Vägtullar i Norge

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Var i Oslo i helgen. Men hur fungerar vägtullarna i Norge?
Jag råkade köra i någon fil där det stod "Auto pass", vilket jag trodde var rätt eftersom alla andra körde där :rolleyes:

Vad händer nu får jag en saftig räkning, eller rent utav hamna i fängelse? :gnissla

NU får bilägaren snart ett brev hem där det står att du har kört i automatfilen utan att ha en sändare i rutan. Var så god att betala tre gånger så mycket.

Fast jag tror numera att många av betalstationerna in till Oslo är automatiserade så då får du bara en räkning på den faktiska kostnaden.

NU får bilägaren snart ett brev hem där det står att du har kört i automatfilen utan att ha en sändare i rutan. Var så god att betala tre gånger så mycket.

Fast jag tror numera att många av betalstationerna in till Oslo är automatiserade så då får du bara en räkning på den faktiska kostnaden.

Ok, så det kommer en räkning hem. Hur funkar det om man har släp? Får man betala för släpet med eller bara bilen? För isf, får man kanske förvarna macken att de får en saftig räkning.

Jag körde svenskregistrerat ut och in ur Bergen ett antal gånger för något år sedan. De stationerna var automatiserad och det kom ingen räkning på det. Har hört, men är inte säker på, att just de räkningarna inte skickas utomlands eftersom det inte är staten som driver stationerna utan bomsällskap, vilket tydligen kan göra det svårare att få tag på adresser i utlandet. Inte värt pengarna helt enkelt...

Men om det ses som en smitning kanske det blir annorlunda.

Tullarna i Oslo är nu mera automatiska, du får helt enkelt hem en räkning på den faktiska kostnaden.
(25 NOK för bil har jag för mig)

BTW: Tullarna vid Svinesundsbron och Moss är inte automatiska, så för dom kan det bli (straff)avgift.

Last edited:
Mina päron hälsade på i slutet av april förra året, i januari i år kom räkningen ;)

Och dont worry, det går till och med att betala till ett svenskt bankgiro.

Lyckades tillslut att hitta vad det kostade, 300 Nok för olovlig passage :gnissla
Sen klarade jag av göra det på två ställen så det blir väl 800:- i Svenska kronor att slanta upp.

Edit: detta var inte en vägtull i Oslo.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...