Väga hojen.

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Om jag tar 2st badrumsvågar och ställer hojen på och den ena visar 80kg och den andra 82kg, väger då hojen 80 + 82 = 162kg? eller är det något annat som spelar in...??

Min hjärna säger att det borde bli så, men å andra sidan säger min hjärna mycket dumt!

Det jag egentligen vill veta är hur jag lättast väger hojen!

/ Svensken

Jag e mera nyfiken över vad du pillat bort för att få hojen att väga så lite :va

Du har inte glömt motorn va:D

Gör som med allt annat som inte kan stå själv på en våg.

Väg dig själv = x

Lyft sedan hojen och ställ dig på vågen = x+y

y-x = hojens vikt..

Tadaaaa...

:D

vet inte om det spelar så stor roll men diffen på 80kg på en badrumsvåg kan vara ngr gram e kilo på vissa..men du kanske bara e ute efter en " mellan tummen och pekfingret " vikt ?

Orka räkna minus....

Väg dig själv = x

y-x = hojens vikt..

Tadaaaa...

Det behöver ju inte vara en badrumsvåg från IKEA, finns ju bättre grejer. Det jag vill veta är om principen fungerar, eller är det nån matematisk formel som slår in om man gör på detta sätt?

Eskilsson, du vet ju det mesta. Kan man väga så här?

vet inte om det spelar så stor roll men diffen på 80kg på en badrumsvåg kan vara ngr gram e kilo på vissa..men du kanske bara e ute efter en " mellan tummen och pekfingret " vikt ?

Last edited:
Svar JA. Så kan du göra.

En länk till en bekräftelse av detta samt lite mera (överkurs);

http://www.msgroup.org/Tip.aspx?Num=106&Set=103-136

Detta kan också genomförs med EN våg (se länk) men är lite pilligare.

För att testa teorin kan du ju väga dig själv på först våg ett och sedan våg två (för att se om det finns skillnader) och sedan lägga en planka mellan vågarna (dra bort plankans vikt från totalen) och ställ dig själv mitt på plankan (precis som en motorcykel då - vikt fördelat på två punkter men från ett tyngdcentrum) så ser du att det går ihop =)

Här kommer mera teori bakom detta med matten också;

http://books.google.com/books?id=l2...esnum=2&ved=0CA8Q6AEwATgU#v=onepage&q&f=false

Att vågarna skall vara i plan är självklart men betydelselöst med två vågar, dock en förutsättning vid en våg (Braun mfl.)

Last edited:
Det blir ju som en halv cornerweigthing på bilen :tummenupp

Sitt på den sen så ser du var du får för förhållande mellan bak/fram, vet inte vad det kan vara bra för förutom att ställa in stötdämparen men kul att veta

Polisen väger lastbilar mha två vågar, axel för axel. Du kan med andra ord rulla upp framhjulet för att sedan rulla upp bakhjulet och addera.

Väg dig själv = x

y-x = hojens vikt..

Tadaaaa...

Så här eller!!!:D

Bifogat

• SNC11695.jpg
    SNC11695.jpg
    79.2 KB · Visningar: 284
Nänä, du måste lyfta med benen.

Såhär

Shit bacon... :eek

Rätt manligt faktiskt. Att lyfta 100 kaker marklyft eller stöt för den delen är ingen jättebragd ens för mina 75 kilo / 179 cm.. Men det där är fan andra kilon att balansera upp och få grepp om :tummenupp

2 Vågar och den sammaräknade vikten är hojens vikt, så gör LTG och alla andra. Vad kan gå fel?

Ett sätt är att lägga en 2m träregel över vågen och sen rulla upp hojen på regeln.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla