vägverket och oljegrus

PJannesson

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yz 450
Så då var det dags ..
för ca 2 timmar sen var man nära på att lägga sig

kommer på vägen till mina föräldrar en kanon fin 70 väg ute på landet , håller väl strax under 100km/h då ser jag en lite jävla skylt (i storlek med en vanlig varningstriangel nerstucken i gräset så den knappt syns ) som visar att man kan få stenskott .
sen är det klippt i kurvan 10 meter efter skylten så ligger det ett 3 meter brett lager med nylagt oljegrus och dessutom så har dom inte tagit upp det grus som blivit över !!!!
Med millimetrer kvar till dikeskanten får jag stopp på den och med hjärtat i halsgropen på börjar jag en 50 km/h färd till mina föräldrar kommer hem till dom och tittar på kåpan .. jaha omlack pga av stenskott :(

efter en tio minuter hemma hos dom så ringer min syster och säger att hon lagt familjens saab 900 -89 på sidan i samma kurva pga av att det gick rakt fram när hon bromsade och tro det eller ej även hon i laglig hastighet

nu är den stora frågan med livet i behåll vad ska man göra ska man ta kontakt med polisen eller prata med vägverket själv ??

mvh per ( med en numera prickig r1 )

Satans jävla otyg.. hur många år har dom hållit på med sån här skit nu.. tio år? femton?

/B

ring Trafikskade Föreningen eller vad det heter. Ta bilder på hoj/bil och kurva med datum. Ta med en polis ut för en polis rapport.

Du kommer ha pengar på ditt konto snart för att kunna reparera skadorna.

fattar inte vad de jäkla tattarna på vägverket tänker med, det lilla som sitter mellan kulorna verkar det som :fatta!

här i närheten av strängnäs så förstörde de ganska nyligen en alldeles jättebra mcväg (jepp det finns sådana ;) ), det gick inte åka där på ett bra tag pga detta

varför måste allt som har med statligt att göra vara så bäng! :D

//Linus

Swedie skrev:
ring Trafikskade Föreningen eller vad det heter. Ta bilder på hoj/bil och kurva med datum. Ta med en polis ut för en polis rapport.

Du kommer ha pengar på ditt konto snart för att kunna reparera skadorna.

Det värsta är att snuten inte har tid med sånt. det är viktigare att fånga fartsyndare och käka donuts :fakta

en av södermanlands och östergötlands bästa väg (KVARSEBOvägen) var också pepprad med sånt där jävla grus... ingen varning innan heller....sjuka svin!!

Per r1 skrev:

nu är den stora frågan med livet i behåll vad ska man göra ska man ta kontakt med polisen eller prata med vägverket själv ??

mvh per ( med en numera prickig r1 )

Om det är en väg Vägverket är ansvarig för, så har dom info på den här sidan: http://www.vv.se/skadestand/digital.asp

Tvivlar dock på att du kan få någon ersättning för stenskott-skador i och med att dom skyltat enligt dom föreskrifter dom har, men var jag du skulle jag ringa VV och skälla ut dom för att skylten är placerad för nära området där gruset är!

/B

r1666 skrev:
en av södermanlands och östergötlands bästa väg (KVARSEBOvägen) var också pepprad med sånt där jävla grus... ingen varning innan heller....sjuka svin!!

Ring Vägverket och skäll! Är vi bara tillräckligt många som orkar ta oss en stund och ringa när vi ser något sådant så borde dom till slut haja att dom arbetar på fel sätt, och att det finns en massa hojåkare som blir förbannade/utsatta för livsfara!

/B

Det verkar vara lika dant i hela sverige ..man börjar undra vad man ska ha en sporthoj till egentligen? :( ...vägnätet tillåter ju bara offroadhojjar......får börja köra på bana istället :tummenupp

Tur att vägskatten i detta landet iaf e låg :skrämd

benkar skrev:
Ring Vägverket och skäll! Är vi bara tillräckligt många som orkar ta oss en stund och ringa när vi ser något sådant så borde dom till slut haja att dom arbetar på fel sätt, och att det finns en massa hojåkare som blir förbannade/utsatta för livsfara!

/B

Innan man ringer och skäller bör man vara införstådd att det finns många vägar där Vägverket faktiskt inte ansvarar för vägunderhållet. Detta kan skötas av kommunen själva, eller av privata inhyrda företag.

Men ring för sjutton o hör med kommun eller vägverket vid djävulslagningar med tjära och grus. Jag brukar även ta bilder av lagningen för säkerhets skull.

jP skrev:
Innan man ringer och skäller bör man vara införstådd att det finns många vägar där Vägverket faktiskt inte ansvarar för vägunderhållet. Detta kan skötas av kommunen själva, eller av privata inhyrda företag.

Men ring för sjutton o hör med kommun eller vägverket vid djävulslagningar med tjära och grus. Jag brukar även ta bilder av lagningen för säkerhets skull.

Stämmer, Vägverket är väghållare för dom flesta större allmänna vägarna, medans kommunerna är väghållare för "gatorna". Och så får man inte glömma att "enskilda vägar" (Gula ortsskyltar) har helt andra (lägre) krav på varningsskyltning.

I Stockholms Län finns ett nummer att ringa oavsett det är VV eller en kommun som är väghållare: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=13030

/B

Last edited:
Mr.gixxer skrev:
Det verkar vara lika dant i hela sverige ..man börjar undra vad man ska ha en sporthoj till egentligen? :( ...vägnätet tillåter ju bara offroadhojjar......får börja köra på bana istället :tummenupp

Tur att vägskatten i detta landet iaf e låg :skrämd

Här lyckades man för ett par år sedan förstöra en av de vackraste vägarna i "sockna", så att den blev okörbar en hel säsong: Turistvägen mellan Ödeshög-Gränna.

Ingen "vrålgasarväg", utsikten är alldeles för trevlig, och jag fann inget nöje i att det släppte på raksträckorna när man växlade upp från tvåan till trean...

Ett otyg som aldrig verkar upphöra...men det är väl "billigt"... :rolleyes:

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...