Världens minsta land till salu

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Hoj
En Pippigul 600.
Världens minsta land, Sealand, är till salu. Landet har en egen valuta, nationalsång och flagga. Priset är 750 miljoner euro.

Sealand skapades för 40 år sedan när den brittiska majoren Paddy Roy Bates köpte en oljeplattform 11 kilometer utanför den brittiska östkusten. Plattformen hade använts som fort under andra världskriget och var efter kriget obrukbar. Då passade Bates på att köpa den 550 kvadratmeter stora plattformen.

Därefter flyttade han dit med sin familj och utropade plattformen till ett eget land i internationellt vatten. Landet fick heta Sealand och Bates blev prins. Men nu är det dags för förnyelse och därför har landet bjudits ut till försäljning.

Grundlagen för Sealand lades 1974 och numera har landet nationalsång, egen valuta flagga och pass.

En liten rundtur: http://www.bobleroi.co.uk/ScrapBook/SealandTwo/RoughsSealand.html

ballt... men mycket tveksam till att det är ett riktigt land. Kommer inte ihåg exakt vilka kriterierna som måste uppfyllas för att gå från stat till land, men en av dem var att resten av världen skulle erkänna dess existens, vilket jag tvivlar på att någon gjort.

säg inte att nån betalar så mycket för nått så sketet?!

visst, coolt att ha eget land, men en sönder rostad möglig platta ute i havet, skulle MAX bjudit 100 spänn, och de skulle va för att tjäna på att sälja att som skrot..

ballt... men mycket tveksam till att det är ett riktigt land. Kommer inte ihåg exakt vilka kriterierna som måste uppfyllas för att gå från stat till land, men en av dem var att resten av världen skulle erkänna dess existens, vilket jag tvivlar på att någon gjort.

Jag har för mig att jag har hört att Storbritannien faktiskt har erkänt det som ett eget land, de hade nån idé om att ta tillbaka det när han först utropade det till ett eget land, men när gubben började vifta med vapen och sa att han skulle försvara sig så ansåg de inte att det var värt det...

Men det kan ju vara en skröna också...

Wow. Vilken... idyll.

Kunde han åtminstone inte ha skaffat sig en mysig lite maldivisk ö?

Hahahahahaha....hörde om det där på radion, trodde det var en liten ö eller nått, det där var det värsta rostskit jag sett, och så tror pellejönsen han kan få 7 miljarder för det...:D :D :D

Får han 75 Euro blir jag förvånad.

Men inser ni inte vilka möjligheter det finns?

Sjöutsikt
Inga jobbiga grannar
Inga hastighetskameror
Man kan sätta sin egen moms- och skattenivå
Fri import o export
Och man bogsera den till varmare breddgrader när vintern blir för kall. :tummenupp

Domstolen i Storbrittanien har ju tydligen fastställt att Storbrittanien inte har någon rätt till det så det verkar ju vara självständigt.

Kan mycket väl tänka mig att något radio- eller tv-bolag skulle kunna det och börjar sända för att komma undan nationella lagar.

Fast priset lär ju avskräcka även dem...

Vore ju inte helt dumt att ha. Brandskador och begränsad storlek ser jag inte som ett problem, har man råd att köpa det så har man råd att renovera eller t.o.m. bygga ut. Några miljoner ton stenblock och dylikt dumpat runt plattformen borde ge en hyfsad landyta. ;) Går garanterat använda stället till att dra in pengar på en del sätt...

*/ ?>
Back