Utslag på hela överkroppen, allergi?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
När jag och tjejen duschade nyss så såg hon att jag hade massa utslag på överkroppen och höfterna, såg ut som myggbett ungefär. Förutom på höfterna då, där är det ca 4cm långa upphöjningar i huden, ser precis ut som stora ärr-bildningar.
Det konstiga är att det uppkom först i duschen, jag hade ingenting tidigare. Det kliar som fan och ser konstigt ut lite här och där, på ovansidan av händerna är det prickigt av små utslag.
De är väldigt spridda, bara några på bröstet medans det är betydligt fler på armarna och höfter, mest i armvecket.
Någon som har nån ide vad det kan vara? Jag har inte använt något nytt schampo eller dylikt, samma som jag har använt den senaste veckan minst.
Har inte varit i kontakt med några kemikalier på länge, inte heller bytt tvättmedel.
Sedan jag började skriva här så har det blivit lite värre på händerna samtidigt som mina ådror är väldigt exponerade på både händer och armar, vilket de bara brukar vara när jag har ansträngt mig eller har haft dem i lågläge en längre period.

*jag har sökt på onlinedoktorn.se utan resultat*

Dee_cati skrev:
När jag och tjejen duschade nyss så såg hon att jag hade massa utslag på överkroppen och höfterna, såg ut som myggbett ungefär. Förutom på höfterna då, där är det ca 4cm långa upphöjningar i huden, ser precis ut som stora ärr-bildningar.
Det konstiga är att det uppkom först i duschen, jag hade ingenting tidigare. Det kliar som fan och ser konstigt ut lite här och där, på ovansidan av händerna är det prickigt av små utslag.
De är väldigt spridda, bara några på bröstet medans det är betydligt fler på armarna och höfter, mest i armvecket.
Någon som har nån ide vad det kan vara? Jag har inte använt något nytt schampo eller dylikt, samma som jag har använt den senaste veckan minst.
Har inte varit i kontakt med några kemikalier på länge, inte heller bytt tvättmedel.
Sedan jag började skriva här så har det blivit lite värre på händerna samtidigt som mina ådror är väldigt exponerade på både händer och armar, vilket de bara brukar vara när jag har ansträngt mig eller har haft dem i lågläge en längre period.

Har du haft någon ny t-shirt/tröja som kanske inte är tvättad innan första användandet?
Har du gosat med några ovanliga djur?
Har du gossat med några djur ÖHT?

En bekant fick SKABB (trodde jag inte fanns längre) utav sin tjejs hund, han misstänkte inte hunden direkt eftersom han hade gosat med den massor av gånger innan, men då var hunden skabbfri.
Senare på kvällen fick tjejen också det.

Dom fick en mysig kräm att smörja in varandra med, det låter ju mysigt, tills det visar sig att den bränner som eld och tjejen hade smort in dom delar på honom som hon var mest intresserad av....

fågelviruset? nä men verkar som utslag är poppis på sistone. Hört flera som fått. håll rent och klia inte. Blir det värre, kontakta doktorn. =)

Dee_cati skrev:

Ätit något du inte äter annars ? Nötter ? Låter som du fått nån allergisk reaktion med nässelutslag som följd.

Twosaint skrev:
Ätit något du inte äter annars ? Nötter ? Låter som du fått nån allergisk reaktion med nässelutslag som följd.

Största chansen är väl att det är nåt jag har käkat.
Jag har ju kelat med katten men det gör jag ju varje dag och han är dessutom innekatt. Sen är utslagen på så konstiga ställen dessutom, nu är det på skulderbladet och i huvudet också.
Inga nya tröjor eller dylikt.
Men jag käkade för drygt en timme sedan, ugnsbakad falukorv stoppad med ost och tomater och sen potatismos till det. Har gjort det många gånger tidigare utan problem, och det enda jag har ätit tidigare idag har varit en chorizo-korv.

Bild som är rätt dålig, men där ser man iaf de mest konstiga utslagen på höften och det är likadant på andra höften.

Bifogat

• höft.jpg
    höft.jpg
    68.8 KB · Visningar: 6,621
nässelfeberutslag tror jag det heter som liknar det där..

har fått något liknande en gång men det bara försvann efter ett tag o har aldrik kommit igen

Jag får samma sort utslag när jag blir geting stucken. jag är överkänslig mot de små krypen. Då är det bara för mig att uppsöka läkare.

Kan vara en bra ide att göra det, man vet aldrig om det hela blossar upp ännu värre. Och sätter sig i halsen i värsta fall.

Dee_cati skrev:
Största chansen är väl att det är nåt jag har käkat.
Jag har ju kelat med katten men det gör jag ju varje dag och han är dessutom innekatt. Sen är utslagen på så konstiga ställen dessutom, nu är det på skulderbladet och i huvudet också.
Inga nya tröjor eller dylikt.
Men jag käkade för drygt en timme sedan, ugnsbakad falukorv stoppad med ost och tomater och sen potatismos till det. Har gjort det många gånger tidigare utan problem, och det enda jag har ätit tidigare idag har varit en chorizo-korv.

Bild som är rätt dålig, men där ser man iaf de mest konstiga utslagen på höften och det är likadant på andra höften.

Mitt tips är att göra ett pricktest, kostar inte mycket och du får reda på om du är överkänslig mot något. Kan vara bra att veta, som någon annan skrivit har du otur så sväller halsen och tungan upp oxå och då kan du vara wasted om inte sjukvård finns nära.

Bikerbitch skrev:
Prova att låna tjejens lotion kanske och smörja in dig för att se om det bara är torrhetsgrejer?

Fan har du inte lärt dig att dagens killar har 7 olika sorters lotion och kan mer om smink än tjejer. Har du inte sett bigbrother ? :fatta!

Om det inte försvinner tycker jag du ska ge dej iväg till närmaste vårdcentral och be om en näve kortison, det kommer göra susen! :)

Mvh.

Nässelfeber!!! :död

Jag hade det i en vecka till och från innan jag gick till läkare. Han skrev ut Cetirizin 10 mg och det försvann direkt. :tummenupp

Jag tycker du ska fara på vårdcentralen på en gång så du får veta va det är. Bara jobbigt att gå omkring och undra.

twinner skrev:
Nässelutslag. Min sambo fick det,bara ploppade upp över hela kroppen.

jepp, alla symptom tyder på det om man ska tro detta: http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3291

Det enda jag har käkat idag som jag aldrig tidigare käkat var en Chorizo-korv så jag får väl anse den som boven i dramat.
Men helvete vad fort det sprider sig! på bara 40 minuter har det uppkommit utslag på HELA låren! Och det kliar nåt så fruktansvärt! Även hela baksidan av underarmarna är täckta av utslag som ser precis ut som det gör när man bränner sig på brännässlor.

Den goda nyheten är att det verkar försvinna av sig själv inom 24 timmar, men är det inte borta i morgon bitti så åker jag till familjeläkaren och ber om lite goda råd.
Jag är har inte speciellt torr hud, händerna kan bli torra som fnöske när jag har hållt på med lösningsmedel (billackering emellanåt) men annars är det bara lite fuktighetskräm i nyllet när det behövs för att slippa strama kinder i vinterkylan.

Som en del har nämnt så kan det vara nässelfeber. För din skull hoppas jag att det INTE är körtelfeber, det fick jag nämligen diagnos på igår. Kan säga att nu under kvällen har det nästan varit läge för boxningshandskar eller tvångströja med tanke på den klåda jag har över hela kroppen. Dessutom ser mina utslag ut lite som dina, men har du inte en totalt igensvullen hals eller hög feber så är det nog något annat.

Backdraft skrev:
Som en del har nämnt så kan det vara nässelfeber. För din skull hoppas jag att det INTE är körtelfeber, det fick jag nämligen diagnos på igår. Kan säga att nu under kvällen har det nästan varit läge för boxningshandskar eller tvångströja med tanke på den klåda jag har över hela kroppen. Dessutom ser mina utslag ut lite som dina, men har du inte en totalt igensvullen hals eller hög feber så är det nog något annat.

Fyfan, det låter inte skoj direkt! Jag har haft körtelfeber en gång i mitt liv och det önskar jag ingen annan :död

Btw, det står att det är ett histamin i kroppen som orsakar utbrytningen, borde det inte då fungera med vilket antihistamin som helst för att motverka det hela? Såg att clarityn är ett antihistamin, kan det fungera?
Hoppas inte katten åker på det också, han åt samma sak som mig :(

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!