Värde på ett "bygge"?

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jag har börjat gått i tankar att sälja mitt bygge nu när jag äntligen fått cykeln att funka bra! Blev en 12 mils gasa idag. Topphastighet 209 km/h gör den lille! =)

När ni sålt byggen i utställningsskick, vad har ni fått betalt?

Jättesvårt att värdera en cykel som man lagt ner så mycket av sitt liv i. Jag tycker att cykeln är värd en halv miljon medans marknaden kanske säger 40 tusen?

Vad har ni fått för era byggen? Förtjänst / förlust? Kan jag täcka in kostnaden för delar, lack, material o.sv så är jag nöjd. 1500 h arbetstimmar är ju tyvärr svårt att få betalt för!

Min förra streetfighter fick jag 32 k för. Mycket betalt för en gammal hoj, men en spotstyver om man ser till vad jag hade kostat på hojen?
 
Enkelt, ta och summera alla utlägg på bygget sen drar du av 20-30%, då börjar du närma dig siffran.:tummenupp
 
Enkelt, ta och summera alla utlägg på bygget sen drar du av 20-30%, då börjar du närma dig siffran.:tummenupp

Jo, precis det är väl nånstans där man hamnar! Hehe

Har räknat nu lite snabbt och landade på cirkus 60 k. Då ingår ju dessutom inte extra motorn jag fick bygga för den första rasade...

Och som sagt. Vem vill betala 60-70 k för en gammal Cb 900 som annars är värd ca 15 -20 k?

Har ju fått mycket publictet i många tidningar med min cykel förvisso och den är riktigt fint, men lättsålt lär det inte vara? Har ni några tips?
 
Att starta en sån här tråd kan väl vara ett alternativ......
Sen är det väl att annonsera på blocket och sporthoj som gäller.
 
är lite samma för mig med schvarten.
blitt erbjuden 18 men haft den ute för 25 men då med lite fix som jag inte orkat ta tag i.
känns som den är värd mer men jag vet att den inte är det.
men du har nog en smärtgräns där den släpps som jag. den står i princip i garaget o bara väntar på försäljning.
lägg ut den för smärtgräns och högstbjudande kanske?
 
Last edited:
is i magen

Tror nog det finns en del som jag, som inte har tillgång till garage och kanske inte heller det kunnande som många av er här besitter, men som älskar hojar. Handlar bara om att hitta en sån som har pengar också. Nu är det nog dock helt fel säsong. Se bara på Wrenchmonkees t ex, visst kan det funka. En idé är väl annars att sälja via ebay? Din har väl fått lite internationell uppmärksamhet också?
 
Min i sitt färdiga stadie räknar jag med att kunna få upp emot 50 000kr för vid en eventuell försäljning och då lägger jag ut den på eBay samt Blocket (med engelsk text). Men då räknar jag med att sälja den till en person som verkligen gillar GSX:ar i race-stuk. Förhoppningsvis får jag väl med den i nån tidning också så då ökar ju värdet med några slantar.

Nu har jag ingen avsikt att sälja mitt bygge inom en överskådlig framtid, utan tänker att använda den så länge jag tycker den är skoj. Skulle den mot förmodan bli tråkig så bygger jag en annan hoj med delarna från min. :)

Men för rätt pris är allt till salu. :tummenupp
 
Last edited:
Mitt förra bygge är en hoj som borde kosta ca 25k i orginalutförande. I bästa fall har mina vedermödor ökat värdet ev 15k.
Det är säkert delar för 30k på, samt 1000timmar svarvning, fräsning, svetsning, mekande, blod, svett o tårar.

Projektet hade varit meningslöst om tanken var att sälja.
Den behåller jag tills jag dör.
 
Ska man ha ut pengar från ett bygge är det allt som oftast mest lönsamt att sälja det i delar, tyvärr...

Hur vanligt är det att ett bygge är 'rätt' i varje del för en köpare?
Det blir nog lättare att hitta köpare för respektive detalj.
 
Ebay?

Eller rättare sagt, enklare PR och se om du kan få en liten artikel i nån större tidning i UK / USA eller så och be dem hänvisa till en annons/auktion då?

Krävs nog lite marknadsarbete för att hitta rätt köpare som sagt. Annars är det nog svårt att få betalt. Men ett cool bygge verkar det vara! :tummenupp
 
"Rätt" pris tror jag aldrig att man kan få i Svedala.
Annons i typ Streetfighter, liknande tidningar plus Ebay är nog det bästa.
MEN, ett litet kruks finns ju.....skulle du själv köpa en hoj du inte själv kunnat se live ?

Hoppas du kan nöja dig med smärtgränsen plus att du ser fram emot nästa bygge som du kan förlora mer pengar på men ha jävlar så kul när du bygger !
 
Som tidigare talare rätt köpare är svår att hitta men kan väl slanta något mer om du hittar honom.

Jag ser mitt byggande som en hobby och räknar inte med pengarna åter. När andra super ner sig, köper en 52" tv som dyker i pris eller lägger pengarna på annan skit köper jag något helt meningslöst att lägger ett par dagar i garaget på.

Iofs håller jag min budget ännu så länge något lägre än du men i alla fall.
Lycka till och hoppas du får vad du vill ha. Väcker enormt ha begär och jag önskar jag fick köpa en hoj till :-)
 
Räknar inte någonstans med att jag skulle ha tillbaka pengarna på min senaste hoj.
Räknar man med arbetstimmar så skulle väl priset uppgå till en mille säkert.
Trist, men en verklighet i Sverige att du inte kan leva på att återuppliva gamla hojar till nya fräscha, finns helt enkelt inte någon marknad.

Betty kommer jag att behålla tills jag dör, eller att huset brinner ned och försäkringen inte gäller. Behåll hojen för tusan, den är skitfrän!
 
Är lite sugen på att sälja faktiskt, Men som sagt kanske svårt i detta land att få det man vill ha

Men ett nytt bygge börjar det bli dags för
 
Håller med er allihopa faktiskt!

Jag är inte jätte hypad på att kränga just nu. Man har lagt ner så sjukt mycket arbete i cykeln så det vore egentligen bara dumt att sälja.

MEN ekonomin sätter ju sina spår och jag känner att jag behöver en riktig Supermoto cykel inför säsongen 2011.

Ja, Ebay kan vara ett bra tips faktiskt!

Cykeln har varit med i både England, Tyskland, Finland och Sverige.

Planen som sådan är la kanske att köra av sig det värsta i vår April - Juni och sedan kanske börja fundera på att avvyttra?

Jag har tyvärr en tendens att tröttna på hojar fort! (tror jag ägt drygt 40 cyklar i min "karriär")
 
Ja, Ebay kan vara ett bra tips faktiskt!

Cykeln har varit med i både England, Tyskland, Finland och Sverige.

Jag tycker oxå att du ska prova internationellt.
Dessutom - om du får med den i fler tidningar (gärna USA) se till att få med i reportaget att den är till salu.
 
Jag tycker oxå att du ska prova internationellt.
Dessutom - om du får med den i fler tidningar (gärna USA) se till att få med i reportaget att den är till salu.

Just i stretfighters har ju en båge med "For sale" i infon inte stått osåld länge.

En del har fått bud som de inte kunnat avstå bara från en feature..

Men då ska de orka skriva om den med.. :)
 
Det är ju en tankevurpa i de flesta resonemang.

Ska man ha en chans att få tillbaka pengar ska man ju bygga maskier till en tänkt "kund" och vad "kunden" vill ha och vill betala för.

99% av alla byggen går ju ut på vad man själv gillar och vill betala för.

Dessutom är ju marknaden liten då de flesta som vill egensinniga och individuella byggen ofta bygger själv.

Och maskinen har ju redan varit med massor med tidningar så det är ju redan "klart"

Kika på de som tjänar pengar och pumpar ut pipmade cromeslädar , de addreserar ju en penningstark grupp med kunder som inte orkar bygga själva utan vill köpa klart.
 
Last edited:
Fabriks-specialare!

Det är ju en tankevurpa i de flesta resonemang.

Ska man ha en chans att få tillbaka pengar ska man ju bygga maskier till en tänkt "kund" och vad "kunden" vill ha och vill betala för.

99% av alla byggen går ju ut på vad man själv gillar och vill betala för.

Dessutom är ju marknaden liten då de flesta som vill egensinniga och individuella byggen ofta bygger själv.

Och maskinen har ju redan varit med massor med tidningar så det är ju redan "klart"

Kika på de som tjänar pengar och pumpar ut pipmade cromeslädar , de addreserar ju en penningstark grupp med kunder som inte orkar bygga själva utan vill köpa klart.


Udda hojar utav olika ursprung, Fabriks-specialare. Största problemet med lilla Sverige är just "lilla". Den dagen man vill avyttra maskinen, då får man nog söka sätt att få den att synas globalt.

Har några vänner som helrenoverar typ Honda CB1100R och CBX maskiner. Ibland har prislappen blivit ca 80,000.-- för CBX variaterna. CB1100R maskinen går ej lika högt fastän nedlagt jobb är otroligt.

En CBX vill ju alla ha, men din grymma hoj ska ju då på marknaden konkurera med sådana här maskiner, helrenoverade eller ej så välannvända och i gott bruksskick. Din hoj är ju grymmt personlig och då blir det någon form utav köpmotstånd i detta, märkligt egentligen. Men besvärligt när man ägnat timmar med kärlek på sin specialare.

Jag har ju några fabriks-specialare, 750 Kawor/ensits. Att få något extra för dessa vid försäljning är inte lätt, de flesta väljer originalet som man kan skjutsa på. Tvärtom som jag tänker. Antal intressenter sjunker till väldigt få!

En ung man idag som är på väg in i hoj-djungeln, är ju knappast spekulant på en udda hoj, vill ju ha hojen som finns i mc-tidning efter tidning.

Känns ibland som att bygga hoj kan vara likvärdigt med trimmning utav RACE: mc/bil. Man blir glad upphetsad men inte rik, kommer bara närmre botten i plåntan.

Har du haft 40 hojar innan så då måste ju det ha gått bra bra! Förutom hobbytimpengen! MVH Toyman. gillar din typ utav hoj:tummenupp.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top