Vägtips Stockholm<->Heby?

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Hoj
Triumph Sprint RS
Jag ska åka hoj från Stockholm till Heby av alla ställen i helgen, och undrar om någon här kan ge tips på roliga vägar. Jag har inte bråttom.

Jag hörde att vägen från Enköping norrut (90-väg) ska vara kurvig, men det sas av en icke-hojåkare, så jag litar inte på det till 100%. ;-)

En del av vägen kan du få. Fin och kurvig 70-väg.

Från Alsta Trädgårdar (strax utanför Örsundsbro) norrut mot Järlåsa. Korsa 72:an och vidare norrut mot Östfora. I Östfora västerut (vänster), förbi Siggefora (fin skogssjö med helt okej bad), slingrigt inne i skogen och mycket lite trafik. :) När vägen tar slut sväng vänster och du ser silon i Heby.

Till Örsundsbro från Stockholm finns det säkert en massa bra mindre vägar, eller storvägen till Enköping.

Länk till Alsta Trädgårdar http://www.alstatradgardar.se/ de har suveränt fika med hembakt bröd! Helt klart värt ett stopp.

Tack för tipset, jag ska prova den vägen.

Annars blir det nog gamla Enköpingsvägen mot Bålsta, sen norrut på småvägar mot Örsundsbro. Det är ju lätt att hitta, sikta nord-nordväst och ändra riktning vid vatten eller väg 55. ;-) (De få gånger jag åker åt det hållet brukar det bli ut via Märsta, så det kan ju vara kul att prova något nytt.)

Uttalas det förresten "aalsta" eller "allsta"?

Det var sköna vägar däruppe.. Men precis vid det där badet du nämnde var det en stor camping med många husvagnar, och jag mötte flera ganska breda saker på den smala skogsvägen.. Så ta det lugnt i skymda kurvor.

Tack för tipset, jag ska prova den vägen.

Annars blir det nog gamla Enköpingsvägen mot Bålsta, sen norrut på småvägar mot Örsundsbro. Det är ju lätt att hitta, sikta nord-nordväst och ändra riktning vid vatten eller väg 55. ;-) (De få gånger jag åker åt det hållet brukar det bli ut via Märsta, så det kan ju vara kul att prova något nytt.)

Uttalas det förresten "aalsta" eller "allsta"?

KOrrekt. Örsundsbro är navet här... men förhasta er inte! ;) Det finns FLER vägar TILL Örsundsbro från Bålsta.
SEN... för att göra det hela ännu bättre så finns det iaf två vägar som i sin tur kan förgrena sig til tre ytterligare vägar var som så småningom kommer till Heby.

Vill man ha riktigt roligt kör man över Morgongåva och norrut därifrån på en väg som senare viker västerut, och hamnar i Heby "bakvägen".
Kolla kartan.

Som sagt... jag kan ge er ca 100 mil väg i området som är redigt bra.

KOrrekt. Örsundsbro är navet här... men förhasta er inte! ;) Det finns FLER vägar TILL Örsundsbro från Bålsta.
SEN...

Skulle vara kul att ta en tur med Doktorn på dessa vägar!! Är ju själv uppväxt i trakten. Kan köra närmaste vägen mellan Bålsta o Örsundsbro i sömnen:) Tyvärr suger ju underlaget getpung från efter avfarten efter Övergran till Örsundsbro. Vägverket har kapitalt misslyckats med underarbetet:gnissla

Det var sköna vägar däruppe.. Men precis vid det där badet du nämnde var det en stor camping med många husvagnar, och jag mötte flera ganska breda saker på den smala skogsvägen.. Så ta det lugnt i skymda kurvor.

Hmmm... trist. Annars är det där en sån camping där husvagnarna är permanentade. Fejkat sommarstugeområde. Jag har nog aldrig mött någon husvagn på vägen utan bara tittat på dem där de står tätt, tätt med staket och blomplanteringar runt om. :tungan

Hörru! Jag försökte klämma ur dig bra vägar åt det hållet förra året men då tvärvägrade du och knep som en mussla. :surflino:

Seså, gimme... :whip

Last edited:
Skulle vara kul att ta en tur med Doktorn på dessa vägar!! Är ju själv uppväxt i trakten. Kan köra närmaste vägen mellan Bålsta o Örsundsbro i sömnen:) Tyvärr suger ju underlaget getpung från efter avfarten efter Övergran till Örsundsbro. Vägverket har kapitalt misslyckats med underarbetet:gnissla

Ja till och från.
Vissa sträckor har ju lagts om, vissa är för sorgliga, men ligger man i mittspår brukar det funka. (d.v.s du kan inte ligga och gina som du brukar för att hänga med... ;))
Skämt åsido: Jag tycker Gottröra-svängen börjar bli lite... vad ska man säga? Uttjatad? Så why not. Sen käkar vi på Heby Värdshus, eller fikar i Sigtuna.

"Varvet runt" via Örsundsbro-Ölsta-Wik-Uppsalanäs-Krusenberg-Erikssund-Bålsta är inte dumt det heller!

Hörru! Jag försökte klämma ur dig bra vägar åt det hållet förra året men då tvärvägrade du och knep som en mussla. :surflino:

Seså, gimme... :whip

Tjööta! :)
(reservera en grön väst åt mig så ska jag lära dig allt jag kan!)
:D

Last edited:
Ja till och från.
Vissa sträckor har ju lagts om, vissa är för sorgliga, men ligger man i mittspår brukar det funka. (d.v.s du kan inte ligga och gina som du brukar för att hänga med... ;))
Skämt åsido: Jag tycker Gottröra-svängen börjar bli lite... vad ska man säga? Uttjatad? Så why not. Sen käkar vi på Heby Värdshus, eller fikar i Sigtuna.

"Varvet runt" via Örsundsbro-Ölsta-Wik-Uppsalanäs-Krusenberg-Erikssund-Bålsta är inte dumt det heller!

Tjööta! :)
(reservera en grön väst åt mig så ska jag lära dig allt jag kan!)
:D

Om du jobbar i inskrivningen får du köra med blå väst. :7peta

Allt du kan förresten... Det lär gå fort. :D *köper en karta*

Ja till och från.

Gina pft:gnissla , Sånt håller jag inte på med!!:)

Skulle vara kul med en sväng bort mot det gamla hemtrakterna. Kanske kan var en lagom helgsväng nu när hösten närmar sig!:tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT