Uppstart av gammal Volvo. Vad tänka på?

Refur

snelaste
Gick med
12 Dec 2009
Ort
Norröver
Hoj
Yamaha Grizzly 700 -08
Har införskaffat en gammal Volvo 240 från 1980. På motorplåten står det motortyp 'B21 (B19)'. Ska starta upp den nästa helg tänkte jag. Den har stått avställd sedan 2001. Jag vet att den behöver nya tändstift. Något annat som kan vara bra att tänka på? Vet att den har varit igång några gånger under avställningen så den borde gå igång. Hur är det med olja och kylarvätska? Kan vara bra att byta eller ska jag först se om bilen rullar alls? :va :confused: :tungan
 
Så länge gamla ägarn har haft ordentligt med glykol i kylvätskan
och olja i så lär ju motorn ha klarat sig från korrosion iaf.

Startgas är ju din vän om den inte skulle hoppa igång
självmant, men det borde den göra.

Om den stått så länge så är det bra att byta
olja och kylvätska så fort som möjligt. De lär inte
vara särskilt fräscha.
 
Byta olja kan nog vara en bra idé om man vill skämma bort han. Stalltips, såg olja på Lidl idag, 5 liter för 150kr. Funkar nog aldelles utmärkt! :)
 
Yxa i lite fräsch soppa,kanske med en liten skvätt tvåtaktsolja för att smörja lite.
 
Börja med att klappa han lite lätt på huven och fråga snällt om han vill ha nåt att dricka.Svarar han att han skulle vilja ha apelsinjuice får du uppsöka doktor.Ber han om olja elr annat kladdigt ger du honom det och sätter dig i förarstolen.Berätta lugnt att du ska sätta i en nyckel och starta upp honom.Samarbetar han är det bara att starta och tuta,köra whatever.Annars måste du locka med choklad...
 
Sonen köpte nyss en Volvo 240 att ha som partyvagn då han inte vill skrapa loss intrampade snusar ur sin vardagsbil.

Han köpte den för en symbolisk peng, körde den på besiktningen och fick en arbetsorder, bytte lite bromsrör och skit, fick igenom den i fredags, fredag kväll hade den inga fjädrar kvar (raggarsänkt) och när dom använde taket som läktare för att kolla på Nordic Rock kom en polis förbi och frågade hur i helvete dom hade fått den genom besiktningen.

Han blev något snopen att se att den hade gått igenom några timmar tidigare.
 
Volvo är ju världens tråkigaste bil, men nog den tåligaste stridsvagn som tillverkats... Klappa den på ratten, vrid nyckeln och starta.
 
En gammal 240 skall man på sin höjd kolla att det finns olja på stickan, och om det är kylarvätska i systemet, sedan starta och köra.
Hardcorestilen är att bara starta och kolla om tempmätaren går över mittläget och först därefter kolla kylarvätskan.
 
är lite inne på swishens linje , tråkig bil men som sagt pansarvagn .Vet inte hur många år kompisen plåga skiten ur sin men den starta alltid med ett leende
 
I ungdomens dagar, när 82% av alla hade 140-240 som första bil, var botemedlet mot i stort sett alla åkommor att "blåsa ur motorn". Det var bara i undantagsfall som veven kikade ut på konstiga ställen..
 
Köp sån här karburator sprit så du rensar förgasare och annat.

Bara hälla i tanken. Hur mycket som ska hällas i står på flaskan.

Finnes på de flesta mackar och mekonomen.
 
Varför vänta så länge med att starta den?

Hoppa igång den på direkten så kan vi ta eventuella fel som dom kommer :)

Sonen köpte nyss en Volvo 240 att ha som partyvagn då han inte vill skrapa loss intrampade snusar ur sin vardagsbil.

Han köpte den för en symbolisk peng, körde den på besiktningen och fick en arbetsorder, bytte lite bromsrör och skit, fick igenom den i fredags, fredag kväll hade den inga fjädrar kvar (raggarsänkt) och när dom använde taket som läktare för att kolla på Nordic Rock kom en polis förbi och frågade hur i helvete dom hade fått den genom besiktningen.

Han blev något snopen att se att den hade gått igenom några timmar tidigare.

Har du någon bild?

Här finns ju inga raggarbilar.
 
Last edited:
Sonen köpte nyss en Volvo 240 att ha som partyvagn då han inte vill skrapa loss intrampade snusar ur sin vardagsbil.

Han köpte den för en symbolisk peng, körde den på besiktningen och fick en arbetsorder, bytte lite bromsrör och skit, fick igenom den i fredags, fredag kväll hade den inga fjädrar kvar (raggarsänkt) och när dom använde taket som läktare för att kolla på Nordic Rock kom en polis förbi och frågade hur i helvete dom hade fått den genom besiktningen.

Han blev något snopen att se att den hade gått igenom några timmar tidigare.

Så du tillåter sonen att bli woaggare?

Tänk på att sådant kan skada en frisk själ för livet.. :brinnerup

/ Jens
 
Köp sån här karburator sprit så du rensar förgasare och annat.

Bara hälla i tanken. Hur mycket som ska hällas i står på flaskan.

Finnes på de flesta mackar och mekonomen.

Det är redan 5% etanol i 95 oktanig bensin. Finns ingen anledning att köpa K-sprit när etanolen redan finns i bensinen!
 
Köpte en gammal Audi Coupé S för typ 7 år sedan.
De hade försökt vålda igång den innan jag kom, så jag tog den på en liten tur.
Allt funkade bra, trots massor av års garageförvaring.
Efter att jag sedan überambitiöst bytt alla oljor (rätt oljor, enl alla kunniga) gick den mkt sämre.
Iaf växellådan.
Bättre att blunda och hoppas, kanske :P
 
Det är redan 5% etanol i 95 oktanig bensin. Finns ingen anledning att köpa K-sprit när etanolen redan finns i bensinen!

När det var riktigt kallt i vintras blev min bil bättre av K-sprit eller vad det heter. Sån där flaska med extra lång och smal hals.

Kan ju varit en tillfällighet...:va

(Volvo 740 -90)
 
Det är redan 5% etanol i 95 oktanig bensin. Finns ingen anledning att köpa K-sprit när etanolen redan finns i bensinen!

Lika bra. Bil fan har ju stått i 10 år.

Skadar ju inte direkt. Sen är det bara ut o svina.

När det var riktigt kallt i vintras blev min bil bättre av K-sprit eller vad det heter. Sån där flaska med extra lång och smal hals.

Kan ju varit en tillfällighet...:va

(Volvo 740 -90)

Du har ju insprut på den, ska ju helst använda injector cleaner till det.

Men k-sprit funkar. Det är ju volvo, byggd för misshandel.[/QUOTE]
 
Last edited:
Största problemet med bilar som stått är att de brukar börja skjuta packningar och läcka som ett såll när de börjar belastas lite.

De flesta detaljer av gummi/plast brukar ha torkat ihop duktigt.
 
När det var riktigt kallt i vintras blev min bil bättre av K-sprit eller vad det heter. Sån där flaska med extra lång och smal hals.

Kan ju varit en tillfällighet...:va

(Volvo 740 -90)

Nejdå, säkert ingen tillfällighet och vintertid kan det säkert behövas något mer. Tips från coachen, tanka i någon/några liter E85 istället. Blir billigare än K-spriten.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top