värt att ta licens?

nofunatall

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Hoj
cbr 600
Efter att ha kört några bandagar i sommar så har jag upptäckta att köra på bana nog är det roligaste man kan göra med en hoj. Nu har jag börjat fundera på att ta licens så man kan börja träna på bana. Att tävla känns långt bort då jag fortfarande är så långsam. Är det nån mening med att skaffa licens för att börja träna eller ska man fortsätta att köra bandagar för gathojar?

licens är ju inte fel att ta !! du får ju mer kött på benen vad det gäller flaggor och regler.
mvh ..........

Klart du skall gå RR/licens-kurs! Mycket lärorokt och framförallt kul!

Pulsen låg väl sisådär på en 245 rpm när vi övade starter. :gnissla

A HA! Jag visste att du fuskade... Du är ju en robot!!! :D

Och till TS säger jag : JA! Gå licenskursen. Även om du inte skall börja tävla så kan du alltid anpassa din hoj till reglementet och träna om du går med i närmsta motorklubb.

Billig bankörning en gång i veckan ger grymt mycket. Sen om du vill börja träna så är det bara att köra på.

Jag kan iofs tycka att om man ska ta upp en massa plats på licenskörningar så bör man nog ha en fundering på att tävla. Så gott om träningstillfällen är det inte för licensförare och vill man 'bara köra lite bana för att det är skoj' finns det gatkörningar.

Klart du ska ta en licenskurs.. du lär dig massor och får skitkul...:tummenupp

Vissa banor kräver att du tar ut licensen för att köra på RR träningar (kostar 2800:- har jag för mig) andra banor räcker det med att visa upp intyg att du gått kursen.

Det är ganska stor skillnad att köra en bandag med gatåkare eller en RR träning... men det brukar vara uppdelat på hastighet. På Sviesta är det tex. ofta 3 grupper, nybörjare, snabb, snabbare :D

Om du hittar fart och det känns bekvämt, kan du ställa upp i tävlingar...

//
Benny

Klart du ska ta licens.
Och lyssna inte på "Sege". Du behöver inte alls ha funderingar på att tävla när du tar licens.

Själv tog jag lisensen för att jag ville köra mera bana, men då det inte fanns någon bandag att köra på, så hittade jag en licenskurs. Så då gick jag licenskörningen som min sista bandag för året. Och jag hadde inte ens en liten tanke på att börja tävla.

Nu 4 år senare så har kört ca 4.000mil på bana, och jag just kört mitt första år i ProSuperbike.
Man kan säg att jag fick ganska blodad tand.

Passa på att ta med dig några polare på kursen också.
Tar du med dig tillräckligt många polare och ringer till en motorklubb, så styr dom säkert upp en licenskurs enbart för er.

Micke Larsson på LMS brukar vara pigg på att dra ihop licenskurser.

Sällan det är fullt på några träningar så strunta i vad Sege skriver, du får plats och det finns olika grupper beroende på hastighet :tummenupp

Jag kan iofs tycka att om man ska ta upp en massa plats på licenskörningar så bör man nog ha en fundering på att tävla. Så gott om träningstillfällen är det inte för licensförare och vill man 'bara köra lite bana för att det är skoj' finns det gatkörningar.

Det är väldigt stor skillnad på att köra en gatkörning och en RR träning. Det är som att jämföra Hockey med innebandy ungefär.

Ni GP förare måste nog offra lite banplats på träningarna om ni vill få funktionärer som ställer upp på era tävlingar. Nu vet jag inte hur det ser ut på andra ställen än i Linköping men de fem ggr jag stod funkis på träning i år och på de fyra ggr jag sedan körde var det definitivt ingen trängsel. ( andra kanske tyckte annorlunda! ) Vad jag däremot helt säkert vet är att det många gånger var på håret att det blev nån träning pga att det var svårt att få tag i folk.

Nu ska jag inte hacka på sege för mycket men det finns ju tom BAS licens som man inte ens får tävla på utan bara träna. Den kostar 1000kr.

Att ta licens bara för att köra på bana känns lite överkurs. Du behöver ingen licens för att ta några bandagar. Ta en smc-kurs istället och lär dig hantera hojen. Det lär du fan inte på en licenskurs. Då får du bara lära dig regler. Licensen kostar 2.600:- om året och om du inte tävlar är det i stort sett bara en förbannat dyr försäkring.

. Du behöver ingen licens för att ta några bandagar. Ta en smc-kurs istället och lär dig hantera hojen. Det lär du fan inte på en licenskurs. Då får du bara lära dig regler. Licensen kostar 2.600:- om året och om du inte tävlar är det i stort sett bara en förbannat dyr försäkring.

Ska han lära sig att köra med en hand på knä så är kanske en smc kurs alternativet, men vill han bli snabb runt banan så är nog en licenskurs och rr träning bäst. Sen kostar en baslicens 1000:- /år om man bara vill träna och köra enklare tävlingar.

Jag kan tills del hålla med Sege.. Det kan lätt bli frustrerande och säkert var folk frustrerade på mig innan jag fick upp farten. Fast då var inte så många licenser :)

Men en baslicens verkar vettigt om man vill "prova på racing"..

/J

Ta en smc-kurs istället och lär dig hantera hojen. Det lär du fan inte på en licenskurs. Då får du bara lära dig regler. Licensen kostar 2.600:- om året och om du inte tävlar är det i stort sett bara en förbannat dyr försäkring.

Det beror på vem som utbildar. Fiver arrangerar licenskurser som ger lite mer än bara regelkunskap.

Missförstå mig rätt. Jag säger inte att inte långsamma förare ska få träna. Då får inte jag heller träna eftersom jag är långsam som satan.

Jag tycker bara att det finns en massa SMC-körningar/gatkörningar om man vill 'prova på' lite bankörning. Vill man lära sig köra hoj är jag övertygad om att det är alldeles utmärkta tillfällen. Om man däremot vill lära sig köra fortfort och tävla känns en licensträning mer rätt.

För mig är det mer vad strävan eller målet är, om man tror sig vilja tävla någon gång, ta en licens och börja tävla (direkt?) istället. Om målet dock aldrig är att tävla ever finns det andra och imho bättre tillfällen att vara på en bana.

Huruvida det slutar finnas instruktörer eller inte har jag ingen aning.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing