Upptäcka pyspunka?

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
För några veckor sedan började det kännas som hojen var "baktung" i svängarna, vilket bara blev värre och värre medans dagarna gick. Till slut upptäckte jag av en slump att det var dåligt med luft i bakdäcket (trode hela tiden det var jag som pillat för mycket på fjäderspänningen fram :näsblod ).

När jag åkte till macken för att fylla på hade jag bara 0.2 bar bak!! :huvet

Nu någon vecka senare har jag fortfarande problem med bakdäcket, jag tappar några tiondels bar per dag vilket leder till att jag måste fylla på luft nästan varje dag. På grund av att det är så lite som läcker vet jag inte var jag ska leta efter läckan.

Jag har svårt att tro att det är hål i däcket för då hade det läckt mycket mera??

Vad har ni för tips om var jag ska börja felsöka, jag kan tillägga att jag inte har tillgång till depåstöd där jag är nu så jag kan inte heller ta av däcket/fälgen.

Ventilen har jag också funderat på, men kan man byta den utan att kränga av däcket? :confused:

Jo det ska man kunna byta utan att kränga av däcket, själva ventilen brukar ju vara gängad

kör med den vanliga hushållsmetoden för att kolla ventilen, slicka på fingret och slämma till lite på ventilen och se om det blir en bubbla. Sen har du svaret direkt.

Testa med saliv gjorde jag för några dagar sedan och jag testade det även nu för någon minut sedan bara, men det bubblar inget alls... dock när jag nu skruvade av ventilhatten så pös det till lite precis när jag skruvat av den.. alltså det var tryck mellan ventilen och hatten...

Jag tror jag drar förbi biltema senare idag och inhandlar ny ventil och även teflontejp så jag kan täta gängorna lite bättre. :tummenupp

Någon med erfarenhet av däck som vet om ett hål i däcket kan läcka så lite som det handlar om i detta fall, eller är det helt uteslutet att det är ventilen det handlar om?

Ventil = av metall eller gummi, som sitter på fälgen
Kägla = sitter i ventilen som backventil

gummiventiler kan spricka av ålder och därmed läcka

käglor kan också läcka, detta sker efter att fuktig luft har passerat käglan och då ärjar den (stavas det så?)

ta lite saliv på ventilen, så ser du om det bildas en bubbla, då är det käglan innuti som läcker. detta kan man själv byta lätt & enkelt, se bara till att du står på macken och byter den bara.

har du en gummiventil, så bocka den sidledes så ser du om det finns sprickor eller om det ev. läcker ut lite luft.
för att byta ventil, så krävs det att däcket trycks ihop.
kommer du med ett löst hjul, tar dom nog inte mer än en 50:lapp för att byta ventilen till dig

Spraya på såpa-vatten med en blomspruta över hela hjulet. Där pyspunkan finns kommer det bli fina bubblor. Är det däcket, så kan man nog plugga det på plats. Annars får man nog ta bort hjulet för att byta ventilen.

Testade att spraya vatten runt och på ventilen, dock inga bubblor. Men jag har svårt att tro att jag skulle se något i vilket fall då det tar någon dag för trycket att sjunka från 2.5 till strax under 2.

Jag ska byta däck i vinter i vilket fall så jag löser det då..

Försten det här med Ventil och käglor osv... Menar ni att det kan läcka på sidan av ventilen där den sitter fast i fälgen lixom? En annan sak om jag trycker på den lilla knappen i ventilen så läcker det ut luft (kosntgt va :tomten ). Men det räcker med att trycka väldigt löst, nästan bara nudda den... Ska den vara så känslig?

Det kan ju vara så att det bara läcker när jag åker och den lilla knappen i ventilen rör sig en aning av vibrationer??

Gjutna fälgar kan korrodera till den milda grad att det inte längre tätar mellan däck och fälgkant (gäller förstås enbart slanglösa däck).
Be däckfirman kolla noga i samband med däcksbytet.

G-L skrev:
2486872 Gjutna fälgar kan korrodera till den milda grad att det inte längre tätar mellan däck och fälgkant (gäller förstås enbart slanglösa däck).
Be däckfirman kolla noga i samband med däcksbytet.

Okej, tack.

Jag läste i en annan tråd där det hade läckt mellan däck och fälg men det var i samband med däcksbyte så någon rekomenderade att köra tills däcket skafts på plats lixom.. Därför trode jag inte det kunde uppstå mitt i säsongen. :tomten

Nu ska jag dra förbi biltema och köpa teflontejp och en tryckmätare modell bättre.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!