Vägkit till enduro?

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
För lite mer än en månad sedan köpte jag en Suzuki DR 350 -90 som jag vill kunna besiktiga för att kunna köra till och från skogen lagligt och även kunna köra längre grusturer.
Nu är allt avplockat på den utom fram och baklampa och inget finns kvar då den enbart gått som enduro.

Hojen är vägreggad men har inte blivit besiktigad sedan 2002 och senare till våren tänkte jag riva ner den totalt och totalrenovera.
Därför letar jag nu efter ett vägkit till vettigt pris som inkluderar blinkerts, tuta, reläer och omkopplare samt helt ny kabelstam.
Helst för batteri och inte statordrift, dvs ett helt normalt elsystem.

Någon som har några vettiga tips på var man kan hitta det?

Hej

tja antingen köper du allting nytt från suzuki och betalar lika mycket som du troligen gett för hojen 8-10,000
eller så börjar du leta delar på Ebay eller på våra svenska mc skrotar.

sedan kan du göra som jag gjort på tre hojar.

matning från stator till en likriktar/voltregulator från dessa Ex 4 polig en till gjord.. en till belysning/batteri och dom två sista går statorns matning/ar till.

Den till belysning sätter du en lämplig säkring typ monteras på kabel gärna kapslad"" finns på biltema"" direkt efter regulatorn sedan drar du en kabel fram till styrhuvud och en kabel bak till luftburken.

kabeln fram ansluter du till ingående på ljus av/på i ljusomkopplaren sedan luskar du ut vilken av kablarna som går till hel/halv/position/blinkers det brukar vara 7 kablar totalt på yamaha offroadarna;s ljusomkopplare.

Tutan skall ha direkt ström när du trycker på tut knappen du jordar i ljusomkopplaren.

bak vid luft burken delar du + till bakljus,, en + till bromsljus givaren samt en till batteriet vid bakbromsen skall returen från bromsljus givaren tillbaka upp till bromsljus stiftet i lampan, den tredje kabeln skall gjordas.

alla jordar drar du gärna till ett ställe under tanken där det är som bäst skyddat från vatten o skit.

använd gärna 1,5 mm2 kabel till plus och jord grövre är aldrig fel.

så nu har du bliknkers broms ljus bakljus hel/halv position.

tuta biltema
kablar o kontakter biltema
batteri biltema
ljusomkopplare antingen skroten eller ny,, många offroad moppar har samma omkopplare som storabröderna inom samma fabrikat, som Ex yamaha dt50 dt80 dt125 it 125 250 495 tt 350 tt600 xt600 osv osv samma med blinkers.
reulator ca 150 spänn med frakt på Ebay

du bör klara dej med en tusenlapp på detta viset och ett par timmare jobb.

mvh

Tack, bra svar.

Fast jag vill helst ha en färdig stam med riktiga kontakter istället för hemmakläm, original är det givet inte tal om men jag letar bästa pris på Ebay.

Tack, bra svar.

Fast jag vill helst ha en färdig stam med riktiga kontakter istället för hemmakläm, original är det givet inte tal om men jag letar bästa pris på Ebay.

Det säljs inga färdiga elsystem kompletta till din cykel. Amerikanerna säljer en del "dual sport kit" men de är oftast av så risig kvalisort att jag pressar bättre grejer hemma i garaget.

Om det bara är blinkers och tuta du behöver varför köper du inte bara det billigaste godkända möget på biltema?

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back