USA handel?

Kawa6

Medlem
Gick med
5 Mar 2007
Hoj
Ingen för tillfället
Hej! Har köpt mig en ny Busa och tänkte jag skulle beställa ett Yoshi-slipon! Kollar på t ex Jcmotors i USA och det ser ut att vara smidigt att beställa för till synes bra pris. Eftersom det är första gången jag beställer något på detta sätt behöver jag lite goda råd för att inte råka ut för obehagliga överraskningar dvs,

Leveransvillkor. Det finns två alternativ med stor prisskillnad, UPS (219USD, levtid 4-8 dagar) och Priority Mail International (85 USD, levtid 6-10 dagar). Vad ska jag tänka på för säkraste och bästa leverans?

Åker man på tull och moms på materialets totalsumma av det man beställer? Tips för att slippa detta?

Betalningssätt vid förskottsbetalning? Paypal? Visa? Vad är säkrast?

Tacksam för goda råd från er som är vana att handla utanför landets gränser!!
Mvh

Tjeanre. Jag har handlat mycket prylar i från staterna. Värkar det vara ett seriöst bolag så spelar det ingen roll vilket betalningssätt du väljer.

Du kan be dem skicka prylarna som en gåva med ett nedskrivet värde, Detta kan på värka försäkringar osv ifall grejjerna skulle komma bort men du slipper OFTST tull samt moms.

Sedan beror det på hur snabbt du vill ha grejjerna på den billigare varianten behöver inte dagarna stämma utan det kan ta i vissa fall upp till 30 dagar (händer inte så ofta) men jag har varit med om det ett fåtal gånger. Men annars mycket smidigt.

Sedan är ju frågan om du verkligen tjänar så mycket pengar på att köpa från USA i dagsläget när kronan är helt kass. Du har ju inga garantier osv.

Lycka till

Sedan är ju frågan om du verkligen tjänar så mycket pengar på att köpa från USA i dagsläget när kronan är helt kass. Du har ju inga garantier osv.

Lycka till

1 USD = 7.48sek, inte så jävla kass, bara för dollarn va rekordlåg förra året är inte kronan värdelös.

i övrigt, så räkna med att du åker på moms och tullavgift, har du riktig tur slipper du och blir bara glad, men räkna med att få betala

Precis, räkna med att betala tull och moms, för de har blivit bättre på att kolla alla paketen och struntar ofta i att det är en gåva från ett företag.

Tjeanre. Jag har handlat mycket prylar i från staterna. Värkar det vara ett seriöst bolag så spelar det ingen roll vilket betalningssätt du väljer.

Du kan be dem skicka prylarna som en gåva med ett nedskrivet värde, Detta kan på värka försäkringar osv ifall grejjerna skulle komma bort men du slipper OFTST tull samt moms.

Sedan beror det på hur snabbt du vill ha grejjerna på den billigare varianten behöver inte dagarna stämma utan det kan ta i vissa fall upp till 30 dagar (händer inte så ofta) men jag har varit med om det ett fåtal gånger. Men annars mycket smidigt.

Lycka till

ok, men yoshi-systemet kostar drygt 5 lappar inkl frakt, medan det i Sverige kostar runt 12 kkr. Om jag får betala tull och moms blir det väl några tusen till, säg 7 kkr totalt. Ändå billigt! Mvh

http://www.indysuperbike.com

Dom här snubbarna har det mesta man kan önska. Det tog väl cirka 2 veckor att få hem ett helsystem dörr till dörr. Det beror på vad det är för lagerstatus också. Det var inget strul att pröjsa med kortet, bra service och snabba på att svara på mail.

Moms är väl 6% på mc-delar + frakt vad jag kommer ihåg.

Ta en titt. Sen borde du kanske kolla amerikanska märken istället för yoshi... då kommer du ner betydligt i pris.

Last edited:

Dom här snubbarna har det mesta man kan önska. Det tog väl cirka 2 veckor att få hem ett helsystem dörr till dörr. Det beror på vad det är för lagerstatus också. Det var inget strul att pröjsa med kortet, bra service och snabba på att svara på mail.

Ta en titt.

tack Nypan83 för infon, jag ska kolla....

Hur hög är tullavgiften?

Har själv lite grejer på väg hem (ett kåpset och ett avgas) och i bästa fall kommer man ju undan moms och tull. Är ju dock av intresse att veta vad det kan kosta att lösa ut prylarna om de inte slinker igenom :gnissla

http://www.tullverket.se/sokordao/k/kopavarorfranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280001356.html
"När du köper en vara från ett land utanför EU räknas det som privatimport och det betyder att du måste betala tull och andra avgifter. Det gäller både nya och begagnade varor som du köper av en privatperson eller ett företag. Det gäller även varor du köpt på en nätauktion, via postorder eller en vinst du vunnit på Internet.

Tullsatsen är mellan 0-20 procent och beräknas på varans pris inklusive frakt och eventuell transportförsäkring. För de flesta varor är momsen 25 procent."

Delar till motorcykel Tullsats:3,7 % Moms:25 %

http://www.tullverket.se/sokordao/k/kopavarorfranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280001356.html
"När du köper en vara från ett land utanför EU räknas det som privatimport och det betyder att du måste betala tull och andra avgifter. Det gäller både nya och begagnade varor som du köper av en privatperson eller ett företag. Det gäller även varor du köpt på en nätauktion, via postorder eller en vinst du vunnit på Internet.

Tullsatsen är mellan 0-20 procent och beräknas på varans pris inklusive frakt och eventuell transportförsäkring. För de flesta varor är momsen 25 procent."

Tackar :)

Kan bli (troligtvis) ett par lappar till alltså. Helt okej pris ändå.

ok, det drar iväg en del när moms och tull är pålagt. Dessutom kommer väl postens avgifter till. Betyder att det är värt att kolla runt lite i Sverige ifall det finns någon firma som säljer Yoshi någorlunda prisvärt. Har ni några tips?

Ta en titt. Sen borde du kanske kolla amerikanska märken istället för yoshi... då kommer du ner betydligt i pris.

Yoshi är väl amerikanskt? Jag har kollat runt och det enda märke som är något billigare eller samma prisklass är Two Brothers, Scorpions och D&D. Yshi känns som ett säkrare kort för att inte bli besviken. T ex D&D verkar låta alldeles för mycket för min smak.

Tackar :)

Kan bli (troligtvis) ett par lappar till alltså. Helt okej pris ändå.

får man fråga var du köpte dina grejer??

Last edited:
får man fråga var du köpte dina grejer??

Ebay.

Säljarna går under namnen "motorfansclub" och "forwardmotionmc"

Kåpset i originalfärg med dekaler samt avgas, M4 gp slipon. 8100 SEK inkl frakt för båda ordrarna :tummenupp
Plus eventuell moms och tull då givetvis. Lite över 10 lök som värst alltså :)

Moderbolaget är ju japanskt iaf men det verkar mycket riktigt som att filialen i USA är lika stor. Så dom har väl tillverkning i båda länderna.

tullen har ju gjort det ännu roligare (not) att beställa utomlands, innan kunde man ju slippa tull o skatter upp till ett visst värde men nu är det från första kronan vilket göra att en skruv för en dollar kostar minst 107.45 kr...pga posten handläggningskostnader.
Kanske går att slippa undan om det är begagnade reservdelar!?... på pappret.

läste en annan intressant sak,,. köper du en stereo från exempelvis usa och den pajar, du skickar tillbaka den för garantiåtgärd och sen får betala den så får du momsa mm en gång till på arbetskostnaden som är utförd i ett annat land :va... tror systemet är på väg utför.

Fråga bolaget du beställer av om dom kan skriva ner värdet bara. 20$ eller mindre då blir det inga avgifter. De flesta USA bolag jag köpt av gör detta utan problem (utan att man bett om det tom) och tullen har aldrig anmärkt, har till och med fått hem paket som dom öppnat och som uppenbart borde kosta mer än 20$ men inte ett knyst av dom...

Sista köpet jag gjorde kom hem i veckan och värdet var 20$ på pappret, ingen tull eller moms.

Men som sagts, räkna med att betala, då blir man gladare när man slipper.

Fråga bolaget du beställer av om dom kan skriva ner värdet bara. 20$ eller mindre då blir det inga avgifter. De flesta USA bolag jag köpt av gör detta utan problem (utan att man bett om det tom) och tullen har aldrig anmärkt, har till och med fått hem paket som dom öppnat och som uppenbart borde kosta mer än 20$ men inte ett knyst av dom...

Sista köpet jag gjorde kom hem i veckan och värdet var 20$ på pappret, ingen tull eller moms.

Men som sagts, räkna med att betala, då blir man gladare när man slipper.

Nackdelen med att de skriver ner värdet på ett paket är att det är det försäkringsvärde som fraktbolaget går på om paketet skulle försvinna. Inte så troligt kanske men om det händer så kan du/företaget som skickar inte få ersättning.

Köpte från USA/Canada, avgas som levererades över England. Då riskerar du inte tull. Kostade 60% av Sverigepriset.

Nackdelen med att de skriver ner värdet på ett paket är att det är det försäkringsvärde som fraktbolaget går på om paketet skulle försvinna. Inte så troligt kanske men om det händer så kan du/företaget som skickar inte få ersättning.

Jo det är iofs sant men flera saker jag beställt har det varit värde 20$ trots jag aldrig bett om det, då hoppas man att företaget står för en ny sändning om det kommer bort ändå. Ssenast var det Gripster som kom i rek brev, värde 20$ när det kostade tot 62$ och det verkar vara ofta som företag gör så för att vara hyggliga.

säkert är ju att betala med kort det är omtalat i flera tv program och div forum,blir du blåst är det oftast bara att reklamera köpet.
Har du däremåt direktbetalat med ditt bankkonto med direktöverföring el dyligt ligger du sämre till.
Det är ju normalt inga problem att handla med staterna det är seriösa firmor oftast men som andra nämnt räkna med både tull o moms på paketet.

Jag beställde ett Yoshi system från "forwardmotionmc" via ebay och betalade via Paypal med Visa.
Fick systemet efter 10 dagar, allt funkade kanon.

Dom skickar med USPS så det är bara att punga ut med 3,7% i tull och sedan 25% moms på allt, men det blev ändå nästan halva priset jämfört med en lokal handlare...

Mitt tips till dej: KÖP, det är ju billigt..

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back