Vägledning vid genomgång av motor

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Så jag har lyckats klyva min XJ600-motor för att byta vevstakslager och jag vet att jag kommer ha en del frågor.

Vi kan börja med vilka lager exakt som bör bytas. Jag har misstänkt att det är ettans vevstake som har dåliga lager men jag har inte fått loss vevstaken än för att kika. Bör man byta alla glidlager på vevaxeln samtidigt? Jag har bara hittat en försäljare på eBay av dessa lager och det kostar nästan 700 kr för 10-pack av lager från Japan. Sen är det olika tjocklekar så man kanske får beställa tre olika om man nu tar den här försäljaren. Har inte fått svar från Yamaha-återförsäljare här i landet än men förmodligen har de inte några.

Guiden för startkedjan(?) ser ganska sliten ut, jag tror det är den jag har hittat bitar av i motorn och som även följde med ut i oljan, är det något man kan hitta ny för att byta?
 
Skaffa genast en bra verkstadshandbok. Haynes gillar jag.
I den står alla mått man måste veta inklusive alla skruvars åtdragningsmoment.

Du måste ha mikrometer, skjutmått, momentnyckel och s.k. plastigauge för att ha en chans att få det rätt. Packningsklister Hylomar eller liknande kan man inte vara utan.

En ny packningsats är en förutsättning för att få skiten tät efteråt.

En flaska aceton och mängder med trasor är väldigt lämpligt.

Vevaxlar tillverkas med lagerlägen i olika tjocklekar och detta matchas med lagerhalvor av olika tjocklekar. Vilken vev du har står instansat på veven men koden för vad tecknen betyder finns i verkstadshandboken. Det ska då matchas med rätt färgmärkning på lagret. Spelet mäter du med plastigauge så du vet att du hamnat rätt.

När motorn ändå är i bitar rekommenderas manuell inslipning av ventilerna.

Att riva motorer och att få ihop det rätt igen är tyvärr inte speciellt "bara"...
 
Då låter det som jag är på rätt väg ändå. Har skapat ett nära förhållande med Haynes-manualen och tagit alla steg försiktigt. De flesta mätinstrument och verktyg du nämner har jag, plastigauge saknas. Packningsklister kommer köpas. Packningssats är köpt.

Jag håller på kolla upp var det är lämpligast att köpa nya lager, jag har tagit reda på vilken tjocklek jag behöver.

Det svåraste just nu verkar vara att bedöma om lagrena är dåliga. Jag får väl beställa plastigauge helt enkelt.
 
Jönköpings Motorrenovering AB hade i alla fall förra året.
I din andra tråd tipsades om Moljins väg 4.
:banana:banana
 
Så snart har jag lyckats få tag på alla lager jag behöver och kommer börja kika på att montera ihop den igen.

Jag kommer behöva verktyg för att pressa kolvringarna. Biltema har kompressor men jag har sett att det finns en annan typ av stil med tång med olika band man kan använda. Dessa verkar innebära olika tillvägagångssätt där man antingen monterar kolvarna i cylindrarna eller försöker släppa ner cylindrarna på kolvarna. Tängerna med band verkar behöva beställas från ebay och innebär mer väntetid vilket jag gärna vill undvika. Har jag förstått det rätt och är något verktyg att föredra? Div hemmalösning finns väl alltid också men här använder jag gärna verktyg.
 
Nu får jag väl hela forumet på mig, men jag använder endast fingrarna.
Med motorn på bordet, ställd i en träram så den inte vickar förstås, så går det rätt ok att klämma ihop ringarna och med näven banka på cylinderbanken så den glider ner över kolvarna.
Krävs förstås lite olja på grejerna och renlighet och att veven är någorlunda låst och att man börjar med de två mittersta kolvarna.

Och kom ihåg packningen!
 
Det löser sig säkert.

Hur är det med knaster till kolvarna, manualen säger byt men jag funderar på att återanvända?
 
Tja... jag skulle återanvända..
Monterade med gapet rakt upp eller rakt ner om man ska vara riktigt petig.
 
Har bara pillat med moppe cylindrar
Men brukar lägga en stark magnet/bit tyg nånstans nära knastret vid de/montering av knaster utifall dom vill fjånga iväg :).
 
Det löser sig säkert.

Hur är det med knaster till kolvarna, manualen säger byt men jag funderar på att återanvända?

Återmontera går bra men sträck isär dem lite extra så de spänner bättre och tryck ihop dem minimalt vid montering. Och som redan nämnts men enligt mig är livsviktigt så måste knastret monteras med gap upp eller neråt. De kan vara viss fördel med gap neråt då kolven accar värst från tdc och neråt.

Kolvringskompressor är onödigt om du har normala händer.
 
En misstänkt bov. Jag fick mina nya vevlager i veckan och håller nu på ta ur de gamla och märkte att det var inte samma dimensioner som jag beställt. Så jag tänkte såklart att jag förstått fel hur man bestämmer vilken dimension det ska vara och går tillbaka till Haynes-manualen. Jag har tagit vevens siffror som står i ordning 1 till 5 och likväl motorblockets siffror som också står i ordning 1 till 5. Så enkel differens enligt manualen för att få ut rätt dimension. Vad jag märker från lagren som sitter i är att man måste vänt på någon av siffrorna så det stått i ordning 5 till 1 istället, så en är bakvänd när man tar ut differensen. Det måste ju bli fel.

Har någon gått igenom motorn tidigare och fått det fel? Kan det även förklara varför lagren blivit slitna och motorn haft missljud?
 
Några pointers när man ska lägga ny packning för blockhalvorna? Bättre med för mycket än för lite? Bättre att försöka få en lång sträng än att hålla på dutta?
 
Jag tar faktiskt till en liten pensel till klistret, en sån där smal som barnen har till vattenfärgen.
Och acetona rent tätningsytorna annars får man inte dit nåt klister...
Klistret torkar fort så sno på lite.
Och ja, om man pillar i det en andra gång, t.ex för att komplettera en fläck som man tycker fått för lite - så följer klistret med penseln upp igen..

Å andra sidan är det ju bara att torka av och göra om i fall man inte tror det blev bra.
 
Haynes säger att muttrarna till vevstakarna ska dras i en kontinuerlig rörelse tills de här helt spända. Är det någon som kan förklara varför och är det katastrofalt om man misslyckas?

Just nu kommer jag inte åt så att momentnyckeln kan snurra 360 grader utan att använda dubbla förlängare.

EDIT: Hittade en youtube-video som påstår i princip motsatsen. Att man bör gå upp gradvis i tre steg. Så vilket är rätt?
 
Last edited:
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top