Uppstoppade djur på ebay?!

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Jag är en riktigt snål jävel ska ni veta, därför tänkte jag köpa uppstoppade djur på ebay.

Men frågan om man vågar det? Känns som risken finns att man får hem en halvt rutten pippifågel med galna uppstoppar sjukan.

Planen är att ha ett djur i varje rum, döpa den, och sen kalla rummet efter djuret. Tex. Bertil Gröngöling rummet.

Fan vad coolt, "ska vi gå in i björnrummet o ta en konjak?" :hihi

Chansa, vad skulle livet vara värt annars :rolleyes: Vore ju sjukt kul om det visade sig att du fick galna fågelsjukan eller nåt och spred det i Sverige.

Men kolla för fasen upp tullregler för dylika saker, hur lätt det är att tulla in något sådant och så att djuret inte finns på någon lista över arter som du inte får ha i Sverige eller dylikt.
Jag läste en artikel förut om nån som hade sålt ett uppstoppat djur på blocket (Ara?) och fick böter för att han/hon handlade med förbjuden art eller dylikt. Då var den ändå gammal men det spelade ingen roll :(

Kan man inte bara dräpa valfritt djur, skära runt läpparna och rövhålet, stoppa i en flaska fogskum och pressa ut innanmätet samtidigt som man ersätter det med polyuretanskum?
Hur många rum har du?
Räcker det med råttan Rune, katten Felix, Chihuahuan Tinkerbell och hottentotten Nbagu?

Ska du köpa något djur ska det vara två korpar... bara ett stalltips!

Vet inte riktigt hur reglerna lyder här. Men farsgubben köpte sin uppstoppade korp i finland och smuggla in genom färjan.

Min farfar jagade mycket och var en rätt duktig konservator, så han hade minst ett av varje lokalt djur uppstoppat hemmavid.

Tyvärr så tyckte inte hans andra hälft om uppstoppade djur, så dom lånades ut till ett museum där dom har stått länge, någon gång i samma veva som min farfar dog skulle djuren ha skänkts till museumet, men ingen vet av vem, det finns inga papper på det.

Inte för att jag skulle vilja ha alla dom djuren hemma, dom är ofta monterade på stora stubbar och grejor, men något enstaka minne skulle man ju kunna ha.

Nåväl, han stoppade även upp djur åt andra och dom hittar man ibland på auktion, så det ska nog gå att komma över en fågel eller nåt.

Ett udda djur som inte återfinns så ofta som uppstoppade kanske vore koolt.

Annars är ju en iller rätt given.

Morfar har en hel del uppstoppade djur från sin tid som sjöman. En mungo som slåss med en kobra var givna favoriten när jag var liten.

Jag läste en artikel förut om nån som hade sålt ett uppstoppat djur på blocket (Ara?) och fick böter för att han/hon handlade med förbjuden art eller dylikt. Då var den ändå gammal men det spelade ingen roll :(
För att sälja uppstoppade djur måste man ha dem registrerade och intyg på detta från Jordbruksverket. Det är för att skydda utrotningshotade arter och för att motverka illegal handel. Var en som sålde ugglor utan intyg för ett tag sedan och fick 19000 i böter.

Tyvärr har den här brunnit inne nu, annars skulle den passat fint i finrummet.

Bifogat

• vovve.JPG
    vovve.JPG
    61 KB · Visningar: 3,141
För att sälja uppstoppade djur måste man ha dem registrerade och intyg på detta från Jordbruksverket. Det är för att skydda utrotningshotade arter och för att motverka illegal handel. Var en som sålde ugglor utan intyg för ett tag sedan och fick 19000 i böter.

Intyg gäller väl bara skyddade arter?

Han ser JÄVLIGT förvånad ut hunden.....

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick