Vända på vanliga gatdäck smart funkar eller skapar problem?

• Thread starter Thread starter mojja83
  • Start date Start date

mojja83

Guest
Har ett par relativt nya gatdäck inte gått mer än 80 mil på sin höjd men har blivit väldigt snedslitna då hojen endast använts på bana.

Går det att vända dessa däck likt slicks eller kommer det ställa till problem?
Däcken är Diablo rosso 2 av senaste snitt.

Anledning till att jag vill montera dessa däck igen är för att det snart är kurs med smc och hade då varit skönt att dels ha däck som fungerar vid regn/blöt bana och slippa mecka med värmare.

Men visar prognosen på fint väder och uppehåll kör jag ju hellre på skurna slicks än gatdäck då fäste och känsla i dessa är betydligt bättre.

Tack på förhand Med vänliga hälsningar Mojja

Har kört med felvända däck och inte märkt av något, dock bara på gata i princip rakt fram bara. Men tror inte det är så bra att köra dom på bana speciellt i vått då vattnet kommer ledas på fel håll? Någon får jätte gärna rätta mig om jag har fel, kan ha förvridit infon jag fått. :)

Yo..

Moderna sportiga däck av den typen har liknande stomme som racedäck, mest gummibvlandningen som skiljer för att de ska klara andra temperaturer.

VÄND!

Ska du ha dem till åsen så ska nog jag också vända däck, kanske kan lösa det då för jag hinner nog ändå inte innan.

Edit: Balansera får du göra själv om du är petig, det är trist!

Yo..

Moderna sportiga däck av den typen har liknande stomme som racedäck, mest gummibvlandningen som skiljer för att de ska klara andra temperaturer.

VÄND!

Ska du ha dem till åsen så ska nog jag också vända däck, kanske kan lösa det då för jag hinner nog ändå inte innan.

Edit: Balansera får du göra själv om du är petig, det är trist!

Haha ja det är tänkt dom ska användas på åsen om prognosen visar ostabilt väder blir det uppehåll så blir det värmare och skurna slicks :rock:rock

Och du kommer få kränga däck o balansera åt mig som en liten bitch medans jag flippar burgare och langar bärs :fyllisar

Vänd bara hur som helst fast inte ut och in... :hihi:hihi

Fan jag som trodde jag hade kommit på värsta grejen alltså:( Vända däcken ut och in för att få ut dubbelt så många mil på dom och så säger du att det är ett big no no :( :brinnerup

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti