Värma upp en "lada" utan el?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Tjena!

Snart är det fest och vi ska hålla till i ett oisolerat fd kruthus (ca 60 kvm). Vi måste få upp värmen lite innan festen börjar bara. Har ni några tips på hur man kan göra utan att använda el? Det ska alltså bara vara hyfsat varmt över en kväll.

Nej, det finns inget krut kvar... :rolleyes:

.

Bra tips, men jag hade nog lite mer stenålderstekniker i tankarna.

Stenåldersteknik? Då kanske du är inne på vedeldning men det kräver ju att det finns någon typ av eldstad...

vet ju inte hur det är med tätheten osv, eller ventilationen för den delen men om det inte finns risk för kolmonoxidförgiftning eller någon brandfara, om det är en gammal byggnad kan man tänka sig att det är torrt o fint virke i kåken.. :D:brinnerup

oljefat, klotgrillar eller liknande?

Eller så får ni inreda en myshörna dit man får gå o värma sig på varandra:fyllisar:krama

Last edited:
vet ju inte hur det är med tätheten osv, eller ventilationen för den men om det inte finns risk för kolmonoxidförgiftning eller någon brandfara, om det är en gammal byggnad kan man tänka sig att det är torrt o fint virke i kåken.. :D:brinnerup

oljefat, klotgrillar eller liknande?

Eller så får ni inreda en myshörna dit man får gå o värma sig på varandra:fyllisar:krama

Gör upp en orentligt stor eld utanför, sen lägger du stora stenar i den och sen ska du på något vänster lyfta in stenarna i rummet sen. Dom håller värmen ruskigt länge, men jag vet inte hur du ska lösa det.

Smidigaste är väl annars gasolvämare.

Gasolvärmare är ju smidigt och ganska stenålder :D Annars får du ju göra upp en rejäl brasa i mitten på huset och sen får alla ha på sig ytterjackor. Och då passar det ju perfekt att dessutom grilla en hel vildsvinskulting direkt över elden att ha som tilltugg :tummenupp

Jag skulle rösta på dieselkamin, jag har varit på några ladugårds-supningar och det är rätt drygt att stå i hawaiiskjorta och träskor och frysa hemorojderna av sig. Tar liksom glädjen från drickandet lite...

*/ ?>
Back