Värt att importera Ducati från Tyskland?

Berglund

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
RGV 250 -92
Nu är jag riktigt tänd på att importera en ducc från Tyskland.
Min uppenbara fråga: Är det värt det?

Någon som nyligen gjort en Tysklands import och kan uttala sig.

Är hojarna i sämre kondition än i Sverige och är det något annat som man behöver veta?

Skall man köpa privat eller på firma(någon garanti)?

Alla kommentarer är välkomna.

Är också lite sugen på att importera från Tyskland!

Några polare har snackat ite löst om att ta en runda ner till vår granne i vår...

Så då fick man denna idé...

I mitt fall blir det nog en tysk stålhingst...

Är det någon som vet om någon bra sajt, där man finner Tyska Salu-hojar...

Finns det någon form av motsvarighet till "Jahreswagen" när det gäller hojar.... ????

Carbon skrev:
Är hojarna i sämre kondition än i Sverige och är det något annat som man behöver veta?

Det är få länder som har lika kort säsong som Sverige. Räkna med att en 3 år gammal hoj från utlandet är betydligt mer sliten än en svensk. Tyvärr.

/HW

Carbon skrev:
Nu är jag riktigt tänd på att importera en ducc från Tyskland.
Min uppenbara fråga: Är det värt det?
Vad jag har kunnat se på mobile.de så tycker jag att de svenska och tyska priserna är nästan lika.
Då ska man även tänka på allt jobb och omkostnader som en import utgör.
Hojarna i Sverige är ju jättebilliga nu på hösten.

Carbon skrev:
Skall man köpa privat eller på firma(någon garanti)?
Nån garanti från firman som säljer får du nog inte.
Men däremot ska du se till att garantipapperna i serviceboken är ifyllda. Detta innebär då 2 års garanti world wide. Om det nu är en så ny som du köper.

/Micke

Tjenare,
Jag har köpt två tyska Falcos och kan lugnt säga att det varit bekymmersfritt ägande och billigare att köpa där, helt klart.

Jag tror att tyska motorcyklister generellt vårdar sina hojar väl och de hojar jag köpte var i perfekt skick och vålvårdade med intresserade säljare.

Om man köper en hoj med Slip-on kan man dock tänka på att Slip-onsen ofta är Tüv godkända och brötar betydligt mindre än de vanliga race sliponsen vilket kan vara tråkigt på en Ducce där ljudet är mumma.

/Felix

Kollar man på mobile.de så tycker jag att det inte är så stor skillnad på priserna nu på hösten, läser man på vissa annonser som verkar jättebilliga så är det ofta nån hake t.ex. omkullagd eller andra "schaden"!
Det kostar ändå en slant att ta in och regga hojarna i Sverige och den dagen man tänker sälja så kan man räkna med att få mindre betalt för hojen!

Hmmmm Kurvans mc i kungens kurva sthlm tar hem på beställning tror jag.
säg vad du vill ha för hojj och till vilket pris så letar dom rätt på en och tar hem till schweden :)

dom har en hemsida tror jag ?

Skadade hojar kan man hitta relativt billigt i Tyskland. Köpte en Ducce till ett mycket bra pris som gått 750 mil med lite repiga kåpor och repigt avgassystem.

moog skrev:
2070849 Skadade hojar kan man hitta relativt billigt i Tyskland. Köpte en Ducce till ett mycket bra pris som gått 750 mil med lite repiga kåpor och repigt avgassystem.
Trådarkeolog ?

moog skrev:
2070849 Skadade hojar kan man hitta relativt billigt i Tyskland. Köpte en Ducce till ett mycket bra pris som gått 750 mil med lite repiga kåpor och repigt avgassystem.
Det är lätt åtgärdat med lite valfett...

*/ ?>
Nyheter
Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...