värme problem

Myggan deluxe

Ny medlem
Gick med
5 May 2010
Hoj
triumph daytona 650-05
Hej.

Jag kanske blir idiotförklarad nu, men va fan.
När jag kör min hoj så att den blir varm typ 90-100 grader och sen stannar, så tar det ca 30 sek innan den börjar läcka vatten från evakueringsslangen från expansionskärlet. Så ska det väl inte vara?? Har fyllt upp till max strecket när hojen är kall. Varningslampan har aldrig börjat lysa under körning, och den verkar funka eftersom att den lyser när jag vrider på tändningen så det borde väl inte vara så att den kokar. Eller?? Någon som vet när kylfläkten ska gå igång på min hoj kan jag oxå passa på att fråga. (daytona 650). 118100 vet inte, och inte jag heller.
Tacksam för svar.

Nu är inte jag expert på Triumph direkt men kylfläkten brukar starta via 103-106 grader på de flesta hojar.

Expansionskärlet ska inte vara på max när hojen är kall, när hojen är varm och med normaltemp så ska vattennivån gärna vara mitt emellan max och min .

Om du är orolig för att den kokar så kan det bero på ifall det finns luft i systemet och då cirkulerar inte vattnet som det ska.
Öppna locket till kylaren när motorn är kall, starta och varmkör och se om vattnet cirkulerar när termostaten öppnar, sannolikt vid ca 80 grader.

/Nitrous

Nu är inte jag expert på Triumph direkt men kylfläkten brukar starta via 103-106 grader på de flesta hojar.

Expansionskärlet ska inte vara på max när hojen är kall, när hojen är varm och med normaltemp så ska vattennivån gärna vara mitt emellan max och min .

Om du är orolig för att den kokar så kan det bero på ifall det finns luft i systemet och då cirkulerar inte vattnet som det ska.
Öppna locket till kylaren när motorn är kall, starta och varmkör och se om vattnet cirkulerar när termostaten öppnar, sannolikt vid ca 80 grader.

/Nitrous

Tack för svaret.

Vattnet borde cirkulera då hojen går upp till 81 grader för att sedan sjunka till 74. Detta händer varje gång jag kör, så jag antar att det är då termostaten öppnar. Jag är mer orolig för att kylfläkten inte funkar som den ska, men har inte vågat köra den varmare än 103 grader. Men då vet jag iallafall varför den pissar vatten, för mycket av det helt enkelt.

Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar