Vägtrafikregisteravgiften?

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ducati Monster S2R
märke att jag hade glömt betala in vägtrafikregistreringsavgiften som skulle vara inne den 31 mars.
Har hojjen avställd och garageförsäkring. Har inte fått någon påminnelse eller liknande utan betalade in dom 43:- idag.
Inga pengar men man vet ju aldrig vag VV kan ställa till med.
Man vet ju vad det kostar att glömma försäkra ett nyköpt fordon i några dagar :mad:

Vad jag har fått höra av Vägverket eller transportstyrelsen är att dom skickar ingen påminnelse utan det gäller att betala in den inom någon månad efter om man glömt.

Förövrigt undrar jag om det verkligen är så dyrt att hålla detta vägtrafikregister, förr i tiden gick detta på fordonsskatten (tiden när motorcyklar fick betala efter sin vikt) så jag undrar vad som blivit dyrare. Om man kollar generellt så har antal fordon ökat plus deras skatter (vissa har fått sänkt ja men fler som har fått höjningar). Känns lite som man betalar en slant för ingenting.

Vad jag har fått höra av Vägverket eller transportstyrelsen är att dom skickar ingen påminnelse utan det gäller att betala in den inom någon månad efter om man glömt.

Förövrigt undrar jag om det verkligen är så dyrt att hålla detta vägtrafikregister, förr i tiden gick detta på fordonsskatten (tiden när motorcyklar fick betala efter sin vikt) så jag undrar vad som blivit dyrare.
Skatten du nämner är en rest av det som en gång i tidens gryning fanns och kallades högertrafikskatt.
Sen såg man en möjlighet att fortsätt mjölka trafikanterna och det blev ... just det...:arsele

"...Statens högertrafikkommission bildades och en tillfällig högertrafikskatt infördes på 40 kronor för personbilar, som faktiskt fortfarande finns kvar. Nu heter den dock registerhållningsavgift...."

http://www.dt.se/nyheter/ludvika/article226532.ece?service=print

Skatten du nämner är en rest av det som en gång i tidens gryning fanns och kallades högertrafikskatt.
Sen såg man en möjlighet att fortsätt mjölka trafikanterna och det blev ... just det...:arsele

"...Statens högertrafikkommission bildades och en tillfällig högertrafikskatt infördes på 40 kronor för personbilar, som faktiskt fortfarande finns kvar. Nu heter den dock registerhållningsavgift...."

http://www.dt.se/nyheter/ludvika/article226532.ece?service=print

Haha där ser man, kunde aldrig ha listat ut att det fanns en sådan skatt. Tja det är väl bara att dra slutsatsen att vi blir blåsta men som i en annan tråd om försäkringsbolag, ger man dom en extra slant blir allt bättre :rolleyes:

Är detta något jag missat att betala. Varifrån kommer en sådan faktura och när i så fall?

Ett skämt att staten pungslår folk på några tior varje år för att inte kasta ut en från registret, samtidigt som man kan regga in vad fan som helst från kina med ett dokument som ser ut som en hemlig agent licens man gjorde med potatistryck som tioåring.

Jag skojar inte, intygen som VV accepterar för att lagligen släppa ut skeva skitbyggen på vägarna ser ibland ut som ett schackdiplom gjort av en specialklass 4B i Sorunda.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back