Utbytesbakdämpare utan kompressionsjustering - Värt att satsa på?

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Ska kanske köpa mig en Wilbersdämpare, modellen jag tittar på, Typ 640 Road, har dock ingen kompressionsjustering.
Är det något man kommer sakna tro?
Har en Firestorm med dokumenterat sunkig fjädring, misstänker att jag kommer märka stor skillnad bara jag får en fjäder som är anpassad till min vikt och med 640 Road får man dessutom returdämpningsjustering som är värd namnet.

Ska jag lägga €300 extra och få reglerbar snabb och långsam kompression, eller är det onödigt?

//Anders.

Jo det klart det är jättebra med en dämpare med alla justeringar.
Men jag tror ju denna kommer funka bättre än den du har.

Ja rätt fjäder och dessutom något bättre dämpare gör stor skillnad även på gatan.

UnderDOG skrev:
Ska jag lägga €300 extra och få reglerbar snabb och långsam kompression, eller är det onödigt?
Den frågan kan bara du svara på. Jag hade aldrig lagt så mycket pengar på att uppdatera den hojen. Det är lätt att sprätta iväg så mycket pengar på tillbehör att man för summan av hojen och tillbehören hade fått en mycket bättre hoj från början.

Tveksam till värdet av justeringsmöjlighet för snabb/långsam komp på en gathoj dessutom.

men om man gillar sin hoj då?
Jag menar visst kan han sälja den och köpa en med bättre dämpare, självklart.

Nu vet jag inte vad denna dämpare kan kosta ifs, men om vi säger 5000 eller nåt, är de så jäkla mycket stålar?

Snabb och långsam komp är absolut nödvändigt.......hehe nä det räcker nog med den vanliga varianten, jag tror han menar att den dämpare han frågar om bara har en fast kompression, dvs varken snabb eller långsam möjlighet till justering.

Last edited:
för 9408 kr får du en öhlinare :tummenupp

Läget är följande:
1: Jag har en grabb på 20 månader och investeringsmöjligheter i ny hoj + försäkring för ny hoj är begränsade.
2: Jag GILLAR min Firestorm, jag kan inte tänka mig att byta den mot något annat än möjligen en annan twin med BRA dämpning och lätt chassie och då snackar vi Mille, Ducati av nyare sort eller en SP1/SP2 och de pengarna sitter inte jag inne med just nu.
3: Pengarna vi snackar om för utbytesdämpare utan justeringsmöjligheter för kompressionen är ca. €300. För ytterligare €300 får jag den ombyggd med extern reservoar med justering för snabb och långsam kompression.

obruT: Jag vill inte ha någon Öhlinare, jag vill ha most bang for the buck..

//Anders.

UnderDOG skrev:
Läget är följande:
1: Jag har en grabb på 20 månader och investeringsmöjligheter i ny hoj + försäkring för ny hoj är begränsade.
2: Jag GILLAR min Firestorm, jag kan inte tänka mig att byta den mot något annat än möjligen en annan twin med BRA dämpning och lätt chassie och då snackar vi Mille, Ducati av nyare sort eller en SP1/SP2 och de pengarna sitter inte jag inne med just nu.
3: Pengarna vi snackar om för utbytesdämpare utan justeringsmöjligheter för kompressionen är ca. €300. För ytterligare €300 får jag den ombyggd med extern reservoar med justering för snabb och långsam kompression.

//Anders.
Som sagt, bara du kan ge ett ett svar på din egen fråga. Ställ dig den här frågorna: behöver jag kunna justera snabb OCH långsam kompression eller räcker det med en vanlig kompressionsjustering eller behöve jag kunna justera kompressionen öht? Därefter vet du bättre vad du är ute efter.

Eller så kan du erkänna för dig själv att du är prylbög och redan har bestämt dig för den finare modellen :D

Edit: kolla Penske också, de har ett liknande modulsystem, där man väljer vilka justeringsmöjligheter man vill ha - ju fler justeringsmöjligheter desto dyrare. Kolla också serviceintervallen för dämparen du väljer, de kan vara korta...

Last edited:
UnderDOG skrev:
Läget är följande:

//Anders.

Skit i snabb/lågnsam komp nöj dig med att det går att ställa komp
och framför allt returkomp som är mer behövligt på dåliga vägar.
Kolla beg marknaden först
annars brukar ju PB magasine surra om en firma som bygger om orginaldämpare
till bra specar, kanske vore nått att skicka på ombyggnad under vintern

http://www.esling.btinternet.co.uk/maxton/

lycka till :tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...