USA import

Markus Thorén

Ny medlem
Gick med
31 May 2003
Hoj
Honda CR250
Är lite fundersam på att ta hem en ny crf 450 -04 från USA. Priset där är 43800 jämför med priset här 76500kr. Tror momsen är 25% och tull 6%. Någon som vet mer? Måste man momsa och skatta även på frakt? Vem vet hur mycket jag gett för cykeln dvs hur mycket jag ska momsa? Den kan ju vara "begagnad" och bara kostat 20000..... Finns det någon kunnig på området som vill ge tips? Någon som själv importerat från USA och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Frakten är en tjänst du köper i USA och är förbrukad när den kommer till Sverige, alltså finns det inget värde att momsa för. Bilprovning, tullen och Vägverket har lagt upp lite tips på sina hemsidor, kika där. Nyttja en speditionsfirma som håller på med sånt här dagligen, t.ex. Yngve Carlsson Spedition (som numera heter nåt annat - vet inte vad).

Med moms och tull blir det ca 57k. Plus reggning 1500, plus frakt ca 5000. Plus transportförsäkring ca 2% av värdet. Plus transport inom Sverige. Plus transport inom USA. Är det värt det?

Om man har bott och jobbat i USA över ett år är det definitivt värt att ta den med sig hem - men att privatimportera ett dussinfordon, mja.

Ska ev. till usa på semester en sväng vid jul.
frakt innom usa=0kr köpes i kuststad
Frakt sverige=0kr kommer in till göteborg hämtar cykeln själv med bil jag inte betalar soppa för.
reg.=0kr är en ren cross

Vem vet att jag inte gav 15 000 kan ju ta ut den i usa köra den skitig skruva av toppen och cylindern och ta i mitt bagage och skriva ett kvitto på en begagnad cr450 med skuren motor dom har ju trots allt redan börjat att levereras där!
Vilket skulle ge ett totalpris på ca 54-55tusen... !?

jo skruva ner den i delar och sänd den me spedfirma du kan fubbla med kvittot men se till att du har back up för en ev koll går snabbt idag med all elektonisk mejl mm då blir det böter som heter duga och ev åtal men vist chansa går det,delar är lättare att fubbla med .
lycka till.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...