Välja med hjärtat eller hjärnan?

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Hejsan allihop!
Är ny här på forumet och har precis klarat av teoriprovet för A-kort, i fredags :) Har funderat länge på att ta kort och det dröjde väl 10 år innan man fick tummen ur. Bättre sent än aldrig! Har kört en hel del cross när jag var yngre och avverkat 80,125 och senast en 250 som det mest blev enduro åkning med.
Har tittat en del här på forumet och har fastnat för 2 olika modeller. KTM 660 smc alt. Yamaha XT660X. Kommer nog mest att åka turer runt stan med omnejd men skulle även vara trevligt att någon gång hjula ner till mina föräldrar som bor 35 mil söderut. Här i stan finns det en ktm hos en handlare, en -04 som gått 75 mil för 61000:- Vad är rimligt att bjuda för den då den stått där några månader. Nära och bra att ha en KTM handlare inpå knutarna om det blir problem.
Det som talar för Yamahan är väl att den är mer allround och att man kan åka längre sträckor utan att tröttna.
Hjärtat säger KTM men hjärnan vill ha Yamahan. Hjälp mig att påverka mitt val innan jag blir blir helt kocko :3freak

Mvh Mattias

tror du får mer körglädje utav KTM:en och den hade jag valt men om du värderar bekvämlighet högre så e nog Yamahan ditt val!
blir ju att välja mellan egenskaperna!

personliga tankar...
skulle jag välja mellan xtx o en 640 så skulle jag ta yamman.

om det är ktm 660 o xtx som i ditt fall tar jag ktm,n men inte om jag ska ha en allround hoj..då blir de yamman...
ska du åka ner 1-3 ggr per sommar så långt så visst funkar ktm,n men åker du mycke långa sträckor ofta så ta yamman.
går o ha roligt med den oså
:tummenupp

Väljer man med hjärnan köper man ju en bil istället :näsblod Köp KTM:en....

Tackar för svaren!
KTM:en verkar ligga bra till hos många. I sådana här tider med 10 minusgrader är det väl kanske inte de bästa förutsättningarna för provturer, så då får man ju lite blint lite på era erfarenheter. Vänta till våren är väl helt klart det vettigaste, men man vill ju samtidigt ha något att sukta efter inför den kommande säsongen. Samt att priserna går att få ner en smula.
Ska åka och titta på en Yamaha till helgen hos en annan handlare och försöka bilda mig en uppfattning så gott det nu går.
KTM:en väckte vill ha begäret direkt när jag såg den och skicket var ju i princip ny, så för tillfället känns den som det rätta valet.
Ska även ta och ringa förs. bolaget och höra mig för lite om priser och ev. skillnader på repektive.

Aphex skrev:
Tackar för svaren!
KTM:en verkar ligga bra till hos många. I sådana här tider med 10 minusgrader är det väl kanske inte de bästa förutsättningarna för provturer, så då får man ju lite blint lite på era erfarenheter. Vänta till våren är väl helt klart det vettigaste, men man vill ju samtidigt ha något att sukta efter inför den kommande säsongen. Samt att priserna går att få ner en smula.
Ska åka och titta på en Yamaha till helgen hos en annan handlare och försöka bilda mig en uppfattning så gott det nu går.
KTM:en väckte vill ha begäret direkt när jag såg den och skicket var ju i princip ny, så för tillfället känns den som det rätta valet.
Ska även ta och ringa förs. bolaget och höra mig för lite om priser och ev. skillnader på repektive.
Personligen så har jag inte kört varken den Yamahan eller KTM 660.

Har däremot kört en KTM 625 (-02) och den var kanonskoj.

Jag körde bara inne i stadsmiljö och på grusväg så hur det är på landsväg vet jag inte. Vet bara att han som ägde den tyckte att den skakade lite och kändes "stressad" vid längre stäckor med farter över 120-130.

Sen tankade han 4ggr när jag tankade 1 :)

Kan inte råda dig eftersom jag inte testat Yama:n men du kommer garanterat ha skoj med KTM:en! :tummenupp

Aphex skrev:
Tackar för svaren!
KTM:en verkar ligga bra till hos många.
Köp KTM:en pruta inte utan försök få med endurohjul
och dubbdäck istället och kör direkt. Du bör ju ha perfekt
läge för trevlig vinteråkning. 660 borde vara grym på isen
och svårslagen i vasaloppsspåret. :hihi

Busaberg skrev:
Väljer man med hjärnan köper man ju en bil istället :näsblod Köp KTM:en....
:fakta

Personligen så hade jag inte satt mej o kört 35 mil med en sådan typ av cykel ...ja hade tagit bilen eller köppt en ren "gatcykel"

...ska vi sen snacka körglädeje mellan de där två cyklarna så KTM:en utan tvekan

så mtt val hade fallit på ktm:en tror du kommer ha mkt roligare på den känns som man skulle tröttna på yamman rätt fort (jag tröttnade innan ja startat dennär ja provade en sånn :3freak :tungan )

:7peta OBS! men det är ju mitt tycke, hade ja varit som du hade jag skaffat en egen uppfattning. :tummenupp

MVH
Mangan

Last edited:
TA KTM:en

Har själv en KTM 660-04, kanonhoj :D
Valet handlar i stort om sport och komfort mellan dessa hojjar samt att det skiljer en hel del i vikt/effekt förhållande.
Den är strypt till 28kw i papperna så den blir troligtvis billigare att försäkra.
När man provsitter KTM vs Yamaha 660 så känns Yamman tung och klumpig men svampig framgaffel.
Jag har inga problem att åka långt med min hoj dock rekommenderas något stop om man ska åka 30-40 mil men det blir det ju automatiskt pga av att man måste tanka eftersom tanken bara rymmer 9 liter, man kommer ca 15 mil innan reserven ska slås på.....Lycka till :banana

Köp med hjärtat. Om du inte gör det så kommer du alltid att gå och fundera på hur det skulle ha varit om du hade köpt den andra, vilket oftast ger att du byter hoj igen

Det är väl som med kärleken! Ska man välja en partner efter hur mycket man kan utnyttja personen eller ska man välja efter hur mycket det pirrar i kroppen när man ser personen.Själv tycker jag man ska välja på känslan när man ser sin hoj.När jag tittar på min kawasaki blir jag alldeles varm för jag tycker den är så vacker.Lycka till. :tummenupp
Tjao payton
Aphex skrev:
Hejsan allihop!
Är ny här på forumet och har precis klarat av teoriprovet för A-kort, i fredags :) Har funderat länge på att ta kort och det dröjde väl 10 år innan man fick tummen ur. Bättre sent än aldrig! Har kört en hel del cross när jag var yngre och avverkat 80,125 och senast en 250 som det mest blev enduro åkning med.
Har tittat en del här på forumet och har fastnat för 2 olika modeller. KTM 660 smc alt. Yamaha XT660X. Kommer nog mest att åka turer runt stan med omnejd men skulle även vara trevligt att någon gång hjula ner till mina föräldrar som bor 35 mil söderut. Här i stan finns det en ktm hos en handlare, en -04 som gått 75 mil för 61000:- Vad är rimligt att bjuda för den då den stått där några månader. Nära och bra att ha en KTM handlare inpå knutarna om det blir problem.
Det som talar för Yamahan är väl att den är mer allround och att man kan åka längre sträckor utan att tröttna.
Hjärtat säger KTM men hjärnan vill ha Yamahan. Hjälp mig att påverka mitt val innan jag blir blir helt kocko :3freak

Mvh Mattias

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...