Värdering BMW R69 1959?

Smirnoff

Sporthojsnörd
Gick med
23 Aug 2010
Hoj
CB1000RA TT600RE
Jag har en bekant som ska sälja en BMW R69 av årsmodell 1959. Är det någon på detta eminenta forum som har någon känsla för vad en dylik kan vara värd? Eller vart man kan vända sig för att få en värdering?

Lite info:

Märke: BMW
Modell: R69
Årsmodell: 1959
Mätarställning: 7500 mil (ska stämma)

Hojen har inte rullat sedan 2007 men är i förvånansvärt bra skick. Lite torr i skinnet och kanske i däck och gummidetaljer. Svenskregistrerad, 2 ägare, i trafik första gången i Sverige 1959-01-01. Senaste godkända besiktning 2005.

Tacksam för all form av input!

/ Jonas

BMW R69.jpg

En svår fråga då marknaden är så liten och översållad av personer som sätter ut sin cykel till fantasipris för att slippa sälja den. Är den helt original och i bra skick får du 30-50 skulle jag gissa. Folk lägger ut dem för betydligt mer än så men får de inte sålda. En R69S är betydligt mer ovanlig och betingar därmed andra pengar.

Last edited:
Tack så här långt till er båda! Med andra ord kan man räkna med 30' till 50'. Om man har tid och tur, och kanske lägger ut den till försäljning i Tyskland, kan det eventuellt bli lite mer.

Om fler har tankar och åsikter så lyssnar jag fortfarande :)

Notera att hojarna på den tyska länken var R69S, som ligger väsentligt högre i pris.

Bra fungerande gammelhojar men ack så trista att köra :tummenupp

Last edited:
Jag gjorde en egen tysksökning och då hittade jag en R69 utan S i samma prisrange. Sen vet jag inte o de skrivit fel på modellen eller om det är nåt speciellt med just årsmodell 1961 eller nåt annat... (t.ex. som Boris skrev "sätter ut sin cykel till fantasipris för att slippa sälja den")

http://suchen.mobile.de/motorrad-in...ike&segment=Motorbike&negativeFeatures=EXPORT

En vanlig R69 för 100kkr skall vara i utställningsskick och såld på tyska marknaden men knappt då. Ett solklart fall av "jag har renoverat min cykel för 100 000 och vill ha igen pengarna" kille som helst vill slippa sälja.

Rent generellt så har tyskarna väldigt höga värderingar på sina gamla BMW. Där exporteras en hel del cyklar från sverige av just den anledningen fast då vanligtvis lite ovanligare modeller typ R69S och R90S Daytona.

Jag tror inte att 100' är ens nästan rimligt, men om man orkar bry sig om att exportera kanske man i alla fall hamnar närmare (eller i bästa fall något över) 50' än 30' :)

Tack Boris för hjälpen (och ni andra) nu har jag i alla fal nått att vidarebefordra. Så får vi se vart det leder.

Än en gång; Tack för hjälpen!

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...