Uppsamlingskärl för bränsle/avluftning/kylning etc?

  • Thread starter Thread starter BMS
  • Start date Start date

BMS

1123,6536,5321
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Blade-04 Stulen! & CBR XXx Stulen!
Hej,

Hur har ni gjort med uppsamling av bränsle/avluftning och kyl?
I reglementet står det att man ska ha en bränsleuppsamlare på minst 250 ml och en total uppsamlingskapacitet för bränsle, olja och kylvätska på minst 0,5 liter.
Räcker det att man drar avluftningsslang och överfyllningsslangen till båten (underkåpan)? Eller ska det vara en separat uppsamling?

Var har ni placerat hålen (med pluggar) i underkåpan? Fram/Bak/Under/På sidan?
Tacksam för all hjälp! Gärna bilder :)

Har sökt i forumet, men ej hitat svar..

MVH/Björn
 
På min hoj sitter det en 50cl pet flaska som kärl, dit alla slangar är dragna.
Du kan inte dra det till båten utan måste vara ett separat kärl.

Hålen var placerade i både fram- och bak,- kant i båten.
 
På min hoj sitter det en 50cl pet flaska som kärl, dit alla slangar är dragna.
Du kan inte dra det till båten utan måste vara ett separat kärl.

Hålen var placerade i både fram- och bak,- kant i båten.

Tack för svaret!
Såg att du också kör 1000RR. Var har du petat in petflaskan nånstans då?

/B)
 
Fel, det går utmärkt att dra alla slangar till båten.
Men om det regnar så man har pluggarna öppna, är det fortfarande dåligt att få ut olja och kylarvatten på banan...?

@ BMS, på högersidan vid kylaren tror jag. Inte jag som monterat den där, köpte den såhär. Ska dit imorrn, kan ta kort då.
 
Mitt uppsamlingskärl hänger med ett buntband i kåpstaget.



Va? Är du säker?

Jag är också skeptisk... slangarna från tanken skall dras till slutet kärl har jag för mig jag läst.

edit:

3.1.10.1 Bränsleuppsamlare, avsedd att uppsamla bränslespill från luftningsanordningar mm är
obligatorisk. Minsta storlek på bränsleuppsamlare är 250 ml.

3.1.11 Oljeuppsamlare/uppsamlingskärl för kylvätska.
En oljeuppsamlare, avsedd att samla upp den olja som kan evakueras ur motor och/eller
transmission, är obligatorisk, liksom uppsamlingskärl för kylvätska. Totala uppsamlingskapaciteten
för bränsle, olja och kylvätska ska vara minst 0,5 liter.

*3.1.11.1 För 4-takts-motorer gäller dessutom att den undre kåpan ska vara konstruerad så att vid
ett ev motorhaveri ska halva mängden olja och kylvätska kunna hållas kvar utan att
hamna på asfalten därigenom undviks att bakomvarande förare drabbas. Se §3.7.3.10.

Konstruktionen ska ha 2 hål med vardera 25 mm diameter som ska vara pluggade vid
torrt väder men vid regn ska på tävlingsledarens order hålen kunna öppnas. Om MC
tillverkas utan underkåpa skall sådan monteras.
 
Last edited:
Jag är också skeptisk... slangarna från tanken skall dras till slutet kärl har jag för mig jag läst.

edit:

3.1.10.1 Bränsleuppsamlare, avsedd att uppsamla bränslespill från luftningsanordningar mm är
obligatorisk. Minsta storlek på bränsleuppsamlare är 250 ml.

3.1.11 Oljeuppsamlare/uppsamlingskärl för kylvätska.
En oljeuppsamlare, avsedd att samla upp den olja som kan evakueras ur motor och/eller
transmission, är obligatorisk, liksom uppsamlingskärl för kylvätska. Totala uppsamlingskapaciteten
för bränsle, olja och kylvätska ska vara minst 0,5 liter.

*3.1.11.1 För 4-takts-motorer gäller dessutom att den undre kåpan ska vara konstruerad så att vid
ett ev motorhaveri ska halva mängden olja och kylvätska kunna hållas kvar utan att
hamna på asfalten därigenom undviks att bakomvarande förare drabbas. Se §3.7.3.10.

Konstruktionen ska ha 2 hål med vardera 25 mm diameter som ska vara pluggade vid
torrt väder men vid regn ska på tävlingsledarens order hålen kunna öppnas. Om MC
tillverkas utan underkåpa skall sådan monteras.

Det står ju faktiskt inget om slutet kärl. Men även om det inte står så tycker jag det är ganska tydligt att det inte är båten som avses. Men vill man utnyttja ett kryphål i ett dåligt formulerat reglemente så kan det kanske funka.
 
Min hoj passerade alla besiktningar i år och jag vet flera andra som hade samma lösning.

Men med tanke på problemet vid regn ska jag nog fixa ett separat kärl till den här säsongen.
 
Det står ju faktiskt inget om slutet kärl. Men även om det inte står så tycker jag det är ganska tydligt att det inte är båten som avses. Men vill man utnyttja ett kryphål i ett dåligt formulerat reglemente så kan det kanske funka.

Men regnar det så är man ju körd... Perra fixa en gammal petflaska nu annars lämnar jag in protest vid första tävlingen som går i regn!
En hundring på att det blir anderstorp!
 
Men om det regnar så man har pluggarna öppna, är det fortfarande dåligt att få ut olja och kylarvatten på banan...?

@ BMS, på högersidan vid kylaren tror jag. Inte jag som monterat den där, köpte den såhär. Ska dit imorrn, kan ta kort då.

Vore trevligt med lite bilder :) . Fota gärna plugghålen också. Tack på förhand!:tummenupp
/B)

Men regnar det så är man ju körd... Perra fixa en gammal petflaska nu annars lämnar jag in protest vid första tävlingen som går i regn!
En hundring på att det blir anderstorp!

Nej! inget regn på Anderstorp! Tänkte ju förlägga min premiär där :gnissla
/B)
 
Last edited:
Brukara vara så i reglementen, att om det inte skriftligen är tillåtet, är det otillåtet. Vidare kan man läsa:

3.3.6.1 Under hela motorn skall det finnas ett oljeuppsamlingskärl som skall ha en volym av halva motorns oljemängd samt kylvätskemängd dock minst 5 liter. Detta kärl kan vara tillverkat i metall eller fiberiösa material såsom kolfiber, kevlar eller dylikt. Kärlet skall ha kanter som är minst 50mm höga runt om och det skall vara utformat så att det täcker hela motorns längd (mätt vid vevaxelhöjd) samt en bredd som motsvarar cylinderraden.
Tråget skall inneha 2 hål med ca 25mm diameter och skall vara täckta med
gummipluggar. Dessa skall vid torrt väder vara täckta och öppnas vid regn när tävlingsledaren klassar tävlingen som WET RACE.

Då defenitionen av "kärl" inte är specificerat, avses de som olika då bottentråget står specificerat som eget "kärl" under annan punkt, i annat syfte, och som dessutom tappar sitt syfte som oljeeuppsamlare vid regn.

För min del blir det en PET-flaska i baljan, eller på annan lämplig plats.
(Lilla kärlet) ...kan bli en bromsluftningsflaska från Biltema. 40 kr... :)
 
Vore trevligt med lite bilder :) . Fota gärna plugghålen också. Tack på förhand!:tummenupp
/B)

Dom flesta tejpar igen hålen med silvertejp.. Enkelt att ta bort med en kniv om det blir "blötåka".. Om du sätter tejp på både in och utsidan så sitter det kvar och håller tätt...
 
En bild på mitt uppsamlingskärl för bränsle hittar ni här LÄNK
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top