Vända på mönstrade racedäck?

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Ja, har det någon betydelse om de sitter mot rotationsriktningen? slicks är ju inga problem men mönstrat?
 
Jag och många andra från banåkning.nu har kört på Bridgestone bt002 pro, detta är mönstrade racedäck.
Vi har inte haft några problem med att vända på däcken, det enda du kan få är att i kanten på mönstret blir det en liten uppvänd flik. Glöm inte att ta det lugnt då du precis vänt däcket för att rugga om gummit. :tummenupp
 
Oavsett olika teorier om vad som händer med gummit eller vad som behöver göras när man har vänt på däcket o.s.v. så är stommen byggd på ett särskilt sätt för att hantera kraften som uppkommer när däcket rör sig mot banan och det är detta som är avgörande för rotationsriktningen.
Vänder du på däcket så kan inte stommen längre uppta krafter på det sätt som tillverkaren har byggt däcket efter och i värsta fall kan däcket helt enkelt kollapsa totalt om du kör igenom en grop eller kraftig ojämnhet.

Vet dock ingen som detta har hänt för men fakta baserat på konstruktionen så är detta vad som kan hända.

Förutom ovan så blir såklart däcket värdelöst i väta eftersom mönstret inte längre gör sin funktion när man vänt på det :tungan

//Nitrous
 
Jag vände på mina Metzeler Racetec under mitt Rookieår 2005. Funkade hur bra som helst. Skulle kunna tänka mig att vända däcken fortfarande för enstaka träningar där inte nya varvrekord ska sättas...
 
Oavsett olika teorier om vad som händer med gummit eller vad som behöver göras när man har vänt på däcket o.s.v. så är stommen byggd på ett särskilt sätt för att hantera kraften som uppkommer när däcket rör sig mot banan och det är detta som är avgörande för rotationsriktningen.
Vänder du på däcket så kan inte stommen längre uppta krafter på det sätt som tillverkaren har byggt däcket efter och i värsta fall kan däcket helt enkelt kollapsa totalt om du kör igenom en grop eller kraftig ojämnhet.

Vet dock ingen som detta har hänt för men fakta baserat på konstruktionen så är detta vad som kan hända.

Förutom ovan så blir såklart däcket värdelöst i väta eftersom mönstret inte längre gör sin funktion när man vänt på det :tungan

//Nitrous

Hmm har inte hört det där förr.

Däcken vi pratar om är dunlop 209 gp racer, på dem är det knappt nåt mönster ute på sidorna. Folk som kör på mönstrade racetec eller supercorsa vänder väl på däcken?
Slicksen vänds ju utan problem men stommen kanske är annorlunda på dessa.

Regnar det så kör jag med regndäck :tungan
 
Hmm har inte hört det där förr.

Däcken vi pratar om är dunlop 209 gp racer, på dem är det knappt nåt mönster ute på sidorna. Folk som kör på mönstrade racetec eller supercorsa vänder väl på däcken?
Slicksen vänds ju utan problem men stommen kanske är annorlunda på dessa.

Regnar det så kör jag med regndäck :tungan

Funkar alldeles utmärkt att vända däcken.
 
Hmm har inte hört det där förr.

Däcken vi pratar om är dunlop 209 gp racer, på dem är det knappt nåt mönster ute på sidorna. Folk som kör på mönstrade racetec eller supercorsa vänder väl på däcken?
Slicksen vänds ju utan problem men stommen kanske är annorlunda på dessa.

Regnar det så kör jag med regndäck :tungan

Enligt tillverkare (både Bridgestone, Metzeler och Michelin) så är det så.

Men jag har själv vänt däck och gör det fortfarande :) så det finns non ingen anledning att vara orolig. Tillverkarna vill såklart sälja så många däck som möjligt, det är ju ingen bra affär för tillverkarna om alla återanvänder däcken åt "andra hållet" :D

/Nitrous
 
Tänk bara på att efter några varv till så är den dåliga sidan änu dåligare, vilket kanske inte är att föredra. Men som någon skrev, för några extra varv eller dito så borde det inte vara några problem :)

björn
 
Jag vände på ett begagnat Pirelli och körde mellan 3or med det igår på knudan... Så visst funkar det.
 
Har vänt på både Pirelli, Mezeler och Dunlop och det är samma grepp oavsett.
Detta gäller iofs. bakdäck. Med framdäck är jag lite mer försiktig.
 
Förutom ovan så blir såklart däcket värdelöst i väta eftersom mönstret inte längre gör sin funktion när man vänt på det :tungan
Fast mönstret på raceaktiga däck har väl iofs inte så mycket med regn att göra ändå. Titta exempelvis på Racetec, där mönstret är riktat tvärtom fram och bak. Fram är det åt fel håll för att leda bort vatten. Gissar att utformningen av mönstret har mer att göra med vilket håll däcket ska ta upp krafter än att leda bort vatten.

Tänk bara på att efter några varv till så är den dåliga sidan änu dåligare, vilket kanske inte är att föredra. Men som någon skrev, för några extra varv eller dito så borde det inte vara några problem :)
Och den lär dessutom vara kallare, dels för att det är mindre mönster kvar där och dels för att man kör mindre på den sidan. Ska det vändas så ska det göras i tid är min filosofi. Då funkar det bra, i alla fall om man som jag inte är toksnabb.

EDIT: Fint trådlyft förresten.. :)
 
Last edited:
Sitter och funderar på att vända ett supercorsa bakdäck till banåkningen i helgen.

Är det någon här inne som testat att vända på dessa däcken?
Att det blir fel med mönstret ska väl spela kvitta så länge det är torrt?

Vad tror ni dumdristigt eller okej att göra så....
 
Sitter och funderar på att vända ett supercorsa bakdäck till banåkningen i helgen.

Är det någon här inne som testat att vända på dessa däcken?
Att det blir fel med mönstret ska väl spela kvitta så länge det är torrt?

Vad tror ni dumdristigt eller okej att göra så....

Vänd bara.

/JEns
 
Jag har vänt alla däck som jag åkt på. Funkar toppen. Det enda man ska ge fan i att vända är regndäck :)
 
Sitter och funderar på att vända ett supercorsa bakdäck till banåkningen i helgen.

Är det någon här inne som testat att vända på dessa däcken?
Att det blir fel med mönstret ska väl spela kvitta så länge det är torrt?

Vad tror ni dumdristigt eller okej att göra så....
Vänd på, mönstret i dem har inget med regn att göra. Det handlar om att det måste vara mönster för DOT-märkning (om sån finns) och att det hjälper däcken få upp temp.
 
Okej tackar för alla bra svar!
Jag provar och vänder det, få ta det lugnt i början och känna efter :tummenupp

Mvh Martin
 
Mitt pirelli dragon supercorsa framdäck är nedslitet så att det blivit en ca 3-4mm hög kant mellan använt däck och fegranden som är ca 3mm.

Kan jag vända detta däck för att få ut några bandagar till med säkert grepp? Kan jag vända hela fälgen för att slippa läga om det? förutsatt att den passar omvänd, jag tänker nu för bromsskivorna och lagrens skull?
 
Fast mönstret på raceaktiga däck har väl iofs inte så mycket med regn att göra ändå. Titta exempelvis på Racetec, där mönstret är riktat tvärtom fram och bak. Fram är det åt fel håll för att leda bort vatten. Gissar att utformningen av mönstret har mer att göra med vilket håll däcket ska ta upp krafter än att leda bort vatten.


På ett regndäck fram så är mönstret åt "fel" håll.
Ej fiskben men "sockerbitsmönstrade"
 
Mitt pirelli dragon supercorsa framdäck är nedslitet så att det blivit en ca 3-4mm hög kant mellan använt däck och fegranden som är ca 3mm.

Kan jag vända detta däck för att få ut några bandagar till med säkert grepp? Kan jag vända hela fälgen för att slippa läga om det? förutsatt att den passar omvänd, jag tänker nu för bromsskivorna och lagrens skull?

Uppar tråden och hoppas ngn som vet kan svara.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top