Uppstart av Honda cb 750k -82

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Jo det är så att jobbarkompisen har en gammal hoj som stått i ca 10 år. (honda cb 750k -82 med 3000 mil på mätaren)
Vi snackade å svamlade som vanligt (fyllan :fyllisar :hihi )
Så jag tog tag i skiten onsdag förra veckan å hämtade den.

Körde den i skåpbil till garaget, kikade lite snabbt på den.
Därefter så började koll å nerplockning på torsdag. Såg att den var trotts allt mycket välbehållen :tummenupp
Provstartade den på torsdag kväll :banana och den gick igång.

Vist fick man plocka isär, rengöra, byta olja m,m. men den startade ju.
Allting funkar klockrent.

Men har ett litet beskymmer, ägaren vill inte ha det avgassystem som sitter på. När han köpte hojen på -80 talet så fick han ej med original. Vilket han ej brydde sig så mycket om då.... men åren har gått och han vill inte att den skall vråla som en stucken gris + att det är väl inte så sexigt heller :3freak

Har svettsat å lagat ljuddämparen där det var hål, samt packat om den.
Men den låter nog lite för mycket för bes endå.
Har kollat lite på skrot m,m för att finna original.

Men verkar hopplöst+ dyrt.
Röret/ ljuddämparen är 2,5" så jag funderar på att bygga ett rör med egen ljuddämpning, å montera på det befintliga (mao: förlänga)

Tror ni på det? om inte så sexigt... men klarar besiktning.
DET är möjligtvis inte nån som sitter på avgassystem till en liknande eller så?

Bifogat

• DSC01559....JPG
    DSC01559....JPG
    67 KB · Visningar: 227
  • DSC01562....JPG
    DSC01562....JPG
    92.8 KB · Visningar: 308
  • DSC01565.....JPG
    DSC01565.....JPG
    70.4 KB · Visningar: 143
  • DSC01574....JPG
    DSC01574....JPG
    79.7 KB · Visningar: 211
  • DSC01575......JPG
    DSC01575......JPG
    59.2 KB · Visningar: 181
Såklart den startade.
Det är ju en Honda.

Originalrör....hm. svårt. Men det finns "originalliknande" rör på Touringbutiken.
Kolla där.
Annars finns de garanterat på CMS i Holland.
Mindre svindyrt än här hemma, men nya och original.
Tror David Silver i England har dem "as well".

Lycka till.

Dr.Bike skrev:
Såklart den startade.
Det är ju en Honda.

Mnja, jag har en polare som köpte en cb750 81'a för 2 år sen. Den motorn gav upp på vägen hem, in på service å dom böt allt, men skiten gick inte ändå. Fine, han köper en 900-motor å skottar i. Den går ju iaf, men all olja åker rakt igenom, och när förgasarna är synkade går den vansinnigt illa! :huvet Om dom däremot är lite slumpmässigt inställda går den som en klocka...

Jag håller mig nog till sukkor jag :tungan

Fast Willmar, det är härliga hojar, dom har en grym charm! Se till att få låna den lite då och då! :tummenupp

mc 750

Willmar skrev:
Jo det är så att jobbarkompisen har en gammal hoj som stått i ca 10 år. (honda cb 750k -82 med 3000 mil på mätaren)
Vi snackade å svamlade som vanligt (fyllan :fyllisar :hihi )
Så jag tog tag i skiten onsdag förra veckan å hämtade den.

Körde den i skåpbil till garaget, kikade lite snabbt på den.
Därefter så började koll å nerplockning på torsdag. Såg att den var trotts allt mycket välbehållen :tummenupp
Provstartade den på torsdag kväll :banana och den gick igång.

Vist fick man plocka isär, rengöra, byta olja m,m. men den startade ju.
Allting funkar klockrent.

Men har ett litet beskymmer, ägaren vill inte ha det avgassystem som sitter på. När han köpte hojen på -80 talet så fick han ej med original. Vilket han ej brydde sig så mycket om då.... men åren har gått och han vill inte att den skall vråla som en stucken gris + att det är väl inte så sexigt heller :3freak

Röret/ ljuddämparen är 2,5" så jag funderar på att bygga ett rör med egen ljuddämpning, å montera på det befintliga (mao: förlänga)

hej en snygg raritet har själv en Honda CBX 600 E 1983a
lycka till med att fixa avgasaröret på den o ha en fin mc säsong när det börjas mvh bert

Willmar skrev:

Mecka dit en modern slipon. Borde inte vara så svårt med tanke på att röret kommer ut på ett gynnsamt ställe och har en lagom diameter.

Får se hur man gör... arbetskompisen som bestämmer.
klart att det skall åkas med den :tummenupp den kommer att hyras ut till folk jag känner för övningskörning/uppkörning.

Han vill ju ha den i originalskick (eller snudd på) samt att han ej vill lägga ut allt för mycket pengar på den... kommer nog inte att åka allt för mycket.

Se så :tummenupp gräv runt lite efter avgas :hihi
Måste väl vara nån som har lite fina gömmor?
Kanske nån som vet från vilka modeller det passar ifrån?

Även Lelles MC har en del avgassystem för äldre hojar, dvs ersättningssystem

Hoztic skrev:
Mnja, jag har en polare som köpte en cb750 81'a för 2 år sen. Den motorn gav upp på vägen hem, in på service å dom böt allt, men skiten gick inte ändå. Fine, han köper en 900-motor å skottar i. Den går ju iaf, men all olja åker rakt igenom, och när förgasarna är synkade går den vansinnigt illa! :huvet Om dom däremot är lite slumpmässigt inställda går den som en klocka...

Jag håller mig nog till sukkor jag :tungan

Fast Willmar, det är härliga hojar, dom har en grym charm! Se till att få låna den lite då och då! :tummenupp

Du har bad karma! *vitlök och kors* Inte Biltemaolja, inte honda och bara otur med det mesta i din omgivning som rör hojar! :lol
*stay away from MY bike!*

Ett gammalt klassiskt ALFA 4-1! Lät mesigt redan på 80-talet. Har för mig att det var samma slutrör på både 750 och 900, avgasrör med kollektor var olika. Det måste finnas massor av gamla system kvar.
Bland andra Rickman-agenten på Wollmar Yxkullgatan sålde dem.

Fist Woman skrev:
Ett gammalt klassiskt ALFA 4-1! Lät mesigt redan på 80-talet. Har för mig att det var samma slutrör på både 750 och 900, avgasrör med kollektor var olika. Det måste finnas massor av gamla system kvar.
Bland andra Rickman-agenten på Wollmar Yxkullgatan sålde dem.

Hålet i väggen... klassiskt.

Har kollat på 2 skrotar än så länge (hinner ju inte på jobbtid, 30 min lunch)
Men enligt dem så var det svårt att få tag i system till -80 tals hojar.

Jag vet att det går att få tag i för ca 4000 papp, men det suger iväg lite mycket för ägaren (barn å allt, vill inte vara självisk)

Hm är det inte ganska lika anslutningar i motorn på 650/ 750 å 900? men det som skiljer är upphängningen på systemet.
Och jo by the way.. original var inte det ett utblås på vardera sida? de äldre -70 tal hade väl dubbla blås på vardera sida... (tror jag har en ljuddämpare liggandes med fena i förrådet :tungan :D )

Och nja.. fist gumman... de har allt sin charm i avgasljud :Bugar
Hehe skall starta upp hans gamla Puch Dakota från -75 (köpte den ny) men sa till honom, på ett vilkor att han kör till jobbet minst en gång (ca 3 mil)
Då blir det nostalgi :banana (brandgul är den med) men men det är en annan femma.

Fan förr fans det ju avagssystem tycker man överallt...

Willmar skrev:
Hm är det inte ganska lika anslutningar i motorn på 650/ 750 å 900? men det som skiljer är upphängningen på systemet.
Och jo by the way.. original var inte det ett utblås på vardera sida? de äldre -70 tal hade väl dubbla blås på vardera sida... (tror jag har en ljuddämpare liggandes med fena i förrådet :tungan :D )
750-four hade 4 pipor
750-K hade också 4 pipor, snyggt?? Nja, inte i mitt tycke
http://images.google.se/images?q="honda+cb750k)&hl=sv&btnG=Sök+bilder
4-1 ska det vara
Den senare 750-F hade 2 pipor

Willmar skrev:
Har kollat på 2 skrotar än så länge (hinner ju inte på jobbtid, 30 min lunch)
Men enligt dem så var det svårt att få tag i system till -80 tals hojar.

Jag vet att det går att få tag i för ca 4000 papp, men det suger iväg lite mycket för ägaren (barn å allt, vill inte vara självisk)

Och nja.. fist gumman... de har allt sin charm i avgasljud :Bugar
Hehe skall starta upp hans gamla Puch Dakota från -75 (köpte den ny) men sa till honom, på ett vilkor att han kör till jobbet minst en gång (ca 3 mil)
Då blir det nostalgi :banana (brandgul är den med) men men det är en annan femma.

Fan förr fans det ju avagssystem tycker man överallt...

ALFA lät mesigt, punkt.
650-motorn är en helt annan konstruktion , med ursprung från gamla enkelkamsfemhundran. 750 och 900 är samma motor men har olika slaglängd har jag för mig.

Själv så var jag helt torsk på Kawasaki på den tiden och gällde bara Termignoni och något enstaka Devil.

Hmm, gul Dakota från 75? Är du säker på att det inte är en fartvindskyld Colorado?

Fist Woman skrev:
ALFA lät mesigt, punkt.
650-motorn är en helt annan konstruktion , med ursprung från gamla enkelkamsfemhundran. 750 och 900 är samma motor men har olika slaglängd har jag för mig.

Själv så var jag helt torsk på Kawasaki på den tiden och gällde bara Termignoni och något enstaka Devil.

Hmm, gul Dakota från 75? Är du säker på att det inte är en fartvindskyld Colorado?

Fartvindskyld Colorado...nejdumin själ, nu blir jag osäker.
Du menar den bandgula metallic: Montana?
Sen fanns dakota 2000. Likadan men med fläkt.
Och så Monzan. Fartvindare.
Texas: Fläkt. Silvertank röd ram OCH 4-petat.

Se:

http://www.puch.se/puch69s.htm

Last edited:
Dr.Bike skrev:
Fartvindskyld Colorado...nejdumin själ. Du menar den bandgula metallic: Montana?
Sen fanns dakota 2000. Likadan men med fläkt.
Och så Monzan. Fartvindare.
Texas: Fläkt. Silvertank röd ram OCH 4-petat.

Jag menar den här modellen, jag hade för mig att den bara såldes i guld-metallic i sverige men jag kanske minns fel...

Bifogat

• colorado.jpg
    colorado.jpg
    49.6 KB · Visningar: 121
Fist Woman skrev:
Jag menar den här modellen, jag hade för mig att den bara såldes i guld-metallic i sverige men jag kanske minns fel...

Ah! En sån raritet! DEN sågs aldrig hemma i byn trots att vi hade en Puch-handlare...
(orkade inte kolla sidan)
Puch var f.ö "mopeda non grata" bland oss prestandaorienterade på den tiden... :hihi
Brölade bara och oavsett trim så "dog" de när den höga trean kastades i.
Långsklagiga som gamla sidventilade HD var de oxå...

Nyheter
Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R