Vägverket varnar för sommarhalka

tober

Internet.
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Triumph S3
När man precis hoppades på att gruset försvunnit från alla vägar...

Halkvarning mitt i sommaren? Trots att snö och halka är långt borta tvingas Vägverket nu ut och sanda hala vägar. Förklaringen är värmen som fått vägar att börjat blöda.

Värmen som steker på de mindre vägarna får oljan i beläggningen att krypa upp till ytan. Oljan är bindemedel i beläggningen som håller fast stenarna. Vägbanan blir mjuk av värmen och när bilar kör på den trycks stenarna ner och än mer olja kommer till ytan. Det kan skapa olyckor.

- Vägarna kan bli riktigt hala, särskilt om det blir regn. Framför allt är det farligt för motorcyklister, varnar Thomas Andersson på Vägverket.

Verket skickar nu ut bilar för att sanda vägarna. Men då uppstår ett annat problem - risk för stenskott.

- Vi sätter upp skyltar som varnar för halka och stenskott. Många tycker att det ser konstigt ut mitt i sommaren men förklaringen är alltså att vägen blöder, säger Thomas Andersson.

De blödande vägarna finns i hela landet. Det gäller dock bara mindre vägar, inte Europavägar och riksvägar.

- Där har vi en annan beläggning. Den är mycket dyrare och vi har inte råd att lägga den på de mindre vägarna.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=552208&previousRenderType=6

Hehe.. Ja är det inte det ena så är det det andra, sa flickan som blödde näsblod...

Jodå, nog blöder vägarna allt! Åker en mindre väg till jobbet och igår vid hemfärd var vägen blank och såg riktigt hal ut. Bilar/bussar/lastbilar har dessutom smetat ut det ganska rejält, speciellt i kurvorna.

Man kan ju fråga sig hur det överhuvudtaget är möjligt att det finns vägar
som fungerar i södra europa.... här nere i södra tyskland är det en bit över 30 för tillfället, och alla kurviga småvägar har beläggning som fungerar....

WindDrifter skrev:
2233335 Man kan ju fråga sig hur det överhuvudtaget är möjligt att det finns vägar
som fungerar i södra europa.... här nere i södra tyskland är det en bit över 30 för tillfället, och alla kurviga småvägar har beläggning som fungerar....
Det beror på att deras asfalt har en annan sammansättning.
Skulle vi köra på den asfalten i Sverige så skulle alla vägarna frysa sönder totalt på vintern istället.

Vår asfalt måste klara både varmt väder och sträng kyla.

So, that's because why... :)

Känns ju kanon med tanke på att de har asfalterat om hela jävla stan här.
Då är ju risken (chansen? :död ) maximal...

/Puh

Va fan? Har åkt en HEL del i södra Frankrike där de har det varmt längre och mer än vad vi har här. Aldring sett en väg blöder där nere.

P

BigPhil skrev:
2233453 Va fan? Har åkt en HEL del i södra Frankrike där de har det varmt längre och mer än vad vi har här. Aldring sett en väg blöder där nere.

P

Läs två inlägg högre upp. :fatta!

Det märktes att det var halt när man körde bil idag, det tjöt om däcken överallt tyckte jag :( Tur att det är för varmt för att köra hoj...

2fast4hjo skrev:
2233490 :gnissla finns det inget bra "akutplåster" åt alla dessa blödande vägar.

Tänk även på att ta det försiktigt på nyasfalterade vägar då de kan vara hala.
Dom grusar ju, men det blir det ju inte mycket bättre av för oss :(

vv skrev:
- Där har vi en annan beläggning. Den är mycket dyrare och vi har inte råd att lägga den på de mindre vägarna.

Vi har inte råd... men vi har råd att sätta upp vajerräcken på sidan av vägen
och vi har råd att laga potthål med grus och vi har råd att sanda asfalten.

På lång sikt så har ni råd kära vägverk.

Vägverket skrev:
De blödande vägarna finns i hela landet. Det gäller dock bara mindre vägar, inte Europavägar och riksvägar.

Vadå blöder inte Europavägarna? Vägverket har precis nyasfalterat(senaste veckorna) E18 från IKEA(Barkarby) och en bit norrut i högra filerna både södergående och norrgående körbanor. Det är gott om blanka partier i den asfalten också så se upp om ni kör där.

Anders R skrev:
2235538 Vadå blöder inte Europavägarna? Vägverket har precis nyasfalterat(senaste veckorna) E18 från IKEA(Barkarby) och en bit norrut i högra filerna både södergående och norrgående körbanor. Det är gott om blanka partier i den asfalten också så se upp om ni kör där.

Jo, nyasfalterade sträckor är alltid tråkiga med MC. Jag körde norrut på E4 i höjd med frösunda backe (Solna) för ett par veckor sedan. Mätarn visade laglig hastighet (+moms) och hojjen vobblade oroligt i kurvan. Eftersom jag nyss köpt hojjen var jag inte säker på vad som hände så jag tog det lugnt i "kurvan" tills det blev raksträcka. Väl där provade jag att öka hastigheten lite grann men hojjen (950 vilda cc) spann direkt loss på 4ans växel med bara ca 75% pådrag!! Först då fattade jag att vobblet var att hojjen höll på att välta... Inte kul med nya hojjen...

/Linuxs

Anders R skrev:
2235538 Vadå blöder inte Europavägarna?
Jag är ingen expert, men jag tror att Europavägarna är så pass "isolerade" av rejäl bärande "bädd" som på t.ex. banvall för en järnväg, att man kan använda lite hårdare sammansättning av själva körbanan.
Rejälare/dyrare underarbete/isolering alltså.

Sen är det ju dom vägarna som plogas/sandas först på vintrarna när det fryser på, så man kan tillåta att dom blir lite halare på vintern.
Dom blir alltså fortare/mer hala på vintern, men det gör inget för det är dom som underhålls först av alla vägar.
Så kan man ha en hårdare sammansättning som håller bättre på sommaren istället.

Gissar dock bara nu... :)

Roligast blir dessa "blödande" vägar vid regn...

Testade på det förra sommaren med flickan bakpå, var en lugn omkörning på en 70väg, bakhjulet släppte helt och styret började vobbla. Notera att detta var på femmans växel på en zx6r.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti