Välja en sista bensinbil

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Bensinbilar är ju på väg ut hur vi än vrider och vänder på det. Myndigheter vill förbjuda dem, bränslepriserna ser ut att nå skyhöga nivåer snart, klimatet kräver det, osv.
Fler och fler tillverkare går snabbt mot el och vissa säger rakt ut att de andra bränslevarianterna inte har en framtid.

Så vilket tillfälle bättre då än att köpa just en bensinbil.
Det är nu de peakar och bättre än så här blir det inte.
Det är nu guldåldern för bensinen är. Framtida bensinbilar kommer att få mindre motorer och miljöpaniken kommer att göra dem tråkiga.
Om 30 år är bensinbilarna som dagens tidiga jänkarbilar. Saker man tar ut vid fint väder och bara njuter. Ungdomarna kommer inte fatta vad grejen med dem är.

Så vilka bensinbilar skulle ni välja att införskaffa och köra till pensionen?
Välj 3 i prisintervallerna; Låg (0-200 000 SEK), Mellan (200'-500')och Hög (500-?).
Motivera gärna valen.

Mina val, just nu, skulle se ut ungefär så här:
Låg: Mazda Miata MkI - Enkel, avskalad körglädje med en stor möjlighet att modifiera bilen till exakt det man själv vill. Tänk tidig helgmorgon på småvägar med cabben nere.
Miata.jpg

Mellan: Audi RS5 med V8:an - Man måste äga en V8 någon gång i livet och denna låter ju så gott, bilen är bekväm, snabb och en bra GT-vagn överlag.
RS5.jpg

Hög: Rolls-Royce Wraith - Det blir inte lyxigare än en Rolls Coupé. Man färdas i sin egen värld och visar att pengar är bara papper.
Wraith.jpg

Så vad väljer ni?


(Edit: Uppdaterade inlägget med bilder)
 
Last edited:
Då har jag kvar mina bensinbilar:

Citroën DS19M Pallas 1965
Den första lyxpaddan, manuell låda och den gamla långslagiga 1911-kubikaren.

Citroën DS19S 1968
Skapelsens krona med hydraulisk högtrycksstyrning av koppling, växellåda, bromsar, styrning. Automatisk höjdjustering av strålkastarna, svängande fjärrljus, dynamisk bromsvåg. Osv osv. 84 hk, gör nästan 180 knyck. 50 år före sin tid.

Toyota Landcruiser 90 50’Anniversary 2001
Bilarnas bil. 8 vuxna till Mongoliet utan att vara rädd för haverier? Eller bara hämta på dagis? Inga problem.



EDIT: Motivering

Buy quality, cry once
 
Last edited:
Låg; Subaru BRZ. För sugmotor och lagom obekväm men med 100% feedback till föraren.

Mellan. Mercedes C 63 AMG. För att 500hk V8 och bakhjulsdrift är helt rätt 2020.

Hög: Aston Martin DB11 AMR. För snart har de kursat för sista gången och nån gång ska man äga en ny Aston
 
Låg: Suzuki Jimny
Roligare bil för 200 lax finns nog inte :)

Mellan: VW Golf R 2020
Fyrhjulsdrift och 400 hästar i litet format, nuff said.

Hög: Porsche Cayman GT4
718, med boxersexa, inte boxerfyra med turbo.
 
Hemsk tanke att ha en bil länge...
Låg: Lotus Elise, liten och lätt, utan ABS, styrservo och annat onödigt
Mellan: BMW M2, praktisk familjebil som fortfarande går att få med riktig växellåda
Hög: Porsche 718 Cayman GT4, verkar vara en kul bil för de dagar när man inte vill köra mc
 
Volvo S80 V8 - Har alltid gillat Volvo, Yamaha och V8 och här får man allt i ett, kan inte bli bättre
 
Låg: Honda CR-V av äldre årgång. Suveränt välbyggd bil som förtjänar att bli med vidare.

Mellan: BMW M5 - Alltid drömt om att ha en BMW M5. Drömbil sen man var liten.

Dyr: Mercedes-Benz Geländewagen G63 AMG - Tar sig fram överallt med ett överflöd av lyx, nm och komfort
 
Volvo S80 V8 - Har alltid gillat Volvo, Yamaha och V8 och här får man allt i ett, kan inte bli bättre

Jävla scysst snurra från Yamaha , dock uppstod en barnsjukdom när dom monterades i t.ex XC90.
Vinkeln var exakt så det behövde borras et extra litet dräneringshål nånstans i toppen.
Annars skar nått lager...
 
Jävla scysst snurra från Yamaha , dock uppstod en barnsjukdom när dom monterades i t.ex XC90.
Vinkeln var exakt så det behövde borras et extra litet dräneringshål nånstans i toppen.
Annars skar nått lager...

Har med hört det och att det var löst när motorn väl hamnade i S80. Har också hört att samma motor sitter i en båt och där tål att gå på fullgas timme efter timme. Har också hört att S80-ägare med den motorn är de mest nöjda S80-ägarna. Drar så klart mer soppa än en Nissan Micra men vem bryr sig :)
 
Det är beggat jänkie-järn som gäller. Billiga reservdelar som du byter själv vilket maximerar säsongen.

Låg: Trans Am Targa för 147k
3582815507.jpg


Mellan: Camaro SS 600+ hästar
7989537682.jpg


Hög: Corvette C1 1961
6427532849.jpg
 
Jag äger redan mina sista bensinbilar. Dvs bilar jag aldrig kommer göra mig av med

Volvo 244 gl 1984. Turbokonverterad b230f. Med vems. Laddar cirka 2.0bar med en garrett gt32.

Chevrolet s10 4x4 2000. Ska bygga en rejäl flatbed så jag kan transportera motorcyklar och snöskotrarna och annat bråte.
 
Låg: Tatra T813 Kolos

Mellan: Tatra 603

Hög: Tatra MTX V8


Ni får ursäkta att budgetvalet har en dieselmotor men det är ett av de absolut fetaste fordon som någonsin kommer byggas.

Modernare fordon än dessa får gärna ha eldrift.
 
Låg: Tatra T813 Kolos

Mellan: Tatra 603

Hög: Tatra MTX V8


Ni får ursäkta att budgetvalet har en dieselmotor men det är ett av de absolut fetaste fordon som någonsin kommer byggas.

Modernare fordon än dessa får gärna ha eldrift.
Jag tror denna tråd faktiskt skulle göra sig bättre med bilder på de fordonen man väljer. För jag har ingen koll på någon av de där.
 
Det är inte utan att man undrar över hur folk bor när man ser vilka fordon som önskas.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top