USB-portar - hur många milliampere?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag blev bara lite nyfiken på hur man listar ut vad USB-portarna har för strömstyrka ut.

När jag surfat runt lite så verkar det som att USB ger 500 mA men sen finns det ju på min DELL Vostro 1400 och min Latitude E6500 en port med en strömsymbol/blixt på. Vad jag fattat så ska det vara extra kräm i den men hur mycket i så fall?

Min SonyEricsson-omvandlare ger ut 850 mA så om man har brådis lönar det sig att ladda mobilen i väggen istället.

Du lär kika i enhetshateraren under egenskaper för respektive USB-hub för att veta vad dina portar klarar av för strömstyrka.

Det kan vara så att alla andra portar ger 100 mAh, och den med blixten har extra strömmatning och ger således 500 mAh.

500mA är standard på datorer, dom varken kan eller får skicka mer på USB porten.

Vissa datorer har en USB port där strömmen är på även om man stänger av datorn, det kan vara en sån du har med "blixt" på...

Väggladdare/ciggtändarpluggar till telefoner och grejor med USB port kan ge mer, men det är ett fåtal som gör det, jag provade igenom säkert fem olika till bilen innan jag hittade en som ger en ampére....

Trots att dom flesta var märkta 1A

500ma är standard på datorer, dom varken kan eller får skicka mer på usb porten.

Vissa datorer har en usb port där strömmen är på även om man stänger av datorn, det kan vara en sån du har med "blixt" på...

Väggladdare/ciggtändarpluggar till telefoner och grejor med usb port kan ge mer, men det är ett fåtal som gör det, jag provade igenom säkert fem olika till bilen innan jag hittade en som ger en ampére....

Trots att dom flesta var märkta 1a

usb 3.0 = 0.9a

Ja fan när du säger det så har jag läst det med, det var väl mest för att det med ökad hastighet skulle bli intressant att ansluta stora snabba diskar, och innan USB 3 var klart att släppas hade snabba strömsnåla SSD diskar sjunkit så pass i pris att det är frågan om det kommer att behövas :D

Sånt e livet inom databranchen, blir utvecklingstiden för lång då har förutssättningarna ändrats....

Nu skadar det IOFS inte att ha 0.9A på porten ändå.

Tackar för svaren! Ska testa om man har ström fast datorn är av på blixt-USB-porten.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing