Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Oavsett olika teorier om vad som händer med gummit eller vad som behöver göras när man har vänt på däcket o.s.v. så är stommen byggd på ett särskilt sätt för att hantera kraften som uppkommer när däcket rör sig mot banan och det är detta som är avgörande för rotationsriktningen.
Vänder du på däcket så kan inte stommen längre uppta krafter på det sätt som tillverkaren har byggt däcket efter och i värsta fall kan däcket helt enkelt kollapsa totalt om du kör igenom en grop eller kraftig ojämnhet.
Vet dock ingen som detta har hänt för men fakta baserat på konstruktionen så är detta vad som kan hända.
Förutom ovan så blir såklart däcket värdelöst i väta eftersom mönstret inte längre gör sin funktion när man vänt på det![]()
//Nitrous
Hmm har inte hört det där förr.
Däcken vi pratar om är dunlop 209 gp racer, på dem är det knappt nåt mönster ute på sidorna. Folk som kör på mönstrade racetec eller supercorsa vänder väl på däcken?
Slicksen vänds ju utan problem men stommen kanske är annorlunda på dessa.
Regnar det så kör jag med regndäck![]()
Hmm har inte hört det där förr.
Däcken vi pratar om är dunlop 209 gp racer, på dem är det knappt nåt mönster ute på sidorna. Folk som kör på mönstrade racetec eller supercorsa vänder väl på däcken?
Slicksen vänds ju utan problem men stommen kanske är annorlunda på dessa.
Regnar det så kör jag med regndäck![]()
Fast mönstret på raceaktiga däck har väl iofs inte så mycket med regn att göra ändå. Titta exempelvis på Racetec, där mönstret är riktat tvärtom fram och bak. Fram är det åt fel håll för att leda bort vatten. Gissar att utformningen av mönstret har mer att göra med vilket håll däcket ska ta upp krafter än att leda bort vatten.Förutom ovan så blir såklart däcket värdelöst i väta eftersom mönstret inte längre gör sin funktion när man vänt på det![]()
Och den lär dessutom vara kallare, dels för att det är mindre mönster kvar där och dels för att man kör mindre på den sidan. Ska det vändas så ska det göras i tid är min filosofi. Då funkar det bra, i alla fall om man som jag inte är toksnabb.Tänk bara på att efter några varv till så är den dåliga sidan änu dåligare, vilket kanske inte är att föredra. Men som någon skrev, för några extra varv eller dito så borde det inte vara några problem![]()
Sitter och funderar på att vända ett supercorsa bakdäck till banåkningen i helgen.
Är det någon här inne som testat att vända på dessa däcken?
Att det blir fel med mönstret ska väl spela kvitta så länge det är torrt?
Vad tror ni dumdristigt eller okej att göra så....
Vänd på, mönstret i dem har inget med regn att göra. Det handlar om att det måste vara mönster för DOT-märkning (om sån finns) och att det hjälper däcken få upp temp.Sitter och funderar på att vända ett supercorsa bakdäck till banåkningen i helgen.
Är det någon här inne som testat att vända på dessa däcken?
Att det blir fel med mönstret ska väl spela kvitta så länge det är torrt?
Vad tror ni dumdristigt eller okej att göra så....
Fast mönstret på raceaktiga däck har väl iofs inte så mycket med regn att göra ändå. Titta exempelvis på Racetec, där mönstret är riktat tvärtom fram och bak. Fram är det åt fel håll för att leda bort vatten. Gissar att utformningen av mönstret har mer att göra med vilket håll däcket ska ta upp krafter än att leda bort vatten.
Mitt pirelli dragon supercorsa framdäck är nedslitet så att det blivit en ca 3-4mm hög kant mellan använt däck och fegranden som är ca 3mm.
Kan jag vända detta däck för att få ut några bandagar till med säkert grepp? Kan jag vända hela fälgen för att slippa läga om det? förutsatt att den passar omvänd, jag tänker nu för bromsskivorna och lagrens skull?
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |