvar mailet där dem sa ca 2000,, e ju bara att ta med, detta var bara med orginal muntycken inget förgasarkit. Senare så ringde jag reservdelar på samma ställe, han kunde bara få fram ett större munstycke,,155 istället för 150.. undrar hur dem gör om det skulle behövas ett annat vid bänkningen.. dem kanske har ett sortiment vad vet jag,,. byter själv å hoppas det blir bättre.. :yoparty

Mvh Fredrik

rookie skrev:
2150483 Lite off-topic kanske men undrar lite hur duktiga de är på att bänka? Behövs det massor av rundor eller är de såpass vassa att de prickar ganska rätt mha första körningen och typ finjusterar under andra?

Äger ju två förgasarhojjar som jag skulle velat bänka men om det tar hundra rundor (jaja, överdriver...) innan de kommer fram till rätt bestyckning så lär det ju kosta skjortan...

Det är ju från ställe till ställe.
Jag hade en cross-kille som fixade till min. Blev rätt på en handfull försök. :)
Man kan nog göra hundra försök till och klämma ut en häst till, men det orkade vi f-n inte. Nu går den bra och baktänder nästan aldrig. :)

Har de gjort liknande på liknande hojar så bör de veta från början ungefär vilka nålar och munstycken som kommer ge bra resultat. Att man sedan måste köra några rundor med justering är normalt.

:hej

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...