Utvärdering av Rossis två säsonger hos Ducati

Vilket stämmer bäst med Rossis resultat hos Ducati?


  • Antal röstningar
    0

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Här intervjuas han för några veckor sedan inför Sepang och summerar (trots att två race ännu återstod) sina två säsonger som ett misslyckande. Han säger att han definitivt hade velat stanna hos Ducati fler säsonger, men att hans ålder avgjorde bytet till Yamaha. Vad tycker ni? Hur motsvarar utfallet förväntningarna?

http://youtu.be/_au2gARNe_s
 
Finns väl inte så mycket mer att säga än vad Rossi själv sagt
 
Tycker karln själv sammanfattade det rätt bra. Har inte varit annat än ett fiasko.
 
Hade räckt med ett val i den här omröstningen. ;)
 
Tror Rossi sammanfattar det hela ganska bra om att hans 2 år med Ducati gick nog ganska så mycket sämre än väntat.

Men frågan kvarstår varför?
 
Suck, stäng tråden....
 
Tror Rossi sammanfattar det hela ganska bra om att hans 2 år med Ducati gick nog ganska så mycket sämre än väntat.

Men frågan kvarstår varför?
Jo, den frågan verkar det faktiskt inte vara någon som kan besvara. Eller som Superbikeplanet skriver:

”It may be a vexing question that Valentino Rossi will still being trying to answer in twenty years when he is lapping at historic events.”

Eller som en förtvivlad italiensk journalist uttryckte det på Laguna Seca:

”They have Preziosi, they have Jeremy Burgess and many of Valentino's crew from Yamaha. It is Ducati, with one phone call they can have the best engineers from F1 on the phone. This is not a team without resources. And they have Valentino! Valentino Rossi! But from the first lap it has been like a curse.”

http://superbikeplanet.com/2012/Nov/121101amanstood.htm
 
Tror Rossi sammanfattar det hela ganska bra om att hans 2 år med Ducati gick nog ganska så mycket sämre än väntat. Men frågan kvarstår varför?

Kan svaret ligga i den här tråden
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?259236-Casey-Stoner-The-Final-Lap
börjar vid 19:34 där det kommer en jämförelse mellan Ducatin och Hondan som Casey kört förut
Ducatin hade "a totally different engine much more peaky"
vilket innebär som jag ser det att hojen blir svårare att köra.

Eller var det Ducatis idé med motorn som en del i ramen med styvt kolfiber mellan framgaffel och motor.
Vilket innebär att händer nått med framhjulet ojämnhet i asfalten under nerlägg så påverkas inte bakhjulet för motorn sitter som en stor massa emellan.
Eller när det är en grop i asfalten så följer inte framhjulet med ner i gropen för motorn håller framhjulet i samma läge lite längre än med en vanlig ram? Det blir i kurvorna som att köra en hoj utan fjädring i ramen, märks speciellt i kurvor med dålig asfalt?
 
Last edited:
Jo, den frågan verkar det faktiskt inte vara någon som kan besvara. Eller som Superbikeplanet skriver:

”It may be a vexing question that Valentino Rossi will still being trying to answer in twenty years when he is lapping at historic events.”

Eller som en förtvivlad italiensk journalist uttryckte det på Laguna Seca:

”They have Preziosi, they have Jeremy Burgess and many of Valentino's crew from Yamaha. It is Ducati, with one phone call they can have the best engineers from F1 on the phone. This is not a team without resources. And they have Valentino! Valentino Rossi! But from the first lap it has been like a curse.”

http://superbikeplanet.com/2012/Nov/121101amanstood.htm

Nej frågan kommer vara obesvarad eftersom det sannolikt finns flera faktorer.
2013 kommer ge svaret hur kompetetiv Valentino Rossi egentligen är numera

Frågan är hur dessa 2 svåra år har påverkat Rossi som förare?
Tror han ser ett slut i en inte allt för avlägsen tid framöver.

PA1092908.jpg
 
Last edited:
Jag försökte hålla lite distans till superlativen och svarade "långt ifrån..." Ordet katastrof tycker jag man spara till det behövs.
 
Han var likvärdig med Jorge när han lämnade Yamaha för Ducati. Hoppas han inte tappat.

Tror han kommer satsa hårdare än någonsin nästa år för att lämna dessa 2 år bakom sig!

Pokal eller Hospital....

/A
 
En artikel som går igenom de tekniska aspekter som kan ligga bakom misslyckandet.
http://www.motocorse.com/news/manziana/32890_Desmo-whys…ENG_VERS.php


Den är intressant att man gör jämförelser, men det är bara spekulationer och man glömmer att det finns andra faktorer som förarens förmåga att köra fort på den hojen.

Det var ingen hemlighet att Rossi aldrig var bekväm med Ducati och dess egenskaper, den första känslan han fick 2010 på Valencia satt nog i under hela hans Ducati karriär.

The bike had no front-end feel, an excessively aggressive power delivery and a seating position that would not allow him to shift his weight as he needed. Three days after finishing third in the race at Valencia, Rossi ended the test 1.7 seconds slower than Casey Stoner, the man whose bike he was now riding. Rossi looked stiff and awkward, a shadow of the rider he was a few days earlier on the Yamaha.

Detta trots alla mätningar och teorier visar att föraren är väldigt avgörande.
Titta bara på Spies/Lorenzo på YZF M1 och Stoner/Rossi på Desmo L4.

Helt enkelt olika hojar passar olika körstilar olika bra och det finns inget standard recept för den perfekta hojen för alla.

Ska därför bli extra intressant att se hur Spies och Dovi klarar Ducatin.
 
Den är intressant att man gör jämförelser, men det är bara spekulationer och man glömmer att det finns andra faktorer som förarens förmåga att köra fort på den hojen.

Det var ingen hemlighet att Rossi aldrig var bekväm med Ducati och dess egenskaper, den första känslan han fick 2010 på Valencia satt nog i under hela hans Ducati karriär.

The bike had no front-end feel, an excessively aggressive power delivery and a seating position that would not allow him to shift his weight as he needed. Three days after finishing third in the race at Valencia, Rossi ended the test 1.7 seconds slower than Casey Stoner, the man whose bike he was now riding. Rossi looked stiff and awkward, a shadow of the rider he was a few days earlier on the Yamaha.

Detta trots alla mätningar och teorier visar att föraren är väldigt avgörande.
Titta bara på Spies/Lorenzo på YZF M1 och Stoner/Rossi på Desmo L4.

Helt enkelt olika hojar passar olika körstilar olika bra och det finns inget standard recept för den perfekta hojen för alla.

Ska därför bli extra intressant att se hur Spies och Dovi klarar Ducatin.

Du kan ju titta närmare hemmet om du vill Rossi/Hayden.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top