Vägräcken en dödsfälla för mc-förare

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vagracken-en-dodsfalla-for-mc-forare_7335696.svd#
Vägräcken en dödsfälla för mc-förare
Risken att dö eller skadas är lika stor oavsett vilket slags vägräcke en mc-förare krockar med.

10 juli 2012 kl 11:44, uppdaterad: 10 juli 2012 kl 11:50

- Uppfattningen har varit att vajerräcken är mycket, mycket farligare för en motorcyklist att kollidera med än andra stålräcken. Vår studie visar att döds- och skaderisken är runt 50 procent oavsett räcke, säger Matteo Rizzi, trafiksäkerhetsforskare hos Folksam som tillsammans med Trafikverket har studerat räckesolyckor.

Längs tre sträckor testar nu verket mc-anpassade vägräcken med skydd för stolparna.

Stockholm TT
 
Menar??? Det är rena köttätar maskinen, man behöver knappt kremeras efter en syning i mitträcket.

Har Matteo Rizzi sovit bakom en stubbe i skogen eller?:hihi
 
Alla fasta objekt är potentiella "dödsfällor" för motorcyklister och jag tror vi kan glömma att få 20m grusfälla på alla vägar.
 
Skulle vara väldigt intressant att se vilket räcke Vägverket skulle välja att dundra in i med mc om de blev tvingade till det.Vajerräcket hade garanterat åkt bort som val omgående ... :fakta

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=5187156

Varför ska jag behandlas som en sämre trafikant enligt detta vägverk som mc förare i en tid när vägnätet är klart eftersatt där skattepengar till detta vägnät istället avsatts till annat eller skänkts bort till utlandet där det lilla som blev kvar omsattes till dessa reparationer eller t ex stiliga motorvägsbyggen.
 
Last edited:
Skulle vara väldigt intressant att se vilket räcke Vägverket skulle välja att dundra in i med mc om de blev tvingade till det.Vajerräcket hade garanterat åkt bort som val omgående ... :fakta

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=5187156

Varför ska jag behandlas som en sämre trafikant enligt detta vägverk som mc förare i en tid när vägnätet är klart eftersatt där skattepengar till detta vägnät istället avsatts till annat eller skänkts bort till utlandet där det lilla som blev kvar omsattes till dessa reparationer eller t ex stiliga motorvägsbyggen.

Det är det här som är så jävligt, vi betalar multum i olika trafikskatter men bara en tredjedel av pengarna används faktiskt till det vi betalar för (vägar, trafik).

Vart går resten? Håkan Juholts bostadsbidrag och vård till illegala flyktingar..?
 
Otroligt att ingen fattat förens nu att det är stolparna som håller räcket som är farliga.

Vajer eller stålbalk gör ingen skillnad när vi hamnar under skiten och blir sabrerade.
 
Lite kul, såg artikeln i morse och snackade med -Jerker- om hur kul det kommer bli när någon skapar en tråd om det.

Är det någon här som faktiskt åkt in i, eller sett någon åka in i, ett vajerräcke och ett vanligt plåträcke och kan berätta om skillnaden, för ni gissar väl inte bara?

Nånting säger mig att de sakkunniga i räckesfrågorna kan mer om detta än SH-expertisen.
 
Det är väl sjukt mycket bullshit ändå, klart är det farligare att bli intrasslad i stålvajer i 100 km/h än att åka in i ett stålräcke! :va
 
Räckena som åsyftas i SVD artikeln är väl bara dom gamla klassiska vajer- och stålräckena utan underåkningsskydd. Det lär dröja några år innan vi har data i Sverige på hur bra dom nya räckena med underåkningsskydd fungerar.

Ute i Europa tycks dom ju funka bra men det duger inte utan saken måste få ta sin tid (och fler liv gå förlorade) innan vi själva kommit fram till om det är bra eller ej.

Visst fasen kommer det svida att åka in i räcken med underåkningsskydd också men man slipper nog bli köttfärs i alla fall.
 
Last edited:
Är ju en kostnads/liv fråga till stor del.
Om ett räcke kan rädda 4 o offra 1 (bil vs mc)(o 4/1 är tagit ur luften) är det ett + i statestiken. Att detta är en relativt billigt sätt skadar inte heller. Själva "nollvisionen" handlar inte om en fordonstyp utan genomsnittet av alla fordon(eller har jag fel?), om detta antal minskar den totala siffran även om en grupp blir utsatt så är det en vinst för pappersvändarna.
Sen är ju ombyggdnad ännu bättre för o kanske lyckas rädda 5!. Fast då kommer priset in o vi vet väl alla hur "bra" pengarna används hit o dit:rolleyes:

Jag försvarar absolut inte räckerna, för mej får dom gärna plocka bort samtliga. Men antar ovan ligger i prioriteringen.
 
Det är väl sjukt mycket bullshit ändå, klart är det farligare att bli intrasslad i stålvajer i 100 km/h än att åka in i ett stålräcke! :va

Det känns självklart, men bara för att man tror något så behöver det inte vara så.
Vajrarna sviktar säkert mer än vad ett plåträcke gör t ex. Kan säkert var bättre än plåträcken i vissa lägen.

Forskarna lär ju trots allt ha insyn i och statistik från riktiga olyckor med olika räckestyper till skillnad från oss.
 
Det är väl sjukt mycket bullshit ändå, klart är det farligare att bli intrasslad i stålvajer i 100 km/h än att åka in i ett stålräcke! :va

Inte så säkert det. Vajrarna fjädrar lite vilket minskar krockvåldet, ett stålräcke är fast. När man kör omkull vill man definitivt inte åka in i något orubbligt. Som jag ser det är det stolparna i ett vajerräcke som är problemet, fasta punkter som inte ger med sig om man glider in i dem.
Nu har jag ju inte provat själv så det här är bara min egen teori men ser logiskt ut för mig.
 
Nånting säger mig att de sakkunniga i räckesfrågorna kan mer om detta än SH-expertisen.

I övriga europa är väl vajerräcken förbjudna?
Eller saknar dom sakkunniga?

Stolparna ser jävligt vassa ut iaf, har inte haft äran än att hälsa på närmare..
 
Hur "testas" räckena? Märkligt ordval. Eller kastar de fotanglar framför motorcyklisterna som kör sträckan?
 
Det är väl sjukt mycket bullshit ändå, klart är det farligare att bli intrasslad i stålvajer i 100 km/h än att åka in i ett stålräcke! :va
Som redan sagts så är det stolparna som är farliga, det är där kollisionsvåldet tas upp och ben och armar slits lätt av mot fasta, tunna föremål. Vajrarna i sig själva löper normalt längs med färdvägen och tar inte upp någon nämnvärd kraft av en mc-förare som går omkull. Det de möjligtvis gör är att styra kroppen längs med vajern mot stolparna de sitter med.

För motorcyklister är en jämn yta längs med vägen att föredra. Till och med avgränsningar i form av solida betongblock är bättre så länge de bildar en jämn yta utan utstick eller kanter.

Att räcken och avgränsningar som delar vägbanor på större vägar är positivt ur olyckssynpunkt råder det ingen tvekan om, men finns det alternativ som är bättre för alla trafikanter än de som används idag ska de användas istället.
 
Länge så vägrade de att röra vid frågan eftersom de inte hade kommit på någon metod för att testa huruvida vajerräckena var farliga eller inte. Det fanns inga testdockor för det och allt vad fan det var.

Jag hade ibland lust att ställa mig utanför deras huvudkontor och erbjuda dem att sätta in en arm eller ett ben under en giljotin riggad med en räckesstolpe, försedd med 90 kg betong som vikt och upphissad högt nog för att nå 90 km/h på vägen ner. Det var ju inte säkert att det var farligt...
 
Det känns självklart, men bara för att man tror något så behöver det inte vara så.
Vajrarna sviktar säkert mer än vad ett plåträcke gör t ex. Kan säkert var bättre än plåträcken i vissa lägen.

Forskarna lär ju trots allt ha insyn i och statistik från riktiga olyckor med olika räckestyper till skillnad från oss.

Hur fick man fram statistik över riktiga olyckor innan räckestypen införts?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top