Värmefläkt till hus?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tjohej! Vet ni något ställe som säljer värmefläktar gjorda för att värma upp rummen i huset? Specifikt 80 kvm övervåning i ett radhus.

Någon med erfarenhet kanske? Vill inte köpa något som inte gör jobbet, men som inte heller är för dyrt (både i inköp och drift).

vilken typ av syfte med uppvärmningen pratar vi om.
för att torka upp vattenskador osv ?
för att konstant värma rummen ?

För att värma extra på kalla vinterdagar som den här, där blåsten går rakt igenom de gamla fönstrena (stora fönsterytor som är iskalla nu).

Det ska värma kök, kontor, vardagsrum och sovrum.

Jag tror inte det är mer än 17-18 grader nu, och det känns kallt runt fötterna då golvet är rätt kallt i sig.

Jag vill upp till 21-22 grader i huset.

På sommaren, så är huset stekhet. Så problemet ligger i gamla fönster, och dålig isolering.

För att värma extra på kalla vinterdagar som den här, där blåsten går rakt igenom de gamla fönstrena (stora fönsterytor som är iskalla nu).

Jag tror inte det är mer än 17-18 grader nu, och det känns kallt runt fötterna då golvet är rätt kallt i sig.

På sommaren, så är huset stekhet. Så problemet ligger i gamla fönster, och dålig isolering.

Trimma motorn för att bromsarna ligger på?

Byt fönster!
Om du tvärvägrar byta fönster så är det luftvärmepump som gäller. Du sänker totala förbrukningen också. Inte bara när det är kallt.

Ska du bara köpa en El-kamin spelar det ingen roll, 1 kW är 1 kW oavsett prisklass. Köp billigaste på Jula.

Mats

Jag har precis installerat en Panasonic NE9GKE luftvärmepump själv. Den värmer hela huset utan problem och jag har 21 grader inne. Det finns gott om kapacitet att skruva upp temperaturen ytterligare om man vill (jag har provat). Gav drygt 10K för den. Du måste ha tillgång till vacuumpump för installationen men det kunde man låna gratis där jag köpte min.

Får ju inte göra reklam så jag kan inte säga var jag köpte den ;)

http://www.nettovarmepumpar.com/shop/

Vi ska flytta ifrån det här huset nästa år (aug/sep), så jag vill inte lägga några enorma summor på permanenta dyra lösningar som att byta fönster.

Det känns även lite svettigt att lägga 10 lök på en luftvärmepump.

Det finns inga mindre varianter för runt 3-4kkr som är portabla och inte kräver någon installation av nått slag mer än elkontakt i väggen?

Finns det inga butikkedjor som tillhandahåller sådant här? Jag är helt ny på denna "marknad", och kanske bara missat att Elgiganten och sådana ställen kanske har. Isåfall, har ni tips om vilken modell osv?

Det känns även lite svettigt att lägga 10 lök på en luftvärmepump.

Det finns inga mindre varianter för runt 3-4kkr som är portabla och inte kräver någon installation av nått slag mer än elkontakt i väggen?

Då är det nog kupévärmare, byggfläkt, konvektorelement, gasolkamin eller raggsockor som gäller. Det finns billigare luftvärmepumpar men problemet med dom är att dom ofta inte värmer när det blir minusgrader.

Edit: Kolla Jula, Clas ohlson, Byggmax, Bauhaus och dom där.

Skall du snika så har turktillbehörsaffärerna (Biltema, Rusta och liknande) fristående elradiatorer med fläkt.

För övriga intresserade så gäller fortfarande luftvärmepump.
Man sparar inte en spänn i den riktiga världen (där jag bor).
Däremot så får man AC på sommaren (som äter upp slantarna man sparade på vintern).

Konvektorelement för 179 kr har jag provat, de funkar ett tag, man blir rätt less på att åka och byta de klarar inte permanent drift nån längre tid. Men det är ju bra i detta fallet? Tjöp tre stycken, kör dom i tre månader eller tills fläkten ger upp, sen lämna tillbaka och få tillgodokvitto.

Ps. En annan fin grej med luftvärmepump är att man kan rikta varmluften ned på golvet och slippa raggsockor. Den torkar också tvätt. Min luftpump har hållit i två år så nu är break even. Nu, i den teoretiska världen, spar den lite pengar (nej jag använder den inte som ac på sommaren).

Det hära kan få dej/Er varma

Det här kan du handla på tex Lidl för spottstyver
Hjälper nog gott o väl att få upp värmen tills ni ska flytta :D

Bifogat

• 07_4099_b.jpg
    07_4099_b.jpg
    19.3 KB · Visningar: 1,273
  • 07_4100_b.jpg
    07_4100_b.jpg
    24.9 KB · Visningar: 1,274
  • 08_16505_b.jpg
    08_16505_b.jpg
    36.2 KB · Visningar: 78

ok du vill inte lägga pengar på något permanent.
nu vet jag ju inte hur planlösningen ser ut eller hur stora rummen är osv men det enklaste du kan göra är ta en eller flera kupevärmare som gärna kan komplettera med jordfelsbrytare om ni inte har det i huset.

lite romantiskt mot damen är väl att köpa hem en satans massa värmeljus det gör faktiskt en stor skillnad temperaturmässigt då altså.. ehm. Ställ dem på en bricka så blir det lite enklare att ha dem, alt kan nu köpa ljus som flyter osv här finns det mycket att fippla med för den händiga.

och sovrummet skulle jag rekomendera ett bra duntäcke.

Har ni gardiner osv kan det vara en fördel om ni drar för dem på kvällar/nätter.
då skapar ni en luftspalt mellan fönstrena och rummet som tar en stor del av smällen.

skulle ni gjort något mer permanent skulle jag nog kolla på att fixa det som är problemet och sedan köra med värmepump.
dock måste en del av värmepumpen vara ute eftersom det är där värmeväxlingen sker.

lycka till

Konvektor element måste ju va det smidigaste.. Min Luftvärmepump på jobbet har pajjat. Iväntan på reparation har jag ett konvektorelement 2kw glömde det på en eftermiddag och hade 34grader när jag kom på morgonen :gnissla nu har jag visserligen itne 80kvm men ett sånt element kostar nån hundring så det är ju bara sprida ut dom.. ( konvektor element ser ut som ett vanligt men är utrustat med en fläkt ) Driften blir inte så billig men inköpet blir lågt.

Jag skulle rekommendera att du köper ett par extra oljefyllda element från ÖB eller Jula, dom brukar ha vettiga priser på Gnosjö-elementen.
Då får du termostat, 220-stickpropp, fötter för fristående funktion, jämnare värme och tysta.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back