Vägverket föreslår ny mc-utbildning

visst det är ju bra att riskutbilda mer.
men hur långt kommer det gå??
tycker mc-olyckor är de som blåses upp mest i media!
varför inte skriva lika mycket om äldrevården, drunkningsolyckor med dödlig utgång osv???

aja...men det är bra med förebyggande riskutbildning!:tummenupp

//Robin

varför inte ha det för bilister också?
äh.. jag tycker att man åtminstone varje gång man förnyar sitt KK att man ska få göra om teoriprov/syntest etc.

Va många som inte ens vet att det är högerregel man skulle bli av med då! :tummenupp

äh.. jag tycker att man åtminstone varje gång man förnyar sitt KK att man ska få göra om teoriprov/syntest etc.

Va många som inte ens vet att det är högerregel man skulle bli av med då! :tummenupp

Syntestet kommer nog skall du se. Det är ju redan verklighet för oss som har tunga behörigheter (C,D), och det skadar nog inte.

Farsan har fel på gula fläcken (makuladegeneration) och i somras när han inte längre kunde läsa ens översta raden på syntesttavlan så sa ögonläkaren att han skulle skriva till länsstyrelsen. Jag i min enfald trodde ju att det hela skulle gå FORT, och ordnade med beställning av ID-kort till gubben direkt samma dag.
Denna för trafiksäkerheten så nödvändiga åtgärd vidtogs med blixtrande hastighet!

DET TOG FEM MÅNADER innan det dök upp ett brev från länsstyrelsen där farsan fick yttra sig över om han hade något att invända mot att körkortet drogs in!!!!!! Svaret skickades med vändande post, sedan tog det ett par veckor till innan det kom ett brev att hans körkort var indraget och att han skulle skicka in lappen.....

Nu hindrade jag honom från att köra genom att norpa bilnycklarna redan i somras, men det är FÖR DJÄVLIGT att det skall ta nästan ett halvt år att ordna en sådan här sak. (jo jag kollade efteråt att doktorn hade skickat sitt brev dagen efter att far var på undersökningen, så det var inte där förseningen satt!)

Vilket är farligast? 141 km/h på motorväg eller en 86-åring som inte ser? 141 uppmätt av polisen och man hade fått lämna lappen direkt! Den blinde gubben plockas inte på lappen förrän nästan ett halvår efter anmälan av läkaren... ?????

Riktigt bra :tummenupp Fast det där införs ju kanske först om några år, och alla hundratusentals hojåkare som redan har kort faller ju utanför :(
Samtidigt så pratas det lite väl mycket om hojåkare. Varför har man inte utbildningar för bilförare så att dom kan få billigare försäkring? Lära dom fickparkera så att bolagen slipper miljardbelopp i plåtskador, inte köra om vid backkrön, att familjebussen med 200hk turbomotor går från sportbil till betonggris med fru, 4 ungar och Sälenpackning osv.
Det har ju pratats mycket om folk som hoppar framför tåg på sistone, det var i snitt 50 döda per år pga självmord framför tåg de senaste tio åren. Varför hör man aldrig om det i pressen, det borde ju vara en i veckan? :va
Dessutom har det ju enligt DN blivit ca 50% fler hojåkare på 6 år, olyckorna har väl legat på samma nivå, eller gått ner något, alltså har kollektivet som sådant blivit mycket säkrare!

Man har redan obligatorisk handledarutbildning för dom som ska vara övningskörningshandledare för B behörighet.

Har funnits ett tag har jag för mig, dom hittils två jag har varit handledare för har jag dock inte behövt utbilda mig för.

Kursen tar en kväll, och kostar runt en tusing har jag för mig, (Esquire rättar mig om jag har fel) och enligt dom bekanta som har genomlidit skiten så är den fullkomligt värdelös.
Dessutom måste man göra om den för varje "elev" man ska köra med, dvs har man tre barn med lite mellanrum ska man gå kursen tre gånger...

Alternativt får första ungen vänta tills dom andra två är nog gamla för att ta körkortet, så går man den en gång med tre ungar..

Kul för den förstfödde va?

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...