Värsta parkeringssyndarna

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ska det vara så svårt att stoppa den här typen av sysselsättning egentligen? I åratal har man ju läst om fenomenet. Det är ju onekligen en rätt god inkomstkälla om man ska utgå från den gamla artikeln från Aftonbladet. Att bara det går att ha registrerat över 2000 fordon på en och samma person är ju sjukt. Sätt ett övre tak där man får ansöka om undantag. Hur svårt kan det vara? Om man nu känner igen fordonen vilket p-vakterna gör borde det inte vara så svårt att låsa fast dem eller transportera bort dem till en uppsamlingsplats där ägaren sedan får lösa ut fordonet. Tyvärr är väl merparten av fordonen riktiga vrak. Annars skulle man sålt dem på exklusiv aktion.

"895 Landskronabor har obetalda parkeringsskulder som gått till Kronofogden. Totalt är de skyldiga 10,7 miljoner kronor. Misstankar finns om att felparkerandet sätts i system – men Kronofogden kan inget göra."

http://hd.se/landskrona/2011/01/04/kronofogden-handfallen-infor/

"Får Jalal Baltaj i snitt 700 kronor vardera för de 2 344 fordon som är registrerade på honom innebär det en månadsinkomst på drygt 1,64 miljoner kronor – som han inte betalar skatt för.
Majid Wandis får in 1,44 miljoner kronor i månaden.
– Vi kommer inte åt dem. Det är fel i systemet och det måste till en lagändring, säger Christer Davidsson.
Efter fem år preskriberas p-böterna."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5535178.ab

Oj, nu såg jag genast ett sätt att bli stenrik på :)

Tack.

Sen tycker jag att du gärna får engagera dig politiskt och skriva en massa motioner så nånting händer. Det är väl lika lätt som att skriva här? Jag kan hjälpa dig att skriva den.

Rätt go kille den där Jalal. Alla hans bilar är dessutom avställda.

Kan ju vara värt det om man drar in 1.640.000kr. i månaden.

Det kostar 1500kr att köra avställt fordon.
...och trafikförsäkringsföreningen löser eventuella skador och försöker förgäves kräva in självrisken. Gott snack!

...och trafikförsäkringsföreningen löser eventuella skador och försöker förgäves kräva in självrisken. Gott snack!

Välkommen till Sverige. Här kan du göra precis vadsomhelst, nån annan fixar det åt dig om det blir problem! :banana

Sen tycker jag att du gärna får engagera dig politiskt och skriva en massa motioner så nånting händer. Det är väl lika lätt som att skriva här? Jag kan hjälpa dig att skriva den.

Även om jag följer nyhetsflödet och intresserar mig för vad som händer i omvärlden vet jag inte om jag är så intresserad av att engagera mig politiskt. Tycker att partipolitik är bland det mest ointressanta som finns. Att försöka förändra något tar tid. Ibland känns det som att förnuftiga förslag röstas ner bara för att det ena politiska blocket inte vill att det andra ska få äran. Ett par år senare har de tagit fram i princip samma förslag.

Återgår man till frågan ovan gällande p-syndarna så borde man vid det här laget ha genomfört ett lagförslag som stoppar eller åtminstone försvårar det för dem. Så svårt kan det inte vara. Utnyttja p-vakterna som uppenbarligen vet var bilarna finns. Ge dem och berörda myndigheter den laggrund som krävs. Vill man upprätthålla lag och ordning kan man inte låta det här förekomma år efter år. Han med flest bilar registrerat på sig drar in nästan 20 miljoner kr per år om man ska utgå från Aftonbladets artikel - skattefritt.

Så fort det uppkommer hål i skattelagstiftningen tar det inte så här lång tid att stoppa det. Personer som kämpat med sina små familjeföretag i hela sina liv och betalt in sina skatter punktligt varje år för att slutligen försöka hitta ett lagligt kryphål i lagstiftningen på ålderns höst som en exit i samband med att bolaget säljs. De åker dit så att det stänker om det. Skatteverket kommer att processa mot dem utan pardon år efter år. Få orkar driva en sådan process. Utgången är sällan glasklar. Vi pratar om en gråzon.

Allt medan en person drar in miljonbelopp årligen samtidigt som de antagligen lever på samhället officiellt sätt.

Äsch, här kommer en fattig invandrare på en skitbra affärsidé och ni dissar honom totalt?
Så jävla typiskt avundsjuka svenskar alltså som bara trackar ned på dessa stackare :mad:

Man kan ju undra varför det förekommer så mycket sånt här i just Sverige, kan det vara så att vi på något vis är liiiite för snälla med vårat system?
I Storbritannien så kan du bli av med bilen och den går till demolering och pengarna går till systemet och inte till ägaren. Något att följa kanske?

Kan ju vara värt det om man drar in 1.640.000kr. i månaden.

Det kostar 1500kr att köra avställt fordon.
Att köra ja, det drabbar knappast ägaren... Sen är ju frågan hur många av dom där bilarna som har riktiga skyltar?

Jag åkte efter en bil för några år sen, och jag tyckte det var fel ålder på personerna i den typen av bil (dyr Merca), lite mysko trafikbeteende dessutom, och mycket riktigt, skyltarna tillhörde en Nissan Micra i en helt annan del av Sverige...

Min erfarenhet, som iofs är begränsad, är att de inte får betalt några 700 i månaden för att ha en bil registrerad på sig. Varför skulle de få det?
Vi har några som har detta "extraknäck" och de är svårt sjuka, utnyttjas ofta av släkt och "vänner" och får inte ett öre för det. Tvärtom brukar släkt och "vänner" lura av dem deras övriga pengar också när de ändå är igång.

Betyder inte att det inte kan finnas någon som har detta som affärsidé men den verkar lite tam då den enda "inkomst" de som utnyttjar målvakterna har är att de slipper betala en avgift. (Vilket enligt SH norm inte är att stjäla. :fakta Att undvika att betala in till det gemensamma är helt väsenskilt ifrån att aktivt ta av våra gemensamma pengar!)

Vad är det med lagstiftarna i det här landet? Vi lever inte i en helylle Saltkråkanidyll längre. Finns det någon/något som man kan bluffa och bedra så kommer någon göra det. Då lägger man upp bollen på straffpunkten och tar ut målvakten.

Last edited:
Min erfarenhet, som iofs är begränsad, är att de inte får betalt några 700 i månaden för att ha en bil registrerad på sig. Varför skulle de få det?

De får stålar, men knappast några 700:- per månad och bil överlag. Men stålar tjänar de.

Väldigt lätt. Inför ett straff för oförmåga att betala skatteskuld och skadestånd som i princip är att man är livegen tills skulden är betald med arbete.

Väldigt lätt. Inför ett straff för oförmåga att betala skatteskuld och skadestånd som i princip är att man är livegen tills skulden är betald med arbete.

Den här typen av målvakter är i princip alltid fast i skulder för tid och evighet...

Men däremot borde det vara enkelt. Om en bil ägs av någon med mer än 10 P-böter så beslagtar man helt enkelt bilen tills dessa är betalda. Över en natt skulle problemet med målvakter upphöra eftersom ingen skulle betala för att regga bilen på någon om detta gjorde att bilen kunde beslagtas vid en felparkering,,

Samtidigt ser man även till att man inte får registreras som ägare på nya bilar så länge man har obetalda böter...

Last edited:
Den här typen av målvakter är i princip alltid fast i skulder för tid och evighet...

Men däremot borde det vara enkelt. Om en bil ägs av någon med mer än 10 P-böter så beslagtar man helt enkelt bilen tills dessa är betalda. Över en natt skulle problemet med målvakter upphöra eftersom ingen skulle betala för att regga bilen på någon om detta gjorde att bilen kunde beslagtas vid en felparkering,,

Samtidigt ser man även till att man inte får registreras som ägare på nya bilar så länge man har obetalda böter...

Det var ju ett mycket bra förslag. Antalet böter kan ju diskuteras då om man skulle flytta i innerstan kan, med grym otur, samla på sig 7-8böter.(ja, extremfall men möjligt).

Det där med att personerna alltid är skuldsatta är också en grej som borde få ett stopp.
Ingenting spelar ju en roll för dessa personer. De kan dra på sig hur mycket skulder till som helst och det kvittar, för INGEN kan ta nånting från dem.
Hur gör vi här korvis?

Det var ju ett mycket bra förslag. Antalet böter kan ju diskuteras då om man skulle flytta i innerstan kan, med grym otur, samla på sig 7-8böter.(ja, extremfall men möjligt).

Det där med att personerna alltid är skuldsatta är också en grej som borde få ett stopp.
Ingenting spelar ju en roll för dessa personer. De kan dra på sig hur mycket skulder till som helst och det kvittar, för INGEN kan ta nånting från dem.
Hur gör vi här korvis?
Återinför påföljden straffarbete!!
Sy in målvakterna och låt dom jobba för 5-10 spänn i timmen.
Den där Wandi skulle vara helt skuldfri efter styvt 400 år.:glömdet

Man tvingar dem betala av sina skulder genom att städa runkbås.

Lite slapptgenomtänkt. ;)

Dessa personer med en massa skulder har barn och får bidrag efter bidrag och KF kan inte ta en krona från dem.
Sen om det är särskilt spännande att leva så? Vet ej. Kanske man NÅN dag skulle önska att ens kunna teckna ett mobilabonnemang, men det har de ju sina övriga familjemedlemmar till.

Kanske någon har blivit skuldsanerad här och kan berätta om det?
Fast då hänger man nog inte här iofs :rolleyes:

Återinför påföljden straffarbete!!
Sy in målvakterna och låt dom jobba för 5-10 spänn i timmen.
Den där Wandi skulle vara helt skuldfri efter styvt 400 år.:glömdet

Det ger ju signaler att; om jag skiter i allt så får jag ett arbete tilldelat till mig.

Fast jobbar man för 10kr/h så kanske det inte känns lika motiverande.

Om man struntar i att göra det arbetet då?

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...