Värsta krocken i Trafikmagasinet

Berglund

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
RGV 250 -92
Kollade just på Trafikmagasinet när deras engelska motsvarighet krockade en BMW 525 och en Volvo 960 i 100 km/h. Blev chockad då det knappt blev något kvar av bilarna. Jag menar att två bilar som klassas som 40 % säkrare än medel ändå är så osäkra i en inte alltför hög hastighet. Gav mig klart en tankeställare.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6919&a=136973
 
100 km/h är ändå en relativt hög hastighet.

Vid en fördubbling av hastigheten så ökar rörelseenergin fyrdubbelt, så att bilarna mosas är jag inte förvånad över. Galna krafter vid sådana hastigheter.
 
ja då ser ni va jag kryper i om dagarna nu....
De där är en kalasfilm att tänka på tills nästa gång man ska göra en omkörning och har möte samtidigt..
 
Snabbe_jag skrev:
synd att inte fler ser ditt inlägg Ambulans

Det där är en klockren film, exakt så där ser det ut när man kommer till olyckplatserna.. bara att krypa in o konstatera att det är ingen idé att ens prova göra nåt.... för dom som sitter där går inte ens att se vad det är för nåt.
 
det är lite konstigt de där med mc olyckor, man ser filmer lite här o vart på internet då dom kör omkull i 200 o ställer sig upp direkt...
För några år sedan så va det en kille utanför stan som kom hem med sin sporthoj o skulle köra upp på garageuppfarten. Hans pappa hade tvättat bilen o han körd snett upp på 45 graders vinklade trottoarkanten, slant till o bröt nacken i ca 10 km/h...
 
ambulans skrev:
Det där är en klockren film, exakt så där ser det ut när man kommer till olyckplatserna.. bara att krypa in o konstatera att det är ingen idé att ens prova göra nåt.... för dom som sitter där går inte ens att se vad det är för nåt.



Problemet är att många anser att han får flytta sig.

Jag pendlade 17 mil om dagen innan och de flesta dagar fick man väja minst ett par gånger....
 
Jo, en totalhastighet på 193 km/h i frontalkrocken e inte å leka med :skrämd
/F.
 
mjo, ja åker ner till göteborg(från skövde) nån gång i veckan så där. O ibland undrar man faan vad det är för jävla folk som kör. Jag kanske är en fegis men ja tycker det är obehagligt o tvinga ut folk på vägrenen. Har hänt nån gång p.g.a. missbedömning.

Höll på o bli påkörd i somras på mc av en som va nere o rota i handsfacket på sin bil. Personen sket i väjningsplikten o jävlar va nära de va
 
HanneZ skrev:
... o tvinga ut folk på vägrenen. Har hänt nån gång p.g.a. missbedömning.

Höll på o bli påkörd i somras på mc av en som va nere o rota i handsfacket på sin bil. Personen sket i väjningsplikten o jävlar va nära de va

Det förstnämnda, liksom f.ö. det sistnämnda, lär rubriceras "Vårdslöshet i trafik" (man får ju t.ex. inte genomföra en omkörning vid möte, oavsett om det är streckade eller heldragna linjer, om man då befinner sig på den mötandes vägdel och på så sätt tvingar ut densamme på vägrenen :mattias) men det är förstås mycket enklare att kontrollera, och bevisa då så kan komma att krävas, exempelvis hastighetsöverträdelser än tidigare nämnt trafikfarligt beteende.
/F.
 
ambulans skrev:
bara att krypa in o konstatera att det är ingen idé att ens prova göra nåt.... för dom som sitter där går inte ens att se vad det är för nåt.
Å fy faan, hur orkar du?
Tyckte det var skit äckligt när polaren drog av mitt framför näsan på mig, även om han ställde sig upp direkt och undrade hur det hade gått med hojen...
 
Viffer skrev:
Å fy faan, hur orkar du?
Tyckte det var skit äckligt när polaren drog av mitt framför näsan på mig, även om han ställde sig upp direkt och undrade hur det hade gått med hojen...

Eftersom det oftast går att göra så att folk överlever så är det ju det som är betalningen....
visst , det är mkt elände o tragik. Men dom gånger man lyckas och får tacksamheten från drabbade o anhöriga till dom , så sover man gott på nätterna rätt länge....


För dom som inte är insatt i hur man agerar eller vad man kan göra så är det "äckligt" det är en naturlig reaktion, vi ser det ju inte på samma sätt..
Jag har ett problem jag ska lösa, och dom problemen finns i människorna.
 
Ambulans: Är det otäckare att se saker privat än i jobb? Kan tänka mig att du liksom går in i en roll på jobbet vilket gör att du alltid är redo på ett annat sätt?

Förövrigt: Nån som rippat det klippet på frontalkrocken eller hela programmet?
 
Resultatet beror ganska mycket på hur bilarna träffar varandra. Är det bara en tredjedel av fronten på bilen som träffar mötande så är det ju bara en del av bilens energiupptagande förmåga som utnyttjas. Jag läste ett reportage för några år sedan om en Volvo 745 som frontalkrockat med en Ford Granada kombi. Båda bilarnas hastigheter uppgavs till 90km/h, och träffen var en klockren frontal, dvs båda bilarnas hela frontyta utnyttjades. Den ensamma föraren i Forden dog, men alla fem (exemplariskt fastspända) i Volvon kom undan med livet i behåll. Två brutna nyckelben, (jag tror den var en revbens-fraktur också) i framsätet, och den nioåriga dottern som satt med bara midjebälte i mitten bak fick ryggraden avsliten, men nerverna klarade sig, fick steloperera ett par kotor, men hade efter ett år fått tillbaka det mesta av rörligheten.

Jag vill även uppmärksamma er alla på att "lägga hop" de båda bilarnas hastighet när man talar om krockar är kvalificerat BS. En bil som kör 200km/h har dubbelt så mycket rörelseenergi som två likadana frontande bilar i 100km/h har tillsammans.
En Suzuki Swift som kör 200km/h har mer rörelseenergi än två frontande Volvo S80 T6 som kör 100km/h
 
Kay skrev:
Ambulans: Är det otäckare att se saker privat än i jobb? Kan tänka mig att du liksom går in i en roll på jobbet vilket gör att du alltid är redo på ett annat sätt?

Nja.. otäckare privat är de ju inte, bara det att man är lite mera handfallen utan alla saker som man är van att ha omkring sig. I ambulansen så har jag ju allt för alla situationer... Är jag ledig på stan el nåt... så blir det ju till att använda fantasin rätt ordentligt. Ta det som finns runtomkring för att göra nåt... fria luftvägar fixar jag med bara händerna , det är inte så enkelt som man kan tro. Normalt använder vi ju oss av mask och rubensblåsa när folk inte kan andas, eller Intubera dom = stoppa ner en slang i halsen. .... blödningar med kläder.. spjäla ben kan man åxå hitta nåt för.. men det är ju andningen som är viktigast. Kan nog kanske tillverka nåt för att få i luft om det är helt andningsstopp och personen håller på att kvävas. ( kan hända vid Epiglottit = struplocket svullnar, el getingstick i munnen.. Man kan då sticka hål på halsen utifrån. Vilket vi gör normal med speciella nålar, Men man kan nog ta nåt annat, o på den vägen få i luft...... otäckt är det inte, men man får nog använda huvet mer än normalt :)
 
Spelar det verkligen någon roll vilken bil man sitter i vid frontalkrock i högre hasigheter? Jag misstänker att det blir pärleporten nästa i vilket fall.
 
berggren_martin skrev:
Spelar det verkligen någon roll vilken bil man sitter i vid frontalkrock i högre hasigheter? Jag misstänker att det blir pärleporten nästa i vilket fall.
Det spelar roll, oftast är det inte två lika stora och lika tunga bilar som krockar, då vill du helst sitta i den tyngre. Sen kan man som nämnts tidigare se till att fronta med så stor del av fronten som möjligt. Skulle kraschen som visades ovan ha skett komplett frontarea mot frontarea, skulle vi sett ett mycket större "survivalspace" i passagerarutrymmena, med en mycket mindre risk att drabbas av inträngningsskador. I sådana farter får vi dock höga belastningar på kroppen så inre skador uppkommer troligtvis. 60-70 g's acceleration klarar kroppen hyfsat bra, det är vad man brukar få i en kollision i ca 50-60 km/h, när det går fortare vill man gärna krocka med nåt mjukt...
 
Last edited:
kommer detta i repris eller finns det nån som "spelat" inte det på datorn via tvkort?
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top